• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor 7017/4

Oew

Rolex
The one that got away...
Alla har väl berättelser om klockor de ångrar att de inte köpt och denna är den jag ångrar att jag inte slog till på i somras. Till och med billig var den men pga lägenhetsköp så prioriterades andra saker framför klockköp. Har sen dagen den såldes försökt hitta ett till ex så jag kan köpa den men inte haft någon lycka än. Hade aldrig sett modellen i det här utförandet förut och har knappt hittat några tidigare sålda online heller och skulle gärna vilja veta mer om den så jag rådfrågar därför KS panelen! Allt ni vet om denna modell får ni gärna berätta och också kanske om ni har tips på nån duktig Tudor handlare som kan nosa upp en åt mig!
image.jpeg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
The one that got away...
Alla har väl berättelser om klockor de ångrar att de inte köpt och denna är den jag ångrar att jag inte slog till på i somras. Till och med billig var den men pga lägenhetsköp så prioriterades andra saker framför klockköp. Har sen dagen den såldes försökt hitta ett till ex så jag kan köpa den men inte haft någon lycka än. Hade aldrig sett modellen i det här utförandet förut och har knappt hittat några tidigare sålda online heller och skulle gärna vilja veta mer om den så jag rådfrågar därför KS panelen! Allt ni vet om denna modell får ni gärna berätta och också kanske om ni har tips på nån duktig Tudor handlare som kan nosa upp en åt mig!
image.jpeg
Är det inte en vanlig Date-Day eller är det något särskilt med den? Kanske bara jag som är dålig på Tudor :)
 

Oew

Rolex
Är det inte en vanlig Date-Day eller är det något särskilt med den? Kanske bara jag som är dålig på Tudor :)
Jo eller det är en vanlig fast med räfflad vitguldsring vilket om jag förstår det rätt gör den mycket mer ovanlig. Kan inte heller Tudor så bra men har haft koll hos olika handlare och haft köpförfrågan ute här, på flera olika andra forum och handlare i ungefär 6 mån och de har bara fått in 7017/0 eller iallafall inte den jag letar efter.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Kan hålla ögonen öppna, är det den med vit tavla som är aktuell? Dock så visas den här som 7019/4. Men som du säger så är 7017/0 absolut vanligast.

tudor2.jpeg
 

Oew

Rolex
Kan hålla ögonen öppna, är det den med vit tavla som är aktuell? Dock så visas den här som 7019/4. Men som du säger så är 7017/0 absolut vanligast.

tudor2.jpeg
Tack! Är egentligen helst ute efter vit tavla men är intresserad oavsett tavla! Samma gäller länk, skulle helst ha jubilee men fungerar även utan. (Den jag inte köpte hade Rolex jubilee :mad:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Oj vilken prisskillnad det var på listpris! Förmodar att man skall tolka det och att det står WG att ringen iaf är i solitt vitguld. Var inte helt säker när jag hade min vanliga jumbo med räfflad ring. Förmodar du inte vill bygga en franken, annars borde de väl passa till en DD?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack! Är egentligen helst ute efter vit tavla men är intresserad oavsett tavla! Samma gäller länk, skulle helst ha jubilee men fungerar även utan. (Den jag inte köpte hade Rolex jubilee :mad:)
Med fluted (räfflad) vitgulds glasring är det snyggare med kombinationen jubilee-länk anser jag.
Min 9081/4 (Jumbo fast utan "Day") kontra min 7017 (Jumbo men slät glasring/oyster kombo);
imageO3EHYU0T.jpg


Oj vilken prisskillnad det var på listpris! Förmodar att man skall tolka det och att det står WG att ringen iaf är i solitt vitguld. Var inte helt säker när jag hade min vanliga jumbo med räfflad ring. Förmodar du inte vill bygga en franken, annars borde de väl passa till en DD?

Denna är väl din gamla Aurum? Det är ju en solid VG ring på den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med fluted (räfflad) vitgulds glasring är det snyggare med kombinationen jubilee-länk anser jag.
Min 9081/4 (Jumbo fast utan "Day") kontra min 7017 (Jumbo men slät glasring/oyster kombo);
imageO3EHYU0T.jpg




Denna är väl din gamla Aurum? Det är ju en solid VG ring på den.
Visst är det, den skruven glömmer jag aldrig... Var bara inte helt säker på om den var solid eller ej då Tudor fuskade med sina guldbelagda länkar.
 

Oew

Rolex
Oj vilken prisskillnad det var på listpris! Förmodar att man skall tolka det och att det står WG att ringen iaf är i solitt vitguld. Var inte helt säker när jag hade min vanliga jumbo med räfflad ring. Förmodar du inte vill bygga en franken, annars borde de väl passa till en DD?
Ja det borde vara 18k och nej vill helst inte göra en franken, men många säger att det är jakten som är det roliga så får väl bara fortsätta leta :)
 

Johanw

Cartier
Med fluted (räfflad) vitgulds glasring är det snyggare med kombinationen jubilee-länk anser jag.
Min 9081/4 (Jumbo fast utan "Day") kontra min 7017 (Jumbo men slät glasring/oyster kombo);

Har både slät & räfflad jumbo. Har en jubilee-länk "över" från fruns 1603 som hon inte gillar. Problemet är att ändlänkarna är helt för platta för jumbon då de är anpassade till Rolexens mer smäckra storlek och de klarar inte 2mm bandstift. Har du 55 bitar eller 555 på din? Ser ut som 555 då dom inte är så höga? Kanske 50 eller 550 man ska ha till Tudor?
 
Senast ändrad:

mosse

Omega
Haha, den budade jag också på i sommras och ångrar att jag inte klippte!! Trösta dig med att på priset läggs ju på 20% och frakt, så det var inget drömpris, dock bra :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har både slät & räfflad jumbo. Har en jubilee-länk "över" från fruns 1603 som hon inte gillar. Problemet är att ändlänkarna är helt för platta för jumbon då de är anpassade till Rolexens mer smäckra storlek och de klarar inte 2mm bandstift. Har du 55 bitar eller 555 på din? Ser ut som 555 då dom inte är så höga?
555 stämmer bra det till en Rolex ref 62510 länk. Men du, detta har vi redan tragglat förut :D;
https://klocksnack.se/threads/storl...age-mäthjälp-samt-quickset.32648/#post-722965
 

Oew

Rolex
Haha, den budade jag också på i sommras och ångrar att jag inte klippte!! Trösta dig med att på priset läggs ju på 20% och frakt, så det var inget drömpris, dock bra :)
Haha liten värld! Svårt att bedömma om pris är bra dock när det inte finns mycket att jämföra mellan så tyvärr ingen tröst för mig :(
 

Johanw

Cartier

Johanw

Cartier
Sorry jag OT:ar sönder tråden men inte hjälpt av andra ändbitar. 2mm bandstift passar inte i länken. Tillbaka till ritbordet.

P3100949.jpg
 

Johanw

Cartier
Behövs en
Lite brute force så löser det där sig snyggt. :)

Kolla bara att bandstiften passar i lugholesen först.

Jumbo kör med 2mm bandstift precis som en sub/GMT. Så länkar och ändbitar ska helst vara de anpassade för dessa. Blir lite glappt annars. Såg att det på en jubilee ska vara stämplat 50 för att vara till just 2mm stiften.

Ante4.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Behövs en


Jumbo kör med 2mm bandstift precis som en sub/GMT. Så länkar och ändbitar ska helst vara de anpassade för dessa. Blir lite glappt annars. Såg att det på en jubilee ska vara stämplat 50 för att vara till just 2mm stiften.

Ante4.jpg
Länken på din bild är en rullad jubilee. De finns inte med anpassade sistabitar för sportbandstift så vitt jag vet. Pressa bara igenom bandstiftet med en tång eller liknande. Ev att du får böja upp ögglorna något..
 

Johanw

Cartier
Länken på din bild är en rullad jubilee. De finns inte med anpassade sistabitar för sportbandstift så vitt jag vet. Pressa bara igenom bandstiftet med en tång eller liknande. Ev att du får böja upp ögglorna något..

Från annonsen (behöver inte betyda någon sanning)
Rolex 62510H jubilee bracelet with 21 links in excellent condition .It is for GMT models, you can see 50 on each last link.
The "50" on the last link shows that it will use the GMT 2mm springbar of early DJ's and the GMT. Those without are for the 1.8mm springbars.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Från annonsen (behöver inte betyda någon sanning)
Rolex 62510H jubilee bracelet with 21 links in excellent condition .It is for GMT models, you can see 50 on each last link.
The "50" on the last link shows that it will use the GMT 2mm springbar of early DJ's and the GMT. Those without are for the 1.8mm springbars.
Ja den ja. Jag svarade på din bild där bandstiftet inte passar. Är inte det din länk? :)

Läste inte hela tråden så syftar du inte på det så är läget annorlunda.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Från annonsen (behöver inte betyda någon sanning)
Rolex 62510H jubilee bracelet with 21 links in excellent condition .It is for GMT models, you can see 50 on each last link.
The "50" on the last link shows that it will use the GMT 2mm springbar of early DJ's and the GMT. Those without are for the 1.8mm springbars.
Precis som Per säger är det bara att öppna upp länkbitarna som stiftet skall sitta i. På samma sätt tightar man till dem på slitna länkar.
 

Johanw

Cartier
Precis som Per säger är det bara att öppna upp länkbitarna som stiftet skall sitta i. På samma sätt tightar man till dem på slitna länkar.

Jepp funkar säkert. Bara synd att behöva öppna upp och sen tighta till då det bara finns en länk och både Tudor och Rolex som ska "dela" på länken. Bästa blir väl att hita några större/rätta ändbitar och sen leva med 1.8mm bandstift på Tudorn.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jepp funkar säkert. Bara synd att behöva öppna upp och sen tighta till då det bara finns en länk och både Tudor och Rolex som ska "dela" på länken. Bästa blir väl att hita några större/rätta ändbitar och sen leva med 1.8mm bandstift på Tudorn.
Är boetten gjord för sportstift så är det inte att rekommendera att köra 1.8mm stift. De mindre stiften kan krypa in i lugholesen så att länken lossnar. Inte vidare säkert. Sen ser det också rätt så ruttet ut.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För övrigt så är jag tveksam till att 55, 555, 50 eller 550 är rätt till jumbon som är 38mm. På oystern så hade jumbon 382 har jag för mig och de är rätt knepiga att hitta. Tror dock inte att det ska skilja alltför mycket så det går säkert att massera 55/555 hyfsat för en duglig fit. Skillnaden mellan 50 och 55 är höjden då 55 är för datejusts och 50 är för sportklockorna. Skillnad mellan två och tresiffriga bitar är helt enkelt beroende på om de är till solid eller rullad länk. Äldre rullad länk har de tvåsiffriga. På solida länkar så är det som du nämnde speciella länkar med sista biten märkt 50 om de har sportsift och 550 ends. På äldre är det samma länk oavsett 50 eller 55.
 
Topp