• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trusted checkout på chrono24

Framgick det i historien sen om det var fraktbolaget eller säljaren som varit oärlig?

Nej det var allt.
Läste om detta på Trustpilot.
Men efter många om och men så löste det sig tydligen.


Inlägg:
Received an Empty Box
I ordered a watch from "trusted seller" Monila srl. I received a package consisting of a box, papers and a buckle and no watch. The seller immediately balked at refunding any money or even searching to see if a mistake was made. They are blaming me for not opening the package prior to signing. At this point, I am out my money and have received nothing but a worthless box. Chrono24 has been of no assistance. I would argue that this is an unacceptable experience.



Svar:
Dear Evan,

we totally understand your frustration with this situation.
As soon as we were informed about this case three days ago, we contacted you and exchanged several emails with you and the dealer so far.
Update from February 18th: We are happy that we could be of your assistance and refund the whole amount to you. Please be sure that this was an exceptional case.

Best regards
Your
Chrono24 Team
 

Mille79

Trollungen
Det verkar skumt. Med trusted checkout som jag beställt så signade jag också, öppnade paketet och var inte nöjd med hur klockan var beskrivet. Kontaktade C24 och skickade tillbaka paketet till säljaren med full återbetalning så vet inte om man ska tro på ovan.
 
Klart tjänsten trusted check out gör det säkrare och enklare att reklamera om klockan inte är som beskrivet. Även i fallet ovan blev det en bra lösning tillslut.

Men det gäller självklart att som köpare göra research på företaget som säljer, inte bara impulsköpa något bara för att det står att trusted check out finns tillgängligt. Jag utförde en sån beställning i slutet av förra veckan och innan var jag i kontakt med både företaget och chrono via telefon, samt bad företaget skicka mail på alla svar jag fick via telefon. Så det även finns svart på vitt.

Inte fått hem paketet ännu men är ganska säker på att det inte ligger en tegelsten däri ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trusted Checkout verkar vara en trevlig tjänst men den kostar... När jag köpte min AP så skulle kostnaden för trusted checkout bli närmare 5000kr. Då klockan var ny. inplastad och säljaren hade gott om bra referenser i flertalet forum så valde jag bankövering istället.
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Har man någon anledning att vara orolig över ett köp med trusted checkout från säljaren pluswatch? Någon som har erfarenhet?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Okey, har fått den uppfattningen efter att ha läst lite grann!. Men nu är betalningen redan gjord så får snällt vänta!. Hur mycket längre brukar det ta? :)
Har hittils tagit 2 dagar varje gång för mig när jag valt trusted checkout (tills pengarna kommer fram och dom skickar klockan).a
Jobbigt med långhelg nu.

Annars är Pluswatch kända för att leverera(!) inom 24 timmar.

Jag fick min Black Bay på 15 timmar från att betalningen var gjord!
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Har hittils tagit 2 dagar varje gång för mig när jag valt trusted checkout (tills pengarna kommer fram och dom skickar klockan).a
Jobbigt med långhelg nu.

Annars är Pluswatch kända för att leverera(!) inom 24 timmar.

Jag fick min Black Bay på 15 timmar från att betalningen var gjord!
Holy shit, ja det gör egentligen ingenting. Men är mitt första köp från c24 så det lugnade nerverna lite i alla fall. Bor i Norrbotten så får väl räkna med lite längre leveranstid ändå, borde ha klockan någon gång nästa vecka då! :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Holy shit, ja det gör egentligen ingenting. Men är mitt första köp från c24 så det lugnade nerverna lite i alla fall. Bor i Norrbotten så får väl räkna med lite längre leveranstid ändå, borde ha klockan någon gång nästa vecka då! :)
Garanterat har du det. Pluswatch är grymma. Får man fråga vad du köpt?
 

Davinci

Breitling
Ok. Blåser liv i tråden igen.
Vad är bästa metod 2017 för att säkerställa att en säljare på C24 med status som "Trusted Checkout" är pålitlig? Förutom att kontakta säljaren direkt före köpet och skaffa sig en egen uppfattning samt kolla med C24 och på olika forum om säljarens rykte, finns det något annat steg att ta för att minska riskerna för blåsning?
Funderar starkt på att köpa genom C24 eftersom klockan jag vill ha inte verkar finnas i Sverige.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har handlat genom trusted checkout. För det första gäller det bara handlare, inte engångssäljare. Det finns nog ingen handlare som vill komma i konflikt med deras största annonsyta chrono24. Jag använde trusted checkout flera gånger, men det resulterade inte i affär alla gånger, men vår kommunikation går genom chrono24 så de ser allt vi skriver och betalningen går till chrono24, inte till handlaren. Handlaren får pengarna när du hämtat ut klockan. Skulle något vara tokigt kontaktar du omgående chrono24. Det är nog säkert då inte alla handlare får den statusen, men du har samma ansvar att ställa rätt frågor. Är den polerad? Finns cert? Kan ni skicka fler bilder på delar som du vill se? Kvitto på eventuell service? Komplettering att uppgifter som de av någon anledning inte skrivit ut. Kolla att deras uppgifter stämmer för det gör de inte alltid. Kom ihåg att nästan alla skriver ut en etta för skicket. Du kan bli överaskad över hur olika ni ser på en klocka i "nyskick".
 

idagtisdag

Cartier
Fråga:
Med trusted checkout:
Vad avgör om jag måste gå in på chrono24 och "acceptera att en vara är ok och levererad", eller om säljaren automatiskt får sina pengar när trackinginfo säger att varan är levererad?

Jag tror jag varit med om båda sakerna de senaste 6 månaderna, i båda fallen tillbehör för runt 3000 kr.

Har någon som köpt klocka för 30 000 kr eller mer varit med om att leverarad = godkänd, vilket ju innebär att säljaren får sina pengar?

https://www.chrono24.se/about-us.htm
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Fråga:
Med trusted checkout:
Vad avgör om jag måste gå in på chrono24 och "acceptera att en vara är ok och levererad", eller om säljaren automatiskt får sina pengar när trackinginfo säger att varan är levererad?

Jag tror jag varit med om båda sakerna de senaste 6 månaderna, i båda fallen tillbehör för runt 3000 kr.

Har någon som köpt klocka för 30 000 kr eller mer varit med om att leverarad = godkänd, vilket ju innebär att säljaren får sina pengar?

https://www.chrono24.se/about-us.htm

Nej, jag var tvungen att själv manuellt godkänna men om man inte gör det inom sju dagar efter att klockan är framme så blir betalningen automatiskt godkänt.
 

idagtisdag

Cartier
Nej, jag var tvungen att själv manuellt godkänna men om man inte gör det inom sju dagar efter att klockan är framme så blir betalningen automatiskt godkänt.
Ok. Konstigt, mitt godkändes så fort jag tog emot, UPS. Jag behövde aldrig godkänna. När jag tog emot via posten fick jag godkänna mauellt. Båda kostade runt 3000 kr, tillbehör.

Frågan om man får godkänna manuellt beroende på varuvärde, eller transportfirma?
 

[Bobo]

Rolex
Ok. Konstigt, mitt godkändes så fort jag tog emot, UPS. Jag behövde aldrig godkänna. När jag tog emot via posten fick jag godkänna mauellt. Båda kostade runt 3000 kr, tillbehör.

Frågan om man får godkänna manuellt beroende på varuvärde, eller transportfirma?
Jag fick manuellt bekräfta leveransen. Kom också med UPS... Över 4000kr.
 

Rulle

Audemars
har köpt en del via trusted checkout och det har hänt att man varit seg med att trycka godkänn så säljarn har akrivit till en och pushat på att man ska godkänna haha
 

idagtisdag

Cartier
Mycket märkligt. Mitt paket var från DHL.
Kan kanske också bero på säljarens historik hos chrono24, är den god kör de med utbetalning vid leverans? Eller så har de beloppsgräns. Eller så beror det på transporttjänst?

Jag fick manuellt bekräfta leveransen. Kom också med UPS... Över 4000kr.
OK!

har köpt en del via trusted checkout och det har hänt att man varit seg med att trycka godkänn så säljarn har akrivit till en och pushat på att man ska godkänna haha
De vill ha sina pengar!
 

Palmtree

Omega
2-Faktor
Någon som vet, från att man accepterat en trustedcheckout offert - hur lång tid har man på sig att betala?
 
Topp