• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tullavgifter på ebay

rogart-63

Patek
Jag kan ha fel, men själva tullavgiften på klockor är väl inte många kronor? Det är väl momsen som kan dra iväg beroende på klockans värde. Har inte använt e-bay-tjänsten själv, betalar man alltså bara tullavgiften till dem och momsen här när klockan kommer till Sverige?
Du betalar ebay för tullavgift och ev andra avgifter. Men en del har åkt på att betala moms oxå. Tullavgiften är annars 4%.. Ebay avgift är cirkus 25% på köpesumman.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Du betalar ebay för tullavgift och ev andra avgifter. Men en del har åkt på att betala moms oxå. Tullavgiften är annars 4%.. Ebay avgift är cirkus 25% på köpesumman.


OK, så då riskerar man alltså i praktiken att åka på moms i Sverige ovanpå de 25 procent man redan pröjsat e-bay? Låter som en rätt trist deal.
 

Whedda

Rolex
Jag tänker inte påstå att alla klockor ja köpt har momsats/tullats. Samtidigt blir hela diskussionen märklig om man anser att det är synd att man med denna lösning ser till att reglerna följs.

Vad man borde diskutera är väl hur vida man vill ha ett frihandelsavtal med t ex USA eller andra kontinenter och inte hur vida det är synd att man nu behöver betala vad man faktiskt borde?

För min del spelar det inte så stor roll om jag betalar till Fedex eller tullen om det ändå skall betalas. Fördelen med detta är ju att man vet vad det kommer landa på.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jag tänker inte påstå att alla klockor ja köpt har momsats/tullats. Samtidigt blir hela diskussionen märklig om man anser att det är synd att man med denna lösning ser till att reglerna följs.

Vad man borde diskutera är väl hur vida man vill ha ett frihandelsavtal med t ex USA eller andra kontinenter och inte hur vida det är synd att man nu behöver betala vad man faktiskt borde?

För min del spelar det inte så stor roll om jag betalar till Fedex eller tullen om det ändå skall betalas. Fördelen med detta är ju att man vet vad det kommer landa på.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Absolut, och jag har inget emot att betala det jag ska (även om jag inte bråkar om tullen missar ;)). Det jag tycker är skumt med det här upplägget, men det kanske är något jag missar, är ju att det alltså verkar bli mycket dyrare än om klockan eller vad det nu är skickas utan att avgifter läggs på och jag sedan betalar tull och moms vid leverans som tidigare.
 

Andsan

Rolex
Ett tips om ni vill undanröja detta problem är att enkom handla inom EU.
Det tänker jag göra framgent. Ett undantag skulle vara något "billigt" inköp för några hundralappar.
Jag har tidigare köpt utanför EU och då fått betalat moms på de flesta varorna, undantag de billiga under ca 300 kr som inte jag behövt betala någon avgift för.
Det har på forumet/andra forum också dykt upp trådar om köp utanför EU och hur man då skulle kunna kringgå tullens avgifter och inte betala moms för den vara man köpt. Jag ogillar detta. Man skall inte anstifta, förmedla sådant.

Nu är det "gnällfasta" som gäller ;)

Trevlig helg

Anders
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Ingen större skillnad från att beställa från lite större företag inom EU. Om jag minns rätt är det att efter man säljer till ett annat EU-land för över 100.000 euro så är man skyldig att samla in samt rapportera moms till destinationslandet...

Tror du tänker på unionsintern distansförsäljning. Olika omsättningströsklar gäller i olika länder. I Sverige gäller t.ex. 320 000 kr. Så när en handlare i t.ex. Tyskland säljer en klocka till dig (privatperson) för 400 000 kr (eller tio för 40 000 kr) ska han registrera sig till moms i Sverige, och således redovisa och betala svensk moms.

För min del spelar det inte så stor roll om jag betalar till Fedex eller tullen om det ändå skall betalas. Fördelen med detta är ju att man vet vad det kommer landa på.

Det som blir intressant i sammanhanget är att det är till en tredje part som avgiften betalas. Eftersom det är tullen som är beskattningsmyndighet för importmoms så är det till tullen betalning ska ske. Skummade igenom villkoren för eBays GSP för nån månad sedan och hur detta hanteras i praktiken var högst oklart. Om tullen tar ut importmoms m.m. utöver det du betalat till GSP borde du rimligen kunna begära pengarna tillbaka. Att hänvisa tullen till GSP är i vilket fall fel väg.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det verkar vara nån ny grej på Ebay. Global Shipping Program.Att redan när man handlar från köparen så betalar man tullavgift och andra avgifter . Går genom nån speciell kurir. Tror jag ? För att sedan slippa betala senare eller när man löser ut paketet . Men dom gånger jag köpt från t.e.x Usa har jag sluppit betala tullavgift om beloppet understiger 1300:- .Men som det är nu får man betala från första kronan . På en 1000:- blir det 250:- . Går det att undvika ? .Jo visst att inte handla därifrån . Men det är ju inte alltid så att man kan låta bli .Det var bättre förr .

No additional import charges at delivery!
This item will be shipped through the Global Shipping Program and includes international tracking.
Det verkar som att man för lägre summor inte behöver betala avgifter via GSP. Exakt var gränsen ligger vet jag inte, men jag har beställt en skjorta som inkl. frakt gick på strax under $50 och då var det inga avgifter.

Köpte en klocka och säljaren använde sig av Global Shipping Program. Betalade avgifterna och åkte inte på något mer än de iaf. Trackingen av paketet via detta är inte helt problemfri. Slet mitt hår i ex antal timmar och forskade runt tills jag på någon vänster hittade rätt sida att spåra ifrån. Värt att ha i åtanke om du är en sådan som pumpar F5 hela dagarna :)
+1 på den.
Men jag lyckades aldrig spåra mitt paket, det kom dock fram efter ca 2v.
Det är inte enkelt men det går. Börja med att logga in på ditt eBaykonto och gå in på "My eBay". Där hittar du alla vunna auktioner/köp. Där hittar du "Global Tracking Number" vid varan (UPAA000...). Tryck på numret och du får upp följande info:
eBay Tracking1.jpg

Här kan du följa paketet till dess att det hamnar hos den som sköter moms, tull och leverans till Sverige.
Efter ett tag, upp till kanske 10 dagar, dyker en länk upp. Kopiera det understrukna (rött) och tryck på länken...
eBay Tracking2.jpg

Då kommer du hit. Inringat i rött har du spårningsnumret du kan använda på Posten.
eBay Tracking3.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det som blir intressant i sammanhanget är att det är till en tredje part som avgiften betalas. Eftersom det är tullen som är beskattningsmyndighet för importmoms så är det till tullen betalning ska ske. Skummade igenom villkoren för eBays GSP för nån månad sedan och hur detta hanteras i praktiken var högst oklart. Om tullen tar ut importmoms m.m. utöver det du betalat till GSP borde du rimligen kunna begära pengarna tillbaka. Att hänvisa tullen till GSP är i vilket fall fel väg.
Nu har jag inte läst villkoren, men det borde väl fungera på samma sätt som när t ex Fedex administrerar tull och moms? Dvs att GSP samarbetar med tullen och vidarebefordrar betalningen (mot en viss hanteringsavgift naturligtvis).
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Här kan du följa paketet till dess att det hamnar hos den som sköter moms, tull och leverans till Sverige.
Efter ett tag, upp till kanske 10 dagar, dyker en länk upp. Kopiera det understrukna (rött) och tryck på länken...
ebay-tracking2-jpg.38360
Tyvärr försvann lite text i originalinlägget. Skriv in LPKEN-numret, samt land och postnummer så hamnar du på Direct Link-sidan.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Nu har jag inte läst villkoren, men det borde väl fungera på samma sätt som när t ex Fedex administrerar tull och moms? Dvs att GSP samarbetar med tullen och vidarebefordrar betalningen (mot en viss hanteringsavgift naturligtvis).

Ja, det är ju tanken. Men såvitt jag känner till fungerade GSP (i början åtminstone) i princip bara till GB, har bekanta som haft problem vid införsel till NL, DE och FR.

Ska man betala moms vid införsel om man köper av en privatperson utanför EU?
Ja, om varans värde överstiger 200 kr (varuprov) eller 500 kr (gåva).
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ja, det är ju tanken. Men såvitt jag känner till fungerade GSP (i början åtminstone) i princip bara till GB, har bekanta som haft problem vid införsel till NL, DE och FR.


Ja, om varans värde överstiger 200 kr (varuprov) eller 500 kr (gåva).
Känns ju märkligt att varan ska dubbelbeskattas... Dels när den köps ny i ursprungslandet och dels vid införselo_O
 

leicaphile

Panerai
Tror du tänker på unionsintern distansförsäljning. Olika omsättningströsklar gäller i olika länder. I Sverige gäller t.ex. 320 000 kr. Så när en handlare i t.ex. Tyskland säljer en klocka till dig (privatperson) för 400 000 kr (eller tio för 40 000 kr) ska han registrera sig till moms i Sverige, och således redovisa och betala svensk moms.

Japp, det var det jag tänkte på; av nån anledning hade beloppet 100 000 EUR fastnat i minnet, men ser att det bara gäller för vissa länder (Frankrike, Tyskland, Nederländerna).
 
Topp