• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

TRITIUM

S

Sporttaucher

Guest
Hej, är ny på forumet så detta är mitt första inlägg. Förstår om Tritium klockor har behandlats tidigare men testar ändå att få lite input i ämnet.
Enligt detta test nedan så verkar Tritium slå vanligt lume - är det era erfarenheter också?
http://forums.watchuseek.com/f2/tritium-tubes-tgls-vs-conventional-lume-ultimate-test-535726.html

Jag vill gärna lägga beslag på en klocka med Tritium och har spanat på lite olika märken. Såklart har jag fastnat för Traser, Luminox och Nite. Modellerna specifikt Officer Pro, Dress Field 1839 samt MX10. Har lite olika för och nackdelar enligt mig men vill gärna höra vad ni tycker? Svårt att hitta en recension av den nya från Luminox.
I detta fall har jag inget emot quarz eftersom jag har några automatiska ur i samlingen redan så jag klarar mig där. Har även dykare så letar mer efter en lite tunnare typ "field watch" eller flygare.

OK, bring it on :)

Marathon GSAR, JDD eller TSAR kan du också titta på.

Tritiumet i tuberna "brinner" i ca 15-20år sedan har de genom halvering slocknat och behöver bytas.

Lume laddas med ljus som sedan avges.

Tritiumet lyset mycket mattare än mordern lume. Det där explosiva ljuset du kan få från en nyladdad SEIKO uppstår inte. Det är mer som ett dovare ljus. Men det slocknar aldrig. Och framåt natten när ögonen vant sig med svagtljus är det mer än nog att läsa av tiden.

Fördelen är bla att du kan ha klockan under en jackärm hela dagen och ändå kunna läsa tiden i mörker. Om man är vaken frammåt småtimmarna står det som en radioaktiv Homer Simpson-sfär kring klockan!

Väldigt hemtrevligt!

Scipio

Patek
2-Faktor
Det sista lät farligt. Vad jag läst är det väldigt låg radioaktivitet. Radiom är lite vassare grejer. Jag har en tritiumtavla på en Submersible och jag upplever att det lyser starkt när tavlan blir belyst för att ganska snabbt tappa intensitet och gå ner i ett svagt lysläge. Klockan är 10 år. Själva ljuset är känslan av något militärt.

Det sista lät farligt. Vad jag läst är det väldigt låg radioaktivitet. Radiom är lite vassare grejer. Jag har en tritiumtavla på en Submersible och jag upplever att det lyser starkt när tavlan blir belyst för att ganska snabbt tappa intensitet och gå ner i ett svagt lysläge. Klockan är 10 år. Själva ljuset är känslan av något militärt.

Jag pratar om tritiumtuber. Det är små "lysrör" med tritiumgas i. Radioaktiviteten är inte tillräckligt stark för att tas sig ur de små tuberna, än mindre en stålboett.
Men dessa tyver brinner oladdade i 15 år(eller hur de nu halverar)

Sålänge man inte äter skedvis med tritiumtuber är det lungt!

Annat var det förr i världen innan luminovan, med index målade med radioktiv färg..

P-A

Sir Spamalot
Jag är otroligt nöjd med min Luminox 3051.
Håller för allt, och jag har misshandlat den väl.
Ok, inte lika illa som Jablas INOX.

Sorubim

Audemars
Inte en enda bild? o_O
Bidrar med de jag har ägt:

Marathon Navigator och Traser Navigator...
mara_trase01.jpg

Marathon TSAR...
mara_tsar01.jpg

Har bara Marathon Navigatorn kvar, men jag misstänker att det blir att skaffa en TSAR igen nån gång i framtiden.

Sorubim

Audemars
Vilken av de skulle Du rekommendera?!
Det beror på vad man är ute efter.

Vill man ha en robust, biffig 300m-dykare som tål allt och lite till - TSAR (eller GSAR om man vill ha automat)

Vill man ha en lätt och bekväm (så att man knappt märker att den sitter på armen) tritiumklocka med plastboett + fasta bandstift och plexi - Marathon Navigator

Trasern hamnar väl nånstans mitt emellan de två. 200m vattentäthet, stålboett, plastbezel. Tunnare än TSARen.

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag pratar om tritiumtuber. Det är små "lysrör" med tritiumgas i. Radioaktiviteten är inte tillräckligt stark för att tas sig ur de små tuberna, än mindre en stålboett.
Men dessa tyver brinner oladdade i 15 år(eller hur de nu halverar)

Sålänge man inte äter skedvis med tritiumtuber är det lungt!

Annat var det förr i världen innan luminovan, med index målade med radioktiv färg..
Hette det inte Radium, det som tavelmålarna använde och dog som flugor av? De slickade på penseln för att få den tunn och även målade naglarna med. Sen kom cancern. Det tog ett tag innan de förstod faran. Tragisk historia i klockvärlden.

engst

Cartier
Bra genomgång och foton av @Sorubim ovan! Jag har alla tre klockorna hemma just nu, och skulle väl välja Marathons Navigator framför en Traser Navigator. Mycket en smaksak, men jag upplever högre läsbarhet, mer personlighet och exaktare quartzverk (åtminstone på mina ex). Använder nästan aldrig min Traser, tyvärr.

engst

Cartier
Hej @Sporttaucher, och välkommen! Eftersom Du är inne på en "field watch" vill också jag rekommendera Marathon. Kollade just upp min sån här https://www.marathonwatch.com/product/general-purpose-quartz-tritium-gpq/ från 1998 och noterar att dess arton år gamla tuber _fortfarande_ är minst lika läsbara som den lume min Sinn råkade erbjuda för tillfället :)
[EDIT: För tydlighetens skull. Marathons tuber tillhör inte marknadens starkare, men deras klockor är bra av andra skäl. Min poäng i den delen var bara att tritium efter 18 år fortfarande kan vara riktigt OK.]

(Marathon kör förresten Black Friday-helg på hemsidan. Plus ytterligare några procents rabatt genom denna: https://www.facebook.com/MarathonWa...271365159732/1311882595498600/?type=3&theater )

Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har resan påpekats men glöm inte att tritium inte lyser i närheten av så starkt som vanlig (ljusladdad) lyspasta. Luta inte på produktlumebulder för då kommer du bli rejält besviken.

Hette det inte Radium, det som tavelmålarna använde och dog som flugor av? De slickade på penseln för att få den tunn och även målade naglarna med. Sen kom cancern. Det tog ett tag innan de förstod faran. Tragisk historia i klockvärlden.

Som någon sa! Det stämmer.
Dessa tuber ska vara "säkra" och marathon påstår att de kan ta tillvara på dem på ett tryggt sätt.

S

Sporttaucher

Guest
Tack alla för er expertis, åsikter och information! Har surfat runt på Marathon hela helgen, verkar vara mkt bra klockor. @engst du säger att Marathons tritium inte är det starkaste på marknaden, hur står de sig jämfört med Liminox och Traser som annars ligger närmast till hands? Även @Sorubim kanske har koll på detta? Hur är styrkan Marathon vs Traser (tack för bilderna också, mkt fina klockor).
Ytterligare en fundering som kanske någon kan kasta ljus (eller trtium) över: Marathons field wathes (gillar dem verkligen) är vattentäta till 3 atm och någon av dem 6 atm om jag inte minns fel, utan att gå in för mycket på själva ATM skolan som jag normalt tror säger 5atm=duscha, 10atm=bada, 20atm=snorkla samt 30atm=dyka, men sen finns det ju ISO standard och "divers" märkning mm. Men frågan är hur ni tror att man ska tolka 3 resp 6atm när det gäller marathon, är det no no att duscha eller bada med dem? (jag duschar alltid med klockan på, gammal vana tyvärr).

engst

Cartier
@Sporttaucher, jag har inte noterat någon skillnad mellan Marathon och Traser i detta avseende. Även övriga märken Du nämner torde vara likvärdiga. Det finns märken som använder andra tuber, men då blir det ju också en annan typ av klocka.
Det bästa med tritium-klockorna är inte att de syns särskilt väl dagtid, för det gör de verkligen inte, snarare tvärtom. Det bästa är att de syns riktigt bra när inga andra klockor kan göra jobbet, typ om man vaknar i ett släckt sovrum mitt i natten.

Beträffande vattenskydd brukar man väl vara generellt försiktig med duschande, oavsett klassning, pga kombon värme och tvål? Jag brukar ha för vana att ta av mina 30 och 50atm. Å andra sidan har här hemma Jr duschat med sin Marathon 3ATM i princip dagligen under ett halvår. Lyckan står den djärve bi, som det heter :D

Snipanbeda

Breitling
En fråga, jag har ett antal dykarklockor med lysande tuber ex Marathon. När det gäller dressade klockor, vilka märken/modeller har denna belysning? Jag har en Ball men söker efter en till.

Mag

Omega
Hej
Har två Marathon och en Traser med tritium.
Alla tre fungerar som det är tänkt, du kan se vad klockan är under hela dygnet
utan att behöva "ladda" klockan under lampa eller sol.
Använder inte andra klockor om jag skall vara ute under dom mörka timmarna.
Mag

MAz_666

Rolex
Ny på forumet tycker jag att alldeles för få har funnit NITE.
Jag har denna (HAWK T100) och en ICON i stål. Älskar båda, och denna är min "beater". Enligt uppgift har de nya Nite-klockorna med T100-tritium på något sätt bytt ut de äldre "plattorna" mot ännu mer lysande. Denna HAWK har de gamla, men min nya Icon har de nya. Båda är dock överlägsna att läsa, speciellt i mörkret nära gryning, då de med vanligt lume börjar dö ut. Jämför jag med min Luminox lyser min gamla T100 ändå oerhört bättre. Perfekt för läsglasögons-ögon!
Polymer-case d.v.s. tålig , 10-årsbatteri och 51 mm boett (inget för småpöjkar).
upload_2018-10-18_18-11-34.png

En riktig beater tål den kärva naturen i nordligaste Pakistan vid foten av Himalaya.

upload_2018-10-18_18-12-46.png

Närbild på Hawk T100. Här på deras eget kvalitets-Nato.

lofgreno

Audemars
På dom Luminox jag hade så lyser det som tidigare nämnts bra mycket mindre än "nyladdad" std lume. Men det lyser ju som sagt hela tiden. Så på så sätt var det riktigt smidigt. Dock så tycker jag kvaliten på Luminox var sådär. Gummibandet på dykaren jag hade tex höll inte alls speciellt länge... Har nu sålt alla mina Luminox, men det var mest för att jag tröttnat på analoga quartz klockor. :)

MAz_666

Rolex
81E58704-A4B6-47E3-BEA8-CBD65B598314.jpeg
Det har resan påpekats men glöm inte att tritium inte lyser i närheten av så starkt som vanlig (ljusladdad) lyspasta. Luta inte på produktlumebulder för då kommer du bli rejält besviken.
Beg to differ.
Nej, en tritiumtavla lyser inte lika starkt som en pastatavla du precis laddat upp med typ en ficklampa. Men när några timmar passerat, eller du marscherat en hel natt i mörkret, finns det bara en som lyser starkt (fortfarande). Tritiumklockan.
Har du dessutom en ”vanlig” med pasta och bara bär den typ ibland under manschetten och EJ laddar den en novemberhöstdag, lär den knappast slå mina T100-klockor.

Dresticks

Omega
Tänkte det kunde vara kul med en tritiumtråd med bilder och diskussion! Sökt, men inte hittat något! Idag äger jag bara en tritiumklocka och verkligen sticker ut i lådan när man tar nattakissen! Tycker tritium står lume alla dagar i veckan!
det är en BALL fireman racer. Tritium i indexen och visarna!

Bilagor

• CF671243-316E-494D-85DD-FC13544BF7B1.jpeg
    CF671243-316E-494D-85DD-FC13544BF7B1.jpeg
    324.2 KB · Visningar: 9
  • 6F6EBB7C-7C60-4A02-B7F7-E7974408F901.jpeg
    6F6EBB7C-7C60-4A02-B7F7-E7974408F901.jpeg
    504.3 KB · Visningar: 9
  • Like
Reactions: bag
Topp