• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Svårt att hitta bra bilder på bärandet av tjänsteur , dom flesta verkar mer dölja dom än tvärtom :)
Här är några tidigare kort när armbandsur var riktigt ovanliga , 1:a Världskriget
Fickur som bars på armen i olika fodral/hållare
Först ut en Österikisk soldat nyligen dekorerad ? som gärna visar klockan .
Sedan en Tysk som också gärna visar upp sin dyrgrip
Sist en ur manskapet på en Minenwerfer ( typ av tung granatkastare) som låter klockan skymta fram.
jpg073.jpg
jpg072.jpg
jpg071.jpg
jpg074.jpg
jpg075.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Svårt att hitta bra bilder på bärandet av tjänsteur , dom flesta verkar mer dölja dom än tvärtom :)
Här är några tidigare kort när armbandsur var riktigt ovanliga , 1:a Världskriget
Fickur som bars på armen i olika fodral/hållare
Först ut en Österikisk soldat nyligen dekorerad ? som gärna visar klockan .
Sedan en Tysk som också gärna visar upp sin dyrgrip
Sist en ur manskapet på en Minenwerfer ( typ av tung granatkastare) som låter klockan skymta fram.
jpg073.jpg
jpg072.jpg
jpg071.jpg
jpg074.jpg
jpg075.jpg
christerD. Här är en variant av hållare som sitter i min Kirova (K-43) från 1947 för ryska armén. Boetten är helt enkelt utstansad plåt.

DSCF3727.JPG
DSCF3728.JPG
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Grymt coolt!

...hälsa pappa att han haft drömnjobbet! :)
Det ska jag göra, han kommer inte hålla emot, hehe! Tror jag kan ha berättat om detta förut, men de var påväg att få specialbeställa 10-20 stycken Breitling med gul tavla, på en modell som inte fanns med gul tavla då, Aerospace kanske (han tillhörde Petter Gul) och med Viggriddarmärke, men för det krävdes att de behövde beställa minst 10 klockor och betala för varje klocka - tyvärr kom de inte upp i det antalet - dels pga pappa som ville prioritera mc... Är ganska bitter på honom för det nu... Föredrar att inte tänka på det faktiskt :D
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det ska jag göra, han kommer inte hålla emot, hehe! Tror jag kan ha berättat om detta förut, men de var påväg att få specialbeställa 10-20 stycken Breitling med gul tavla, på en modell som inte fanns med gul tavla då, Aerospace kanske (han tillhörde Petter Gul) och med Viggriddarmärke, men för det krävdes att de behövde beställa minst 10 klockor och betala för varje klocka - tyvärr kom de inte upp i det antalet - dels pga pappa som ville prioritera mc... Är ganska bitter på honom för det nu... Föredrar att inte tänka på det faktiskt :D

Skulle ha varit en grym dinka - den som gjordes i samband med F5:s nedläggning (om jag förstått det rätt) är ju grymt ball, Aerospace med Viggen-sköld - tror tom. du visat en sån tidigare på forumet.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Här har du och "gubben" den information som finns om F16 i boken Kronmärkt av Leif Hellström & Leif Fredin.

F16.jpg

F16-2.jpg

F16-3.jpg
Vad skoj, tackar! Det ska jag skicka vidare! Kan mycket väl vara farsan i nån av Viggarna, av vad som går att se är det väldigt likt honom i bilden nere till höger.

Edit: Han hade divisionsmärket på samma ställe på hjälmen så det är med största sannolikhet han!
 
Senast ändrad:
Hittade efter lite letande , priserna på en del M-nummer satta militära Svenska klockor :)
M3440-050010 Armbandsur Excelsior Park 500 Kronograf , 612 :-
M3440-501010 Armbandsur för Dykare , med spärrad vridring 505:- (1966)
M3440-502010 Armbandsur för dykare , 200 m , Omega ( 1966) 765 :-
M3440-503010 Armbandsur , vattentät 70 m, Seiko ( 1973) 324:-
Christer
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Hittade efter lite letande , priserna på en del M-nummer satta militära Svenska klockor :)
M3440-050010 Armbandsur Excelsior Park 500 Kronograf , 612 :-
M3440-501010 Armbandsur för Dykare , med spärrad vridring 505:- (1966)
M3440-502010 Armbandsur för dykare , 200 m , Omega ( 1966) 765 :-
M3440-503010 Armbandsur , vattentät 70 m, Seiko ( 1973) 324:-
Christer
Mkt bra! Jag tar tre av varje, tack!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hittade efter lite letande , priserna på en del M-nummer satta militära Svenska klockor :)
M3440-050010 Armbandsur Excelsior Park 500 Kronograf , 612 :-
M3440-501010 Armbandsur för Dykare , med spärrad vridring 505:- (1966)
M3440-502010 Armbandsur för dykare , 200 m , Omega ( 1966) 765 :-
M3440-503010 Armbandsur , vattentät 70 m, Seiko ( 1973) 324:-
Christer
Har du någon bok du tittar i? Är det något du kan posta bild på?
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Nån som vet om det finns någon förklaring till pilen som är på vissa militärur? Hittar bara att det "är så" på vissa urtavlor på militära klockor men inte varför.
IWC-Mark-XI-Fliegeruhr-vintage-military-1.jpg

Här ett exempel. Stulen bild.
 
Hittade ett par gamla foton till med klockor , men avsaknaden av digitalkameror :) på 40 talet gör att det är svårt att
se vilka ur det är , förvånanade nog verkar många ha tanks ?
Der första visar Gefr Belke , som tydligen är någon typ av växeloperatör ?
Nästa foto visar tre män i en Jeep liknande sak ? Krigsbyte ?
Och sista är två officerare som antingen spelar kort , eller studerar kartor :)
Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalite'n
Christer
P1050070.JPG
P1050071.JPG
P1050072.JPG
 
Topp