• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktestmanick för hemmabruk

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar att använda mina gamla dykarur under vattnet och detta medför att jag ganska ofta låter trycktesta dem hos diverse urmakare. Det vore onekligen smidigt att kunna göra det själv hemma. Är det någon som kan rekommendera en trycktestare som inte kostar skjortan?

Jag tänker att en enkel trycktestare bara behöver bestå av en genomskinlig behållare som rymmer dykarur och en indikatorklocka applicerad mot urets glas och som kan pumpas upp till till exempel 10 ATM. Sedan borde det lätt gå att se så att glaset rör sig mot boetten när trycket ökar och att det stannar där så länge man bibehåller trycket i behållaren. Varianten med vatten känns lite riskfylld.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Följer! Är också nyfiken på om man fixa det hemma. Finns ju lite apparater på bukten för detta men vore kul med nån DIY, om möjligt.
 

rogart-63

Patek
Finns dom som byggt egna . Tror det finnas några YT klipp . Och jag har nog gjort en tråd om nåt sånt bygge längre bak i tiden. En filterhållare som tål 10-15 atm funkar att bygga en trycktest av . Tänkt att testa att bygga en men aldrig kommit till skott.

https://klocksnack.se/threads/egen-trycktester.37276/#post-896820
Ska i bygga vars en. Jag kan Jula. Cykelpump har jag. Köpte ett fynd på. Stadsmissionen. Det gå att låsa på 15 bar minst..
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för svaren! Det här låter intressant. Får det plats en indikatorklocka i ett sådant där filterhus? Och hur mycket rör sig ett glas egentligen?
 

rogart-63

Patek
Tack för svaren! Det här låter intressant. Får det plats en indikatorklocka i ett sådant där filterhus? Och hur mycket rör sig ett glas egentligen?
Tänker du trycktester utan vatten? Där har man väl en indikatorklocka på glaset. Och om det läcker in luft buktar glaset utåt. Här kör man med vatten. Och en tryckmätare utvändigt på hur mycket tryck man pumpar i. Läcker det in luft i boetten så bubblar det efter man sänkt ner den i vatten.
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, jag tänker mig den torra varianten med indikatorklocka.

Det känns lite nervöst med vattenvarianten för om man har ett rejält läckage så kommer det förmodligen in vatten i klockan. Jag tror att det är bäst att ta ur urverket för att göra en sådan test. En Rolex-AD jag talade med berättade att de gjorde på det viset. 200- och 300- meterstester med vatten och utan urverk och sedan en torrtest till 100 meter efter att de har stoppat i urverket igen.
 
Topp