• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Jumbo Date + Day - en översikt

thomastheswede

Audemars
:)
Skärmavbild 2019-08-13 kl. 10.34.58.png
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bra genomgång!
Jag har en blå 7017 från -69 i bra skick som jag är väldigt nöjd med. Jag har kompletterat den med en Rolex Oyster. Lät serva klockan för att försäkra mig om vattentäthet etc i och med att fina blå tavlor är så svåra att finna. Så nu en tålig bra bruksklocka!
6724228E-BF54-45AC-ACE1-761C8D30A037.jpeg
 

thomastheswede

Audemars
Bra genomgång!
Jag har en blå 7017 från -69 i bra skick som jag är väldigt nöjd med. Jag har kompletterat den med en Rolex Oyster. Lät serva klockan för att försäkra mig om vattentäthet etc i och med att fina blå tavlor är så svåra att finna. Så nu en tålig bra bruksklocka!
6724228E-BF54-45AC-ACE1-761C8D30A037.jpeg
Stilig! Ett par frågor för min rresearch: för långa bandstift? vet du om dagskivan är bytt, ser ut att vara ett lite annat typsnitt?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Stilig! Ett par frågor för min rresearch: för långa bandstift? vet du om dagskivan är bytt, ser ut att vara ett lite annat typsnitt?
Tack. Bandstiften är nog snarare lite för smala. Borde skaffa tjockare/Rolex. Vet ej om dagskivan är bytt, inget jag känner till. Har ingen koll på klockans första dryga 40 år :)
 

thomastheswede

Audemars
Tack. Bandstiften är nog snarare lite för smala. Borde skaffa tjockare/Rolex. Vet ej om dagskivan är bytt, inget jag känner till. Har ingen koll på klockans första dryga 40 år :)
Nej, och som vanligt när det gäller våra vänner T och R så var ju allt lite random på den tiden. Tyckte bara att fonten var lite annorlunda... Grymt tryck i den blå färgen, skulle VERKLIGEN vilja hitta en blå tavla till min. Och en grå... :)
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kul läsning!
Tycker man ser daydate lite titt som tätt. Men dom är alltså ommålade enligt dina efterforskningar?
 

thomastheswede

Audemars
Kul läsning!
Tycker man ser daydate lite titt som tätt. Men dom är alltså ommålade enligt dina efterforskningar?
Jag har för mig att jag hittade 4 eller 5 stycken unika ex när jag googlade runt (samma klockor dyker ju ibland upp på flera olika sajter).

Jag hittar ingen dokumentation som visar att Tudor skulle ha gjort en serie som hette Day-Date. Trycket är dessutom lite fetare än övrig text och på flera ex är radavståndet annorlunda än övrig text. Nåt ex har även romerska siffror vid varje index.

Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är fejk men jag har inte hittat nåt som motsäger den teorin.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag har för mig att jag hittade 4 eller 5 stycken unika ex när jag googlade runt (samma klockor dyker ju ibland upp på flera olika sajter).

Jag hittar ingen dokumentation som visar att Tudor skulle ha gjort en serie som hette Day-Date. Trycket är dessutom lite fetare än övrig text och på flera ex är radavståndet annorlunda än övrig text. Nåt ex har även romerska siffror vid varje index.

Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är fejk men jag har inte hittat nåt som motsäger den teorin.
Ja okej. Kanske är samma klockor jag sett hela tiden :) vill bara minnas att jag sett dom titt som tätt, men kanske bara minns fel.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Här är min 7017 med ett annat typsnitt på dagskivan än den på @Rozzy ’s

DFE5F993-022D-49F0-875E-2773C0CCBA0B.jpeg
5DA2AC78-CB42-496E-A91C-F8FBD85C8EE4.jpeg
Rent generellt på gamla Tudor så känns det som det är väldigt mycket variation i typsnitt på dag och datumhjul. Likadant på flingorna iaf.
Då min (mycket passiva) jakt på en helståls D+D inte hade burit frukt hopppade jag på en Oysterdate Jumbo som dök upp. Den är också grym men det måste sägas , med den stora urtavlan så blir det mycket bättre balans med Dagvisningen och texten som äter upp lite mer av ytan.
 

toKarl

Omega
Tack för input, mycket intressant! När jag googlar Tudor 9450 så dyker det upp en del märkliga exemplar med väldigt udda daghjul (typsnittet) och även en del trådar där man ifrågasätter om de är fejk. Vissa har serienummer från BÖRJAN av 70-talet och vissa har 7-siffriga serienummer...
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=547225
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=551202

Även lite ologiskt att Tudor skulle ha en ref som enbart heter 9450 när det senare dyker upp en 9450/0 som sedan blir 94500 ("/" försvinner på alla Tudormodeller runt 1980 så det är inget konstigt i sig).
Jag ska gräva runt lite, återkommer!!!

I Isnardis bok är de inte ens omnämnda i text, vilket är lite oroväckande. Han visar bara EN bild på en 9450/0 och den är från en katalog från 1979:
IMG_8530.jpg


Hittat bilder på ebay på en "9450 jumbo", ser VÄLDIGT skum ut i både tavla, dagskiva och boett (kolla slipningarna vid kronan)
s-l1600.jpg
s-l1600-1.jpg
s-l1600-2.jpg

I bookleten från 1981 är 9450/0 med.
s-l1600-3.jpg

Jag har en 9450/0 med rödbrun tavla. Den är dock hos urmakaren, så jag kan inte bjuda på bilder just idag. Jag behöver nytt glas till den, och är kluven om vilket glas som 9450 ska ha. När jag googlar hittar jag ex med både plexi respektive safirglas. Kanske har 70xx plexi och 9450 safir?

Någon som vet?
 

thomastheswede

Audemars
Ett par färska exemplar från C24 där man kan fundera över om allt verkligen är legit.

En ”Day-Date” med minst sagt tydlig T SWISS MADE T- text:
C91E9F00-1A11-4438-B0AE-C81FDC1C051D.jpeg


och sedan ytterligare ett ex av de väldigt märkliga exemplar som dykt upp på sistone. Ofta avfärdade som total fejk, skulle gärna klämma på en live för att bilda mig en uppfattning. Tavla och dag-hjul ser verkligen mysko ut:
7847918E-8C0D-4DA7-9C5D-2C4B2700007D.jpeg
3D91BD75-FCDB-4826-BF1B-9F96CC090A98.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ett par färska exemplar från C24 där man kan fundera över om allt verkligen är legit.

En ”Day-Date” med minst sagt tydlig T SWISS MADE T- text:
C91E9F00-1A11-4438-B0AE-C81FDC1C051D.jpeg


och sedan ytterligare ett ex av de väldigt märkliga exemplar som dykt upp på sistone. Ofta avfärdade som total fejk, skulle gärna klämma på en live för att bilda mig en uppfattning. Tavla och dag-hjul ser verkligen mysko ut:
7847918E-8C0D-4DA7-9C5D-2C4B2700007D.jpeg
3D91BD75-FCDB-4826-BF1B-9F96CC090A98.jpeg
Den första saknar dessutom lume på tavlan. Nej, ingen ser riktig ut.
 
Topp