• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trycktesta dykare i Göteborg

EPL89

Silver
2-Faktor
Tjenare!

Någon rekommendation på urmakare som kan trycktesta upp till 100bar i Göteborgs-trakten?
(Squale 2002-A)

8C289323-74A8-4AB8-B566-0D27A7A06FB4.jpeg

Det finns ingen. Varför ska du trycka till 100Bar?
Vi skall (om vädret tillåter) ner på drygt 70m (heliox-dyk) under semestern, och det är LÅNGT ifrån det trycket, men om jag nu ändå skall testa klockan så gör jag det hellre ordentligt :) Att testa på 20bar ger inte mycket säkerhet, då användning i riktig miljö är en helt annan påfrestning för caset.

Har såklart min dykdator på mig, men tänker att klockan får hänga med om jag lyckas hitta någon som kan testa den :)

De flesta trycker bara till 10BAR eftersom det kan leda i luft. Är den tät till 10BAR så klarar den sitt maxtryck också.

Enkelt uttryckt kan man säga att upp till 10BAR testar packningarna medan över 10BAR bara är beroende av konstruktionen. Så 10BAR räcker.

Lite långt kanske men Klockmaster i Uppsala är inte rädda för att ta i. 😁

Lite långt kanske men Klockmaster i Uppsala är inte rädda för att ta i. 😁
Haha blir lite onödigt långt ja, men är det som @yonsson säger så kan jag ju ta vilken som. ☺️

De flesta trycker bara till 10BAR eftersom det kan leda i luft. Är den tät till 10BAR så klarar den sitt maxtryck också.

Enkelt uttryckt kan man säga att upp till 10BAR testar packningarna medan över 10BAR bara är beroende av konstruktionen. Så 10BAR räcker.
Aha, hade jag ingen aning om!
Dykutrustning testar man alltid 25% över maxtryck, men det är å andra sidan livsviktig utrustning :p

Tillbaka
Topp