• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor sub köpråd

Tiebreak

Omega
Hej!

Första inlägget här på KS och behöver köpråd av proffsen då jag tänkte göda mitt nyfunna klockintresse.
Efter två månaders surfande och läsande hittat två klockor jag funderar på att införskaffa:
* Tudor sub (36 mm) 75190 el. 75090
* Rolex Oysterquartz (17000)

Subben är tänkt att bli den första investeringen, men min fråga till er är om det finns andra subbar 36-38 mm från andra tillverkare som ni tycker jag också bör kolla in innan jag shoppar lös?

Den här har jag tittat på:
http://www.chrono24.se/tudor/submar...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Gillar den skarpt. Har dock inte sett så många med ofärgad ring, är det någon som har mer information om modellen i just den här färgen?

Tack på förhand!
/Mikael
 

Tiebreak

Omega
Välkommen till forumet!
Jag tror spontant att du bör akta dig för midsize.
Flera har provat och sålt inom kort.
Gå för 40mm.
/j

Tack för synpunkten!
Har 17-17,5 cm handleder, beroende lite på var och hur jag mäter, därav anledningen till att jag tittat på midsize. Tyvärr är det ju lite snålt med återförsäljare för Rolex och Tudor då jag inte bor i någon av våra tre största städer, får helt enkelt gå ut och testa sub-modeller från andra tillverkare. Kanske avvakta tills jag varit i Stockholm och testat lite, brukar besöka stan minst varannan månad.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Första inlägget här på KS och behöver köpråd av proffsen då jag tänkte göda mitt nyfunna klockintresse.
Efter två månaders surfande och läsande hittat två klockor jag funderar på att införskaffa:
* Tudor sub (36 mm) 75190 el. 75090
* Rolex Oysterquartz (17000)

Subben är tänkt att bli den första investeringen, men min fråga till er är om det finns andra subbar 36-38 mm från andra tillverkare som ni tycker jag också bör kolla in innan jag shoppar lös?

Den här har jag tittat på:
http://www.chrono24.se/tudor/submariner-prince-date-stainless-steel-ref-75190-bj-2010--id3017027.htm?query=tudor sub prince&dosearch=true&searchexplain=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Gillar den skarpt. Har dock inte sett så många med ofärgad ring, är det någon som har mer information om modellen i just den här färgen?

Tack på förhand!
/Mikael

Välkommen! En Tudor sub och en OQ är ju fina grejjer. Men jag skulle lätt köpa en fullsize sub med plexiglas (79090 eller liknade) istället. Har smal handled (knappt 16 cm), men tycker de sitter perfekt...

EDIT: Två på bollen :) Tänk dock på att en sub har ganska liten urtavla i och med dykringen, och har inlägget liknande färg som boetten, upplevs tavlan oftast ännu mindre, än om inlägget skulle ha liknande färg som tavlan, om du förstår vad jag menar...

79090





9411/0


 

Carlton

Cartier
Jag har ca 17cm eller lite under och håller med Jensab. 40mm är inga problem att bära upp med våra förhållandevis taniga handleder :) Röstar också för att skippa midsize.. Men med det sagt ska du självklart köra på det som tilltalar dig själv och inte vad jag eller någon annan tycker.
 

Tiebreak

Omega
Tack för alla snabba svar!
Jag är som sagt ingen van klockbärare. Kan bjuda på en hemsk bild på en trasig gammal Nixon Rover SS som mäter 38 mm till kanten på "ringen" dock är den ju rätt avrundad jämfört med en sub. Som ovan klockbärare är jag också lite osäker på hur långt ner/up jag kommer att bära klockor. Tidigare när jag använde klocka som yngre hade jag dem väldigt långt ner på handleden.

Varning! på några av er riktiga entusiaster kommer säkert ögon och hjärta att blöda när ni ser detta! ;)
Rover.jpg
rover 2.jpg
 

Tiebreak

Omega
Tack för alla snabba svar!
Jag är som sagt ingen van klockbärare. Kan bjuda på en hemsk bild på en trasig gammal Nixon Rover SS som mäter 38 mm till kanten på "ringen" dock är den ju rätt avrundad jämfört med en sub. Som ovan klockbärare är jag också lite osäker på hur långt ner/up jag kommer att bära klockor. Tidigare när jag använde klocka som yngre hade jag dem väldigt långt ner på handleden.

Varning! på några av er riktiga entusiaster kommer säkert ögon och hjärta att blöda när ni ser detta! ;)
Rover.jpg
rover 2.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla snabba svar!
Jag är som sagt ingen van klockbärare. Kan bjuda på en hemsk bild på en trasig gammal Nixon Rover SS som mäter 38 mm till kanten på "ringen" dock är den ju rätt avrundad jämfört med en sub. Som ovan klockbärare är jag också lite osäker på hur långt ner/up jag kommer att bära klockor. Tidigare när jag använde klocka som yngre hade jag dem väldigt långt ner på handleden.

Varning! på några av er riktiga entusiaster kommer säkert ögon och hjärta att blöda när ni ser detta! ;)
Rover.jpg
rover 2.jpg

Tycker den du visar sitter bra! Tror dock, som sagt, att den du länkade till skulle upplevas mindre på armen pga. dykring- och tavla-kombinationen. I min värld, så kan dykare vara lite större än den du har, medan dressare funkar att vara lite mindre...
 

Tiebreak

Omega
Tycker den du visar sitter bra! Tror dock, som sagt, att den du länkade till skulle upplevas mindre på armen pga. dykring- och tavla-kombinationen. I min värld, så kan dykare vara lite större än den du har, medan dressare funkar att vara lite mindre...


Har för lite erfarenhet som sagt, lyssnar givetvis på alla råd och ska absolut ut och pröva 40 mm! Som andra skrivit här på forumet i andra trådar så är det säkert också en vanesak, har man haft 40 mm och byter till 36 mm känns det litet och vice versa.

79090 bild två och den på knodden var sjukt snygg! Du nämnde plexiglas i inägget, har inte hunnit läsa på om detta än, finns det fördelar med plexi? 79090 eller 79190, har läst lite trådar om detta men känner inte att jag har full koll. Är dessa modeller tillverkade parallellt under samma tidsperiod, ingen av serierna är in väl produktion längre?

/M
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är som alltid en smaksak, plexiglas repas och går lättare sönder men kan poleras och är billigare att byta, safirglas är svårare att repa men dyra att byta.

Sedan tenderar många entusiaster att mer älska plexi för sin "charm" att det bygger lite mer på höjden, djup, har själ etc. Själv tycker jag att subar med plexi och matta tavlor med målade index är oemotståndligt coola.
 

naggge

Panerai
Skulle också sikta mot 40 mm. Jag har mindre handleder än dig men en normalstor sub är det inga problem med att bära upp.
Se till att prova först åtminstone innan du avfärdar det helt :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag är också inne på linjen med full size. Både lättare att hitta och sälja den dag man överväger detta. Enda som talar för mid size är väl priset.
När det gäller valet mellan 79090 vs 79190 så är det mer än bara plexit. Det är mer ett val mellan känslan av vintage eller modernare feeling. 79090 med plexi, vikt länk, matt tavla och målade index representerar vintage och 79190 med safirglas och solid länk den modernare feelingen. Låt dina preferenser avgöra valet och inte detaljerna.
 

Marckus

Panerai
17cm handleder är verkligen inte någon begränsning då 40mm sub kommer bäras upp utan problem. Jag förespråkar gärna mindre ur, men inte i fall om submariner eller speedmaster. I mina ögon är det full size eller annat ur
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Snygg sub på C24 du visar upp. Kul med den ovanliga ofärgade glasringen och fin färg på tavlan. Dock skall du veta att den inte är från år 2010 som står I annonsen. Kanske att klockan är såld 2010 men modellen slutade tillverkas ca 10 år tidigare.
Med det sagt tycker jag att klockan i annosen är för dyr (för att vara en midsize) samt att med dina handleder kan du utan problem bära en fullsize sub. Dessa är relativt smäckra I sin konstruktion, tex bygger en Tudor sub inte lika högt då den har en vattentäthet till 200m (mot Rolex Sub 300m) vilket medför en plattare boettlock och den bars mer likt en Rolex Gmt eller gamla Exp II.
Glas eller plexi är en smaksak, men safir bygger betydligt mindre på höjden. Här min 79190 (safir) från 1997 (18 cm handled). Min har förmodligen samma färg på tavlan som midsizen i annonsen.
XIHCLYq.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har för lite erfarenhet som sagt, lyssnar givetvis på alla råd och ska absolut ut och pröva 40 mm! Som andra skrivit här på forumet i andra trådar så är det säkert också en vanesak, har man haft 40 mm och byter till 36 mm känns det litet och vice versa.

79090 bild två och den på knodden var sjukt snygg! Du nämnde plexiglas i inägget, har inte hunnit läsa på om detta än, finns det fördelar med plexi? 79090 eller 79190, har läst lite trådar om detta men känner inte att jag har full koll. Är dessa modeller tillverkade parallellt under samma tidsperiod, ingen av serierna är in väl produktion längre?

/M

Javisst är det en vanesak, men som sagt, tycker du din Nixon är lagom, så kommer nog 36 mm suben upplevas betydligt mindre, vilket naturligtvis inte alls behöver vara något fel :)

Som fler redan skrivit, så finns det både för och nackdelar med plexi. För mig väger fördelarna betydligt tyngre, även om de mest är av estetiska skäl...

1. Först och kanske främst, så upplever jag att safirglas ser fruktansvärt flottiga ut lätt, medan plexiglas inte tenderar att bli det, och blir det lite flottigt, så är det betydligt lättare att bara dra av det, medan minsta lilla flottfläck syns på safiret, vilket jag upplever som ganska störande. Ger då mer störande reflexioner också.

2. Vidare så ger plexit mer liv, djup, med en extra dimension, och ytterligare vinklar som reflektera snyggt, vilket ett lågt, plant safirglas inte alls ger. Detta syns ju framförallt i profil...

3. Sedan tycker jag att plexit ger en varmare/mjukare känsla både gällande beröring och ljus. Ungefär som guld känns varmare jämfört med stål, typ.

Har även läst att de med plexiglas oftast ger lite större datumförstoring pga det längre avståndet från tavlan, vet dock inte om det stämmer...

9411/0


79090


Här kan du läsa lite mer gällande 79090 vs 79190 https://klocksnack.se/threads/tudor-sub-79090-vs-79190.38519/

Tydligen ska även sena 79190 inte ha Rolexmärkt krona och boettlock, vilket alla 79090 och tidigare 79190 har. Vet tyvärr inte om 79090 och 79190 gjordes parallellt under något år, men generellt sätt kan man väl säga att 79190 ersatte 79090, och ingen av de produceras längre.
 

Tiebreak

Omega
Tack för alla åsikter och beskrivningar av skillnaderna mellan plexiglas, safirglas och mellan 79090 och 79190! :)

Att Tudor subben bygger mindre än Rolexen är nog positivt i mina ögon, tror jag. Tycker alla här lyckas bära sub-modeller så snyggt på alla bilder, även med skjorta. Hur gör ni, korta skjortor ;) ? Har funderat på hur det kommer att se ut med en större klocka, jämfört med en dressare som lätt ryms under skjortärmen. Det råder ju klar konsensus i att 40 mm ska testas innan det shoppas, så det ska givetvis göras.

Just nu är det mycket att fixa på jobbet inför semestern så jag kommer inte att hinna besöka sthlm och klämma och känna innan dess. Har dock bokat in en resa till Rhodos första semesterveckan och lyckades hitta tråd om NICK SARLIS & CO i Rhodos stad, vill det sig riktigt väl kanske det finns något spännande där, men vill minnas att jag läste i tråden att de bara säljer nytt. Tar gärna också emot tips på bra handlare som säljer äldre grejer här på hemmaplan.

theargonaut
Jag vill absolut inte att klockan ska upplevas mindre, hellre samma size eller lite större.
Riktiga skönheter du levererar!
Ska ta och läsa tråden du länkade till.
 
Topp