• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor framför Rolex?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fundering jag har;
Hur kommer det sig att Rolex med alla sina resurser gjorde ett test med sitt systermärke Tudor och prickade in en så lyckad modell, i mina ögon, med sin Prince Oyserdate / Datejust i storlek 38mm - som populärt kallas Jumbo. Tudor gjorde ju dessutom den trevliga versionen Daydate också i denna lyckade storlek (mot Rolex version i 35mm).

Jag menar, Rolex gör sin fantastiskta allroundklocka Datejust i storlek 35mm och nu även med Datejust II i storlek 41mm. För mig idag känns 35mm för litet och 41mm känns för stort för den modellen på klocka (klassiskt herrur utan tex dykring, kronograffunktioner och dylika subvisare som tillåter ett större case). Det är ju ett himla hopp mellan 35 och 41. De har ju andra oystercases som Airking 34 mm, Explorer med 36 mm, GMT och subbar med 40mm. Dvs 34, 35, 36, ,40 mm (och numera även 41 och 42 mm). Hallå? Varför hoppet på 4 mm mitt i spectrum helt plötsligt?
Var det inte så att Milgaussen ursprungligen var 38 mm. Var den inte lyckad eller?

Jag testade tex Omega Aqua Terra i de två storlekarna och deras 38mm är ju perfekt! Den stora (41,5mm) blir för stor helt enkelt.
Nu är jag medveten om att vi alla har olika kraftiga handleder och smaker... Men hade inte en Rolex Datejust blivit perfekt i storlek 38mm?

bild-20.jpg
 

DrDre

Patek
Jag håller med dig. Det är ett stort hopp mellan dem. Personligen gillar jag båda storlekarna och har båda (DJ/DD och en Milgauss) och båda får tid på handleden, men jag tror att många tycker att DJ är i minsta laget och att DJII är lite i största laget. Om jag vore Rolex skulle jag kört på tre storlekar 36 (det är ju megaklassikern som man bara inte kan lägga ned), 38 och kanske 41. Å andra sidan kan vi nog utgå ifrån att det inte bygger på någon slump eller förhastade beslut från Rolex sida att släppa de varianter de gör. När det gäller marknadsföring har ju Rolex visat sig fantastiskt duktiga.
 

Sten

Cartier
Jag har suttit med precis samma tankar i mitt stilla sinne. 41mm på nya DJ II är FÖR stort enligt mig. 38mm vore perfekt. 40mm på en SUB känns perfekt med att man då gör sin "dressade" modell större har jag ingen förståelse för....Men då har jag också smala handleder.... :shock:
 
Tudor har verkligen snäppt upp sig iom Heritage Chrono, BlackBay och Pelagos och verkar gå från klarhet till klarhet numera efter att ha varit RIKTIGT tråkiga sedan dom slutade med sin Rolex design...

Ska bli kul och se vad dom släpper i år, kanske något DJ inspirerat?...
 

DrDre

Patek
masterkiller skrev:
Tudor har verkligen snäppt upp sig iom Heritage Chrono, BlackBay och Pelagos och verkar gå från klarhet till klarhet numera efter att ha varit RIKTIGT tråkiga sedan dom slutade med sin Rolex design...

Ska bli kul och se vad dom släpper i år, kanske något DJ inspirerat?...

Jo, jag håller med dig, Tudor gör mycket roligt just nu. Ofta mer spännande grejer än storebrorsan. Den allra mest intressanta, tekniskt sett, bland dessa som inspirerats av tidigare Tudors är nog Advizor, alarmklockan. Den är ju superfin och jag hade gärna köpt en om de inte hade prissatt den fullständigt uppåt väggarna. Kommar inte ihåg exakt priset men det låg tyvärr nästan på samma nivå som man kan få en Memovox för från en gråhandlare.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja, Tudor har lanserat ett antal riktigt skarpa modeller sista åren vilket är jätteroligt. Kan bara hålla med om att de inte gjorde så spännande modeller just efter att de slutat samproducera sina modeller med Rolex.
Det som är lite lustigt är att Tudor tidigare bl.a. använts lite till att prova nya idéer innan man införde dem hos Rolex. Nu känns det dock som om de flesta nya Tudor klockor varit Homager av klockor från förr. Har de stannat av i utvecklingen?
Men som sagt, spännande att se vad de kommer med för nyhet i år!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Rozzy skrev:
Ja, Tudor har lanserat ett antal riktigt skarpa modeller sista åren vilket är jätteroligt. Kan bara hålla med om att de inte gjorde så spännande modeller just efter att de slutat samproducera sina modeller med Rolex.
Det som är lite lustigt är att Tudor tidigare bl.a. använts lite till att prova nya idéer innan man införde dem hos Rolex. Nu känns det dock som om de flesta nya Tudor klockor varit Homager av klockor från förr. Har de stannat av i utvecklingen?
Men som sagt, spännande att se vad de kommer med för nyhet i år!

Äh, retro är fortfarande stekhett och många vill uppenbarligen ha vintage som inte är vintage - och säljer man då det genom lillebror Tudor drar man in deg och samtidigt låter bli att solka ner modervarumärket genom att hålla på med återlanseringar, fejkpatina och liknande.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Singular skrev:
Äh, retro är fortfarande stekhett och många vill uppenbarligen ha vintage som inte är vintage - och säljer man då det genom lillebror Tudor drar man in deg och samtidigt låter bli att solka ner modervarumärket genom att hålla på med återlanseringar, fejkpatina och liknande.

Fejkpatina, tänker du på Black Bay:ens armband eller på något annat? Annars har jag väl mest sett fejkpatina från Panerai och kanske IWC med brun/blekt/missfärjad lume på index och visare.
 
Rozzy skrev:
Fejkpatina, tänker du på Black Bay:ens armband eller på något annat? Annars har jag väl mest sett fejkpatina från Panerai och kanske IWC med brun/blekt/missfärjad lume på index och visare.

Dom flesta märken kör väl med fejk patina nu förtiden, Panerai, B&R, IWC, Jeager LeCoultre m.fl men Panerai har tagit det till helt nya nivåer och släpper ALLT med det i princip.... :evil:

Själv gillar jag det inte direkt men å andra sidan gillar jag inte att köpa förslitna jeans heller :lol:
 

point1

Cartier
masterkiller skrev:
Rozzy skrev:
Fejkpatina, tänker du på Black Bay:ens armband eller på något annat? Annars har jag väl mest sett fejkpatina från Panerai och kanske IWC med brun/blekt/missfärjad lume på index och visare.

Dom flesta märken kör väl med fejk patina nu förtiden, Panerai, B&R, IWC, Jeager LeCoultre m.fl men Panerai har tagit det till helt nya nivåer och släpper ALLT med det i princip.... :evil:

Själv gillar jag det inte direkt men å andra sidan gillar jag inte att köpa förslitna jeans heller :lol:

På vilket modeller kör JLC och IWC fejkpatina?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Håller med om att Tudor verkligen har tagit ett steg upp med de senaste modellerna, särskilt BB:n!
 

point1

Cartier
David skrev:
point1 skrev:
På vilket modeller kör JLC och IWC fejkpatina?

JLC är de värsta skurkarna.

Jaeger-LeCoultre_DeepSea_Vintage_Chronograph.jpg


http://www.atimelyperspective.com/blog/ ... ntage.html

Det där inte fejk patina. Patina är något helt annat. Patina är t.ex. beläggningen som bildas på metall eller det speciella utseendet som skinnskor kan få när de åldras värdigt. Förslitna jeans skulle kunna kallas fejkpatina men iwc och jlc klockorna ovan är ju i nyskick, utan patina. Sen om deep sea är 100 m eller inte är en annan grej. Tills jlc försvar är det ju en tribute till en äldre modell och förr i tiden var 100 m deep sea ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
point1 skrev:
Det där inte fejk patina. Patina är något helt annat. Patina är t.ex. beläggningen som bildas på metall eller det speciella utseendet som skinnskor kan få när de åldras värdigt. Förslitna jeans skulle kunna kallas fejkpatina men iwc och jlc klockorna ovan är ju i nyskick, utan patina. Sen om deep sea är 100 m eller inte är en annan grej. Tills jlc försvar är det ju en tribute till en äldre modell och förr i tiden var 100 m deep sea ;)

Fejkpatinan vi talat om ovan vad gäller ex. IWCn och Deapsean är att man gjort lumen brunfärgad så att den skall se ut som om klockan vore från tex 50-talet fast i nyskick. Det är väl det som annars är det bästa av alla världar, att hitta en tex Rolex Milsub NOS oanvänd fast lumen har åldrats och fått den där eftersträvansvärda patinan. Här tillverkar man klockorna i gammalt stuk och färglägger lumen så att den har "rätt" färg utan att behöva vänta 60 år...

Här ett exempel på vad/looken som ibland eftersträvas;
http://www.0024watchworld.com/blogs/kri ... uge-impact
 

David

Bödeln
Rozzy skrev:
point1 skrev:
Det där inte fejk patina. Patina är något helt annat. Patina är t.ex. beläggningen som bildas på metall eller det speciella utseendet som skinnskor kan få när de åldras värdigt. Förslitna jeans skulle kunna kallas fejkpatina men iwc och jlc klockorna ovan är ju i nyskick, utan patina. Sen om deep sea är 100 m eller inte är en annan grej. Tills jlc försvar är det ju en tribute till en äldre modell och förr i tiden var 100 m deep sea ;)

Fejkpatinan vi talat om ovan vad gäller ex. IWCn och Deapsean är att man gjort lumen brunfärgad så att den skall se ut som om klockan vore från tex 50-talet fast i nyskick. Det är väl det som annars är det bästa av alla världar, att hitta en tex Rolex Milsub NOS oanvänd fast lumen har åldrats och fått den där eftersträvansvärda patinan. Här tillverkar man klockorna i gammalt stuk och färglägger lumen så att den har "rätt" färg utan att behöva vänta 60 år...

Här ett exempel på vad/looken som ibland eftersträvas;
http://www.0024watchworld.com/blogs/kri ... uge-impact

Kompletterar med en bild på en Sub med patina. :)

2431710-7297936-thumbnail-jpg.png


Och så en intressant artikel till i ämnet:
http://www.theprodigalguide.com/2010/06 ... ch-buying/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack David för en bra länk om intressant diskussion!
Jag tror ämnet är värt en egen tråd snart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker Tudor är geniala som börjar med två modeller som flirtar med märkets historia (chrono heritage & BB) och därefter, eller i samband, släpper en nytänkande modell. Det gör att intresset skapas hos de som inte känner till märket sedan innan och att de samtidigt lär sig lite om företagets historia, men även visar på ny teknik. Hoppas de fortsätter på den linjen.

Jag tror nästa modell kommer bli en BB i nyare utförande med vit/blå lume, silver-flingvisare och med svart vridringsinlägg. det skulle utan tvekan bli en hyllad modell.
 

David

Bödeln
yonsson skrev:
Jag tycker Tudor är geniala som börjar med två modeller som flirtar med märkets historia (chrono heritage & BB) och därefter, eller i samband, släpper en nytänkande modell. Det gör att intresset skapas hos de som inte känner till märket sedan innan och att de samtidigt lär sig lite om företagets historia, men även visar på ny teknik. Hoppas de fortsätter på den linjen.

Jag tror nästa modell kommer bli en BB i nyare utförande med vit/blå lume, silver-flingvisare och med svart vridringsinlägg. det skulle utan tvekan bli en hyllad modell.

Vet inte hur många år det kommer ta, men jag tror att Tudor förr eller senare kommer att utrustas med Rolex-verk och inta prisläget nuvarande "instegsmodeller" från Rolex har allteftersom priserna på Rolex skenar bortom alla rimliga gränser för normala människor.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
yonsson skrev:
Jag tycker Tudor är geniala som börjar med två modeller som flirtar med märkets historia (chrono heritage & BB) och därefter, eller i samband, släpper en nytänkande modell. Det gör att intresset skapas hos de som inte känner till märket sedan innan och att de samtidigt lär sig lite om företagets historia, men även visar på ny teknik. Hoppas de fortsätter på den linjen.

Jag tror nästa modell kommer bli en BB i nyare utförande med vit/blå lume, silver-flingvisare och med svart vridringsinlägg. det skulle utan tvekan bli en hyllad modell.

Vet inte hur många år det kommer ta, men jag tror att Tudor förr eller senare kommer att utrustas med Rolex-verk och inta prisläget nuvarande "instegsmodeller" från Rolex har allteftersom priserna på Rolex skenar bortom alla rimliga gränser för normala människor.
Då ska man alltså hamstra Tudor post- och pre-Rolex? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det tror jag faktiskt inte. Tudor skulle bli asdyra med Rolexverk och då försvinner vitsen.
 
Rozzy skrev:
point1 skrev:
Det där inte fejk patina. Patina är något helt annat. Patina är t.ex. beläggningen som bildas på metall eller det speciella utseendet som skinnskor kan få när de åldras värdigt. Förslitna jeans skulle kunna kallas fejkpatina men iwc och jlc klockorna ovan är ju i nyskick, utan patina. Sen om deep sea är 100 m eller inte är en annan grej. Tills jlc försvar är det ju en tribute till en äldre modell och förr i tiden var 100 m deep sea ;)

Fejkpatinan vi talat om ovan vad gäller ex. IWCn och Deapsean är att man gjort lumen brunfärgad så att den skall se ut som om klockan vore från tex 50-talet fast i nyskick. Det är väl det som annars är det bästa av alla världar, att hitta en tex Rolex Milsub NOS oanvänd fast lumen har åldrats och fått den där eftersträvansvärda patinan. Här tillverkar man klockorna i gammalt stuk och färglägger lumen så att den har "rätt" färg utan att behöva vänta 60 år...

Här ett exempel på vad/looken som ibland eftersträvas;
http://www.0024watchworld.com/blogs/kri ... uge-impact

+1
 

Pleximannen

Cartier
Jag kan tycka att Rolex gör rätt som lägger utsvävningarna under Tudor snarare än under Rolex. Om de hade lagt den lite mer spridda designen under Rolex så hade man börjat likna Omega - lite av allt för alla under ett namn - och det hade urvattnat varumärket. Rolex kör stenhård på en linje och är tydliga, och det är en bra. Möjligtvis skulle jag kunna tycka att de skulle kunna tillåta sig en enda historisk re-issue av nån form av ikon, lite som en motsvarighet till Speedy Pro - men det kommer så klart aldrig hända.

Känns som att de äntligen har hittat en bra riktning för Tudor - det föregående designspråket kändes ju sjukt ointressant.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Jag kan tycka att Rolex gör rätt som lägger utsvävningarna under Tudor snarare än under Rolex. Om de hade lagt den lite mer spridda designen under Rolex så hade man börjat likna Omega - lite av allt för alla under ett namn - och det hade urvattnat varumärket. Rolex kör stenhård på en linje och är tydliga, och det är en bra. Möjligtvis skulle jag kunna tycka att de skulle kunna tillåta sig en enda historisk re-issue av nån form av ikon, lite som en motsvarighet till Speedy Pro - men det kommer så klart aldrig hända.

Känns som att de äntligen har hittat en bra riktning för Tudor - det föregående designspråket kändes ju sjukt ointressant.

Jag tycker faktiskt att man redan gör tillräckligt på retrofronten - såväl Explorer II som Milgauss är flirtande rätt rejält med föregångarna...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Singular skrev:
Jag tycker faktiskt att man redan gör tillräckligt på retrofronten - såväl Explorer II som Milgauss är flirtande rätt rejält med föregångarna...

Ja, med Milgauss håller jag med. Men nya Explorer II är väl mer att räkna som en modifiering då det var en existerande modell. Annars borde man ju på samma sätt räkna upp i princip samtliga Rolexmodeller med tanke på de senaste årens släpp (Sub, SD, Expl 1, Datejust II...)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nej, för de drar inte lika övertydligt mot en vintagemodell (jfr återgången efter två generationer till freccione).
 
Topp