• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trasig display på Breitling Aerospace

Hej!

Jag har en Breitling Aerospace ref. F65362 som plötsligt har tappat digitala celler (om det nu kallas så) i displayerna.

Som synes fattas allt i översta raden och en del i mellanraden i den undre displayen. I den övre displayen är allt borta. Klockan har inte använts särskilt tufft. Däremot lät jag trycktesta den hos en urmakare, som visade att den är tät som angives, 100 m. Det var på kvällen efter trycktesten jag upptäckte detta. Nu betyder det inte tvärsäkert att det var då det hände. Klockan hade legat minst en vecka före. Eftersom jag som allra oftast har displayen i mörkt läge hade jag nog inte använt eller ens tittat på displayen på flera veckor.

Kan det vara ett så enkelt fel som att batteriet börjar bli dåligt? Enligt instruktionsboken ska batteriet varna med blinkande display när det krävs byte. Kan det vara så att den skulle ha gjort det om jag haft displayen öppen och nu tagit "nästa steg" i urladdningen? De analoga visarna håller tiden som vanligt.

Eller har jag sådan otur att något mycket värre och dyrare är paj? Vad tror ni?

Lite bakgrundsinfo om klockan: Jag köpte den i augusti ifjol från Italien via Chrono 24 som ny och oanvänd, dvs New Old Stock. En tvåårig världsgaranti utfärdades.

Är en sådan här garanti något att hänga i julgranen om det skulle vara ett svårare fel? Den här klockan tillverkas ju inte längre. Alla tips mottages tacksamt, eftersom jag inte är särskilt rutinerad i klockvärlden och säkert kommer att ställa jättedumma följdfrågor. :)

Senast ändrad:
Tack för svaren. Hoppas att AD:n inte trilskas om garantin för att det är en gammal modell och köpt i Italien. Om det är ett vanligt problem på Aerospace är det ju nästan pinsamt. Hur ofta händer sådant här på en Casio för bara bråkdelen av priset?

Borde nog inte vara några problem att fixa den där oavsett om det är en äldre modell, vänd dig till närmsta AD så löser det sig nog.

100% efterskrivet cert. Inte ens korrekt ifyllt. Bara ADs kan utfärda Breitlings tvåriga världsgaranti, inte italienska gråhandlare på C24. Den där klockan är från 90-talet.

Du kan absolut vända dig till AD, men om du bor i Sthlm eller om AD i din närhet inte hjälper dig på ett fullgott sätt så kan du också ta direktkontakt med Breitlings svenska servicecenter som ligger i Täby (Stockholm). Är certer utfärdat av en av Breitling AD? Jag är osäker på den italienska firman men det borde ngn här kunna svara på. Är det inte utfärdat av AD så lär det tyvärr inte gå som garanti.
A339FE32-73EC-4780-B08C-41EEA8F9EDB3.png

Nej de är ingen AD. De har inte ens en AD i den staden i Italien. 2 minuter research. Det är en gråhandlare som skrivit i tomma cert. Tomma cert och fejkade cert på gråmarknadsklockor är extremt vanligt i Italien.

Nej de är ingen AD. De har inte ens en AD i den staden i Italien. 2 minuter research. Det är en gråhandlare som skrivit i tomma cert. Tomma cert och fejkade cert på gråmarknadsklockor är extremt vanligt i Italien.
Skulle precis svara på min egen fråga, efter tre minuters intensivt googlande, jag är lite långsam, så ser jag att de inte är AD. @Truderullen det blir till att kontakta säljaren och diskutera en lösning på detta. Ett alternativ är ju att klockan sänds till dem alternativt att du via timepromotion får ett kostnadsförslag och att säljaren förhoppningsvis ersätter dig för kostnaden. Börja med att ringa till timepromotion och kolla vad det kostar att byta displayen och sedan kontaktar du säljaren. Teoretiskt kan det så klart vara ngt ytterligare problem förutom displayen. Lycka till och hoppas att det löser sig. Uppdatera gärna tråden då flera säkert tycker att det är av intresse att följa fortsättningen.

Senast ändrad:
jag fruktade att den där garantin inte skulle vara värd ett glas vatten. Frågan är väl om det är värt att kosta på så mycket på den. Problemet lär väl komma tillbaka förr eller senare. Kanske lika bra att inse att jag köpt en skitklocka och bara använda den som slit och slängare.

Jag får fundera på hur mycket jag orkar krångla med den. Tack för ärliga svar.

jag fruktade att den där garantin inte skulle vara värd ett glas vatten. Frågan är väl om det är värt att kosta på så mycket på den. Problemet lär väl komma tillbaka förr eller senare. Kanske lika bra att inse att jag köpt en skitklocka och bara använda den som slit och slängare.

Jag får fundera på hur mycket jag orkar krångla med den. Tack för ärliga svar.

Seså kompis, certet må vara ohjälpsamt men du har absolut ingen skitklocka!
Aerospace är en riktig ikon och även om jag aldrig gillat designen själv så uppskattar jag ändå stilen.
Har du försäkring på klockan, kanske en del av hemförsäkringen som kan hjälpa till att bekosta reparationen?

Äldre generationer av Aerospace har haft lite strul med verket, men detta åtgärdades med uppdatering av verket.

Vänd dig till Time Promotion i Täby antingen direkt eller genom någon AD för Breitling så är det nog lätt ordnat ska du se! :)

Tack för svaren. Det som avskräcker är att jag hittade denna tråd. https://klocksnack.se/threads/breitling-aerospace-hjälp-med-trasig-display.1195/#post-22214
Borde kanske ha bumpat den istället för att starta denna, men hittade den först efter. Men enligt den verkar det kosta cirka 14k att fixa verket. Det är ju mer än klockans värde. Jag gav 1000 euro för den. Den enda försäkring jag har är hemförsäkringen. Jag gissar att den i bästa fall täcker borttappat eller skadat genom olyckshändelse. Så såg det i alla fall ut när jag undersökte separata klockförsäkringar.

I den där andra tråden verkar det vara bara en display som pajat på klockorna. I min är det båda som är ofullständiga. Är det vanligt? Det var det som fick mig att fundera på batteriet, men det stämmer inte med manualen. Kan vilken urmakare som helst byta batteriet på min om man vill testa det först?

Tillbaka
Topp