• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor BB36

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Var ska man börja. Ur önskan av att äga en Rolex explorer men samtidigt att vara lite motvals och gå mot strömmen föll valet på BB36. Skadar inte att priset är ungefär hälften och att den finns direkt tillgänglig från en massa återförsäljare heller..

Klockan finns i flera utföranden, min är svart och kom på ett av de gräsligaste läderband jag någonsin sett. Kvalitetsmässigt känns det solitt men estetiskt faller detta åtminstone inte mig i smaken. Med i paketet följer även ett natoband, som hör och häpna nästan är lika fult.

IMG_3952.jpg

Plockade av dessa illa kvickt...

Då planen ända från början var att bära klockan på diverse natoband sågs inte detta som något problem. Bara att köpa ett gäng således.

Icke! Nästa punkt till klagomuren. Klockan mäter endast 19mm mellan bandhornen. En mm spelar ingen större roll? Jo även om proportionerna, särskilt på stållänken kan jag tänka mig, sannolikt är bättre än de vore med 20 eller 18 mm så krymper den udda storleken mängden alternativ vad gäller naton och armband dramatiskt. De finns dock och för den mindre pedantiske funkar det skapligt att gå upp eller ned en mm på denna klockan.

IMG_2298.jpg

20 mm (lite skrynkel mellan bandhornen jag bemödat mig dra igenom)

IMG_3960.jpg

19 mm (som det var tänkt)


IMG_2876.jpg

18 mm (bandstiftet kikar fram nere till vänster)

Personligen föredrar jag definitivt 18 framför 20 mm i det fallet. Nästan lite coolt Sean Connery slappt stuk på för smala band. Eller ja man kan ju få låtsas.

Klockan saknar för övrigt helt antireflexbehandling och är därför lite av en mardröm att fota. Att utläsa tiden har jag dock aldrig upplevt som ett problem.

IMG_3988.jpg

Reflektioner av alla de slag, aldrig några problem med läsbarheten dock.

Urtavlan är trevlig och jag gillar normalt sett Tudors snowflakevisare. Känslan är dock att de är lite väl stora för urtavlan i övrigt. Jag får en tungare känsla av dessa estetiskt och skulle önskat att man behållit formerna men skalat ned dem en aning.

Mycket gnäll inledningsvis men trots det är detta den klocka jag burit överlägset mest i sommar. Tycker att den trots mina reservationer är riktigt kul. En ohelig fulsnygg korsning mellan sport och dykarklocka som jag på något sätt finner både robust och ganska elegant på samma gång. Svårplacerad är ordet för mig.

IMG_3987.jpg

Sommarens Nr 2 och Nr 1 från vänster till höger

Känns gedigen och tillräckligt visuellt spännande för mig själv att beundra den från tillfälle till tillfälle samtidigt som ingen annan någonsin lägger märke till den. Den mycket begränsade uppmärksamhet som trots allt kommit med vissa av mina andra klockor, särskilt evigt igenkännbara Rolex såklart, har de få gånger det inträffat bara gjort mig obekväm så detta är ett plus i min bok. Rent mekaniskt förefaller allt vara som det ska, ETA 2824 som tickar inuti. Har inte mätt precisionen men haft den på i ett par månader i streck utan att uppleva att den hamnat märkbart ur synk.

img_3235-jpg.1860423

Badat en väldig massa med den på i sommar.

All in all. Gillar den skarpt. Är ingen ersättare för Explorern, införskaffas en BB36 i den förhoppningen blir man sannolikt besviken. Hade delvis den planen själv men skrev så snart BB36 kommit hem upp mig på listan för en 124270, dock inte till mig själv utan till pappa, formatet är perfekt på dessa båda ur BB36 gjorde mig än mer såld på en formfaktor jag redan älskade. Man kan ha båda och rolexen blir min tillslut så är cool med att vänta (har man inga gamla arvsur i släkten får man så in egna). Fin hedge mot dödsfall dessutom, blir inte bara trist dagen gubben plockar ned skylten. Så skit i substitut, BB36 står trots sina egenheter på egna ben och kommer med stark rekommendation från Polykarpus. Förmodligen en keeper för lång tid framöver.

Men köp den för guds skull på länken om du får chansen.

Specifikationer:
Referens: 79500
Diameter: 36 mm
Bandbredd: 19 mm
Verk: ETA 2824 (Tudor/Selitta T600 för nyare exemplar)
Utplockad: 2021 (Ev av äldre modell då den har det tidigare verket)
Gångreserv: 38 h
 
Senast ändrad:

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Vad är det för fel på originallädret? Färgen? Jag tyckte inte alls att det var så illa 😊 Tack före recensionen!
Tack!

Ja det borde jag såklart förtydligat. Störde mig så mycket på det själv att jag blev hemmablind. Medgivet helt subjektiva skäl till varför jag inte gillar lädret:

1: Viklås tycker jag ser larviga ut på läderband. Särskilt på såpass robusta ur/band som dessa. Funkar på en nätt cartier men inte här i mitt tycke.

2: Ganska aggressiv taper av bandet för att få plats i spännet. Vilket i sin tur gör att spännet relativt resten ser väldigt tjockt ut (bilderna gör inte denna effekt rättvisa alls tyvärr).

3: Färgen och texturen. Det är möjligt att jag kunnat förlåta ovanstående om bandet varit blankt svart eller liknande. Skinnet ger mig Texas Ranchlivs vibbar som förstärker ovanstående.
407B0CAE-6051-40BB-87BD-4C1E53A5C1AE.jpeg
 

roikka

Omega
Udda med 19 mm i bandbredd! Har sneglat på Tudor av samma anledning som dig, däribland BB36, men inte ens reflekterat över att den ligger på 19 mm. Den gör sig dock riktigt bra på Bond-nato!
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Ja som sagt det funkar förvånansvärt bra men hade ju onekligen varit bekvämare med 20 mm. Skulle gissa man är inte ensam om att ha en hel hög 20 mm liggandes hemma..
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Tack!

Ja det borde jag såklart förtydligat. Störde mig så mycket på det själv att jag blev hemmablind. Medgivet helt subjektiva skäl till varför jag inte gillar lädret:

1: Viklås tycker jag ser larviga ut på läderband. Särskilt på såpass robusta ur/band som dessa. Funkar på en nätt cartier men inte här i mitt tycke.

2: Ganska aggressiv taper av bandet för att få plats i spännet. Vilket i sin tur gör att spännet relativt resten ser väldigt tjockt ut (bilderna gör inte denna effekt rättvisa alls tyvärr).

3: Färgen och texturen. Det är möjligt att jag kunnat förlåta ovanstående om bandet varit blankt svart eller liknande. Skinnet ger mig Texas Ranchlivs vibbar som förstärker ovanstående.
407B0CAE-6051-40BB-87BD-4C1E53A5C1AE.jpeg
Alright då vet jag, tack för förtydligande!
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Har ägt lädret och diverse andra band. Men måste säga att den gör sig bäst på länk eller MN band. På länk blir den en riktig GADA.
Kan verkligen tänka mig det. Trodde inte modellen skulle få så mkt tid på armen som den fått men den håller som bäst på att förtjäna sig en kompletteringslänk. Jag misstänker det blir en dålig affär som helhet menmen lätt vara efterklok…
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Intressant recension. Kan hålla med om att originallädret är sådär. Inte fult, men framförallt inte så smidigt som jag själv föredrar det. Viklåset är av bra kvalitet, men bulkigt på handleden. Däremot gillar jag 19mm. Rekommenderar dig att kolla upp Vanguards gummin som är specialgjorda för BB36. Bar min så hela sommaren och det var en fröjd.
När är din utplockad förresten?
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Har du öppnat klockan för att kolla vilket verk som sitter i? Om inte är det en ganska stor chans att det är ett Sellita T600.
Har inte öppnat men manualen säger 2824. Var omedveten om bytet, intressant, tack för info! Verkar skett under 2020 vad jag förstått av en snabb googling så antingen samlade min damm ett bra tag innan den plockades ut eller så har Tudor varit riktigt slöa med att ändra i papperen. Blir nästan tvungen att öppna och ta en titt nu bara för att 🤓
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Har inte öppnat men manualen säger 2824. Var omedveten om bytet, intressant, tack för info! Verkar skett under 2020 vad jag förstått av en snabb googling så antingen samlade min damm ett bra tag innan den plockades ut eller så har Tudor varit riktigt slöa med att ändra i papperen. Blir nästan tvungen att öppna och ta en titt nu bara för att 🤓

Då hittade du säkert till diskussionerna på whatchuseek. ☺️ Eftersom det verkar ha skett lite under radarn så är det svårt att hitta några officiella brytpunkter. Fanns en teori om att 2849-märkningen (som någon ska ha haft i sin) skulle vara ett slags hybrid mellan ETA och Sellita dessutom. Berätta gärna om du gör några fynd!
 

Plano

Breitling
Var ska man börja. Ur önskan av att äga en Rolex explorer men samtidigt att vara lite motvals och gå mot strömmen föll valet på BB36. Skadar inte att priset är ungefär hälften och att den finns direkt tillgänglig från en massa återförsäljare heller..

Klockan finns i flera utföranden, min är svart och kom på ett av de gräsligaste läderband jag någonsin sett. Kvalitetsmässigt känns det solitt men estetiskt faller detta åtminstone inte mig i smaken. Med i paketet följer även ett natoband, som hör och häpna nästan är lika fult.

IMG_3952.jpg

Plockade av dessa illa kvickt...

Då planen ända från början var att bära klockan på diverse natoband sågs inte detta som något problem. Bara att köpa ett gäng således.

Icke! Nästa punkt till klagomuren. Klockan mäter endast 19mm mellan bandhornen. En mm spelar ingen större roll? Jo även om proportionerna, särskilt på stållänken kan jag tänka mig, sannolikt är bättre än de vore med 20 eller 18 mm så krymper den udda storleken mängden alternativ vad gäller naton och armband dramatiskt. De finns dock och för den mindre pedantiske funkar det skapligt att gå upp eller ned en mm på denna klockan.

IMG_2298.jpg

20 mm (lite skrynkel mellan bandhornen jag bemödat mig dra igenom)

IMG_3960.jpg

19 mm (som det var tänkt)


IMG_2876.jpg

18 mm (bandstiftet kikar fram nere till vänster)

Personligen föredrar jag definitivt 18 framför 20 mm i det fallet. Nästan lite coolt Sean Connery slappt stuk på för smala band. Eller ja man kan ju få låtsas.

Klockan saknar för övrigt helt antireflexbehandling och är därför lite av en mardröm att fota. Att utläsa tiden har jag dock aldrig upplevt som ett problem.

IMG_3988.jpg

Reflektioner av alla de slag, aldrig några problem med läsbarheten dock.

Urtavlan är trevlig och jag gillar normalt sett Tudors snowflakevisare. Känslan är dock att de är lite väl stora för urtavlan i övrigt. Jag får en tungare känsla av dessa estetiskt och skulle önskat att man behållit formerna men skalat ned dem en aning.

Mycket gnäll inledningsvis men trots det är detta den klocka jag burit överlägset mest i sommar. Tycker att den trots mina reservationer är riktigt kul. En ohelig fulsnygg korsning mellan sport och dykarklocka som jag på något sätt finner både robust och ganska elegant på samma gång. Svårplacerad är ordet för mig.

IMG_3987.jpg

Sommarens Nr 2 och Nr 1 från vänster till höger

Känns gedigen och tillräckligt visuellt spännande för mig själv att beundra den från tillfälle till tillfälle samtidigt som ingen annan någonsin lägger märke till den. Den mycket begränsade uppmärksamhet som trots allt kommit med vissa av mina andra klockor, särskilt evigt igenkännbara Rolex såklart, har de få gånger det inträffat bara gjort mig obekväm så detta är ett plus i min bok. Rent mekaniskt förefaller allt vara som det ska, ETA 2824 som tickar inuti. Har inte mätt precisionen men haft den på i ett par månader i streck utan att uppleva att den hamnat märkbart ur synk.

img_3235-jpg.1860423

Badat en väldig massa med den på i sommar.

All in all. Gillar den skarpt. Är ingen ersättare för Explorern, införskaffas en BB36 i den förhoppningen blir man sannolikt besviken. Hade delvis den planen själv men skrev så snart BB36 kommit hem upp mig på listan för en 124270, dock inte till mig själv utan till pappa, formatet är perfekt på dessa båda ur BB36 gjorde mig än mer såld på en formfaktor jag redan älskade. Man kan ha båda och rolexen blir min tillslut så är cool med att vänta (har man inga gamla arvsur i släkten får man så in egna). Fin hedge mot dödsfall dessutom, blir inte bara trist dagen gubben plockar ned skylten. Så skit i substitut, BB36 står trots sina egenheter på egna ben och kommer med stark rekommendation från Polykarpus. Förmodligen en keeper för lång tid framöver.

Men köp den för guds skull på länken om du får chansen.

Specifikationer:
Referens: 79500
Diameter: 36 mm
Bandbredd: 19 mm
Verk: ETA 2824 (Tudor/Selitta T600 för nyare exemplar)
Utplockad: 2021 (Ev av äldre modell då den har det tidigare verket)
Gångreserv: 38 h
Härlig recension! Jag har en likadan och kan hålla med: Jag älskar den, men kan inte heller påstå att den utsrålar våldsam skönhet eller självklarhet. Men det funkar ändå, och det med bravur ☺️
 

DrEmil

Omega
2-Faktor
Håller helt med om läderbandet. Hade ett vulkaniserat gummi på min innan den såldes. Gjorde klockan något sportigare och kändes lite mer robust. 👍
 
Topp