• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tvekar du någonsin på ditt samlande?

Epicure.watches

Silver
2-Faktor
Då och då vaknar jag upp och funderar på vad jag egentligen sysslar med. Varför lägger vi ner hundratusentals kronor på att köpa klockor?
Till vilken nytta? Vad är syftet och målet? Jag vet ju att jag aldrig kommer vara nöjd med samlingen, utan hela tiden sträva efter nästa måste-ha-klocka som gör samlingen ännu mer komplett.

Dessa morgnar funderar jag på att sälja av hela min samling. Som tur är så är jag ingen impulskille, så efter några timmar så kommer jag till sinnes och avfärdar dessa horribla tankar.

Är jag ensam om dessa tankar? Har ni någon gång känt samma sak? Vad gör ni och hur tänker ni i sådana fall?
Och vad är egentligen målet och syftet med vårt samlande? Måste man ha ett mål och ett syfte för allt man gör?

Några filosofiska tankar från en bortkommen forummedlem.

Jag är ingen samlare, utan har klockorna som smycken. Kan ändå drabbas av den där känslan ibland, vilket jag tycker är bra.
Man ska alltid ifrågasätta sig själv.
Hittills har jag kännt att det är roligare att ha dem kvar än att sälja av, men skulle jag hellre behöva något annat så skulle kanske något ryka.
Jag skulle kanske resonera annorlunda om jag hade någon pjäs som ”stuckit” i pris ohemult mycket. Ett par hundra tusen att casha in är ju svårt att motstå.

Jag tycker att ditt resonemang låter sunt oxå!
Själv har jag tänkt likadant!
Idag var jag så stressad så att detta hände…
DE6A5509-E9E1-4D98-B921-E5D7909D93E9.jpeg

Men det funkar ändå! 😄
Det jag är inne på nu är att plocka bort alla dubbletter, för annars går det överstyr.
Nästa steg blir att se vilka jag faktiskt använder, och dom andra får rulla vidare.
Men jag kommer aldrig att kunna bli nån OWG, det är iallafall helt säkert😄

Spännande trådstart!

Jag har inte känt det du beskriver, än. Jag ägnar mig åt mitt klockintresse för att det är roligt. Jag ägnar mig åt intresset genom att prata om klockor, skriva om klockor, fotografera klockor och köpa klockor.

Även om jag tror att man kan få ut mycket av ett klockintresse utan att själv äga en klocka skänker det mig mycket glädje att se och känna på en klocka samt inte minst sätta den på handleden och bära den genom livet. Om en klocka inte längre skänker mig glädje kanske jag säljer den, till förmån för en annan klocka eller något annat jag värderar i livet.

Har du själv försökt besvara frågorna om syfte och mål?

Varje dag... varje dag.
Vet inte om jag tänker så mycket mer än "det här är så himla onödigt". Men ja, någonstans så resonerar jag väl också att det ändå ger mig en viss tillfredsställelse och det är pengar som annars bara skulle ligga på hög eller kanske investeras då. Men vad ska jag göra för alla pengar jag investerat om inte köpa något jag vill ha? Alla andra behov är tillfredsställda liksom. Kanske skulle jag spara pengarna till finare boende i framtiden men nu köper jag inte klockor för riktigt sådana fantasisummor att det hade gjort skillnad på antalet kvadratmeter jag skulle ha råd med ändå. Plus att jag lever rätt sparsamt i övrigt. Inga fler dyra hobbies, så att säga.

Så det är väl så jag resonerar/motiverar det för mig själv. Men jag har absolut gränser för när jag tycker det går överstyr och hoppas att jag håller mig under den gränsen.

Och just det, jag är heller inte någon "samlare" som måste "fylla" eventuella "hål" för att samlingen ska bli komplett. Så just den aspekten lider jag inte av, haha.

Det är väl så med de flesta hobbies att man får överväga nytta mot kostnad och om man inte längre tycker det är kul så viker man ner sig...
Sedan tänkte jag som Strindberg ovan att det nog egentligen är får av oss som är "samlare". Jag ser det lite mer som min uppsättning skjortor och kavajer. Det är roligt att ha flera men inte hundra och det är då och då dags att byta ut dom. Dock försöker jag under tiden hitta några klockor som verkligen skall bli "keepers" och det har gått sådär...som för många andra. Har kanske två riktiga sådana just nu men only time will tell.....

Jag tycker att det alltid landar i att man vill känna/jaga en känsla som en specifik modell/märke kan generera. Typ idag vill jag äga en allt-i-allo butik i en amerikansk liten kuststad, ha en öppen flanellskjorta och en tool watch medan andra dagen vill man ha en krispig vit skjorta med en liten Tank och låtsas vara konstvärderare 😍 därför så svårt att sälja av samlingen och typ bara spara 1 - alldeles för schizo för det.

Däremot så brukar jag sälja av en del när det kommer till typ bostadsköp och dylikt, så får man prioritera något viktigare ett tag men sen nöjet av att bygga upp samlingen igen! Sen tycker jag klockor är lite som konst, det är något du kan njuta av varje dag men behöver nödvändigtvis inte tappa allt sitt värde efter du köpt det (tvärtom som många här nog har erfarit). Finns ingen hobby som riktigt liknar denna :D

Så länge man är medveten om att detta är ett missbruk och man inte åsidosätter annat i livet är det bara att fortsätta med galenskapen. Förmodar alla här får något positivt ut av klockbärandet under veckorna. Det lyxiga är ju att begagnade klockor ofta är väldigt värdebeständiga och tar liten plats i anspråk.

Klart man har tänkt tanken nångång, men samtdigt så ger klockorna mig så mycket mer än när de bara är på armen, för mig är det en helhet med sökandet efter nästa klocka, kolla på diverse youtube klockkanaler, att hänga på KS och ta del av kunskapen som finns här etc.

Nej, jag skulle aldrig sälja av mina klockor och lägga pengarna på nåt annat då klockor är en del av min identitet.

Med det sagt så ska man aldrig lägga mer än vad man har råd med, mat på bordet, kläder till barnen och resor med familjen osv går alltid först.

Jag är ingen samlare utan köper det som fångar intresset eller kanske snarare breddar det. Nåt nytt liksom.

När det gäller hur jag försvarar (förklarar) det så är jag glad att min fru är förstående och tycker det är ok.
För egen del märker jag att det går över gränsen när jag faktiskt blir irriterad på min fru då tydligen en Thailandsresa för hela familjen bör prioriteras framför ett klockköp...

I övrigt brukar jag tänka att allt KAN säljas och att det då är bättre att syssla med klockor än bilar.
Dessutom får/ska hobbys kosta lite pengar. Ingen ifrågasätter en jägare som köper gevär för höga summor. Något som är betydligt vanligare i min släkt.

Jag tycker att ditt resonemang låter sunt oxå!
Själv har jag tänkt likadant!
Idag var jag så stressad så att detta hände…
DE6A5509-E9E1-4D98-B921-E5D7909D93E9.jpeg

Men det funkar ändå! 😄
Det jag är inne på nu är att plocka bort alla dubbletter, för annars går det överstyr.
Nästa steg blir att se vilka jag faktiskt använder, och dom andra får rulla vidare.
Men jag kommer aldrig att kunna bli nån OWG, det är iallafall helt säkert😄
Glömma klocka?? Överväger banna :)

Då och då vaknar jag upp och funderar på vad jag egentligen sysslar med. Varför lägger vi ner hundratusentals kronor på att köpa klockor?
Till vilken nytta? Vad är syftet och målet? Jag vet ju att jag aldrig kommer vara nöjd med samlingen, utan hela tiden sträva efter nästa måste-ha-klocka som gör samlingen ännu mer komplett.

Dessa morgnar funderar jag på att sälja av hela min samling. Som tur är så är jag ingen impulskille, så efter några timmar så kommer jag till sinnes och avfärdar dessa horribla tankar.

Är jag ensam om dessa tankar? Har ni någon gång känt samma sak? Vad gör ni och hur tänker ni i sådana fall?
Och vad är egentligen målet och syftet med vårt samlande? Måste man ha ett mål och ett syfte för allt man gör?

Några filosofiska tankar från en bortkommen forummedlem.
Gäller 90% av forumet förmodligen :)

Som jag ser det så är det inget problem om det inte påverkar familjens ekonomi eller på något annat sätt negativt.
Njuter man är det bra.
Dom flesta andra hobbies så försvinner alla pengar men med klockor kan man ju få tillbaka en del en dag förhoppninsvis vilket
inte är fy skam.
Funderar på att reducera antalet något men det är svårt, dom är ju så trevliga att ta fram och sitta och pilla med ibland.
Förr hade jag ett tydligare mål med samlandet men nu blir det mer och mer vad jag tycker är skoj och inte vad samlingen behöver.

Man ska ochså inte glömma dom trevliga vännerna man fått på grund av klockorna.

Mys en vanlig tisdagskväll med en låda Seiko Cronos.

52A11F3B-E712-459B-B072-75D3329699D7.jpeg

Senast ändrad:
Allt hänger ihop tycker jag. Klockor har för mig blivit precis som med karriär, hus och övrig utveckling - man vill till nästa nivå. Jag känner numera väldigt lite emotionellt värde till dessa 3 materiell.

Allt hänger ihop tycker jag. Klockor har för mig blivit precis som med karriär, hus och övrig utveckling - man vill till nästa nivå. Jag känner numera väldigt lite emotionellt värde till dessa 3 materiell.
Oh, nej, du måste ju älska ditt hem!
Jag gillar dock din självinsikt
En fråga där, ser du något ”mål”, eller är det faster, harder, stronger tills du dör som känns mest sannolikt?

Vad ska man annars lägga sina lekpengar på?
Livet är för kort för dåligt vin och tråkiga klockor.

Dar tycker jag svaret pa fragan finns. Byt ut vin och klockor mot vad just DU gillar och lagg dina lekpengar pa detta.
Just klockor har den stora fordelen att de tar ingen storre plats jamfort med batar bilar och hus. Dessutom kan man ta fram dem,anvanda dem som smycken om man vill eller till det de faktiskt ar tillverkade for om man ar sadan. Eller baggedelarna.

Dessutom bra mycket roligare an ettor och nollor pa en dataskarm,och i dagslaget (beroende pa modell) lika vardebestandigt.

Se till att ha kul medan du lever. Jag har aldrig hort nagon som snart skall do beklaga sig over vad de spenderade sina pengar pa,hur lite de jobbade over och de saker de gjorde. Men tvartemot har jag hort manga ganger. Kan vara vart att tanka pa.

Rikast pa kyrkogarden vinner namligen inget pris......

Klart man har tänkt så, händer att jag tänker liknande kring mitt bilintresse också, eller varje gång jag köper en ny stock snus. Men sånt trams glömmer man fort 😁

Så länge man har koll på sin ekonomi så tycker jag att det är lugnt. Dessutom är det saker man faktiskt kan sälja och få tillbaka det mesta (eller mer) av det man betalat.

Dar tycker jag svaret pa fragan finns. Byt ut vin och klockor mot vad just DU gillar och lagg dina lekpengar pa detta.
Just klockor har den stora fordelen att de tar ingen storre plats jamfort med batar bilar och hus. Dessutom kan man ta fram dem,anvanda dem som smycken om man vill eller till det de faktiskt ar tillverkade for om man ar sadan. Eller baggedelarna.

Dessutom bra mycket roligare an ettor och nollor pa en dataskarm,och i dagslaget (beroende pa modell) lika vardebestandigt.

Se till att ha kul medan du lever. Jag har aldrig hort nagon som snart skall do beklaga sig over vad de spenderade sina pengar pa,hur lite de jobbade over och de saker de gjorde. Men tvartemot har jag hort manga ganger. Kan vara vart att tanka pa.

Rikast pa kyrkogarden vinner namligen inget pris......
Nu har jag ju fler intressen och man ska inte underskatta att klockor faktiskt behåller sitt värde väldigt bra i förhållande till de flesta andra intressen. Det gör ju att lekkontot inte per automatik töms bara för att man köper massa klockor för pengarna. Om de senare behövs till en ny bil eller whatever så är det ju bara att omfördela.

Klockor är ändå en helt ok hobby. Tar inte så mycket plats, bra accessoar / smycke för mannen, och håller värdet helt ok. Plus att de tilltalar nörden i mig.

Om ni vill ha lite ångest så kan ni ha "gå-på-restaurang" som hobby med frugan. Ta bara denna "Hedonist" sked från La Ragazza. Vaktelägg, störkaviar och japanskt Wagyu. Pris? 300 kr!

Man får ju en bra varmrätt för 300 kr liksom 🙃

CC2B6EAB-1AE9-4911-8A75-FCBF0F010E30.jpeg

Sålänge galenskapen inte kanabaliserar på annat är det väl bara o tuta o köra på?

Med det sagt så ifrågasätter jag min hobby varje vecka & kommer till samma slutsats varje gång; Vad skulle jag gjort med pengarna annars? Investerat? Sparat? Finns inget tråkigare. Jag har sparat i massa år utan att veta varför, och so far till ingen glädje. En dag kanske!

Sålänge galenskapen inte kanabaliserar på annat är det väl bara o tuta o köra på?

Med det sagt så ifrågasätter jag min hobby varje vecka & kommer till samma slutsats varje gång; Vad skulle jag gjort med pengarna annars? Investerat? Sparat? Finns inget tråkigare. Jag har sparat i massa år utan att veta varför, och so far till ingen glädje. En dag kanske!
Man sparar för att kunna köpa fler klockor 🙃

Har aldrig sett mig som varit någon samlare. Möjligen i liten skala. Tillgodoser mina hugskott och infall bara. En del blir kvar för de är roliga att ha. Räknar man ihop dem blir det ändå som om man samlade. Tycker mig egentligen inte ha behov av många klockor. Ser det mer som en slump som bara råkat bli. Självbedrägeri kanske.

Oh, nej, du måste ju älska ditt hem!
Jag gillar dock din självinsikt
En fråga där, ser du något ”mål”, eller är det faster, harder, stronger tills du dör som känns mest sannolikt?

Det ligger ju en ängslighet i det såklart, som drivs på av de kretsar jag umgås i. På ett djupare plan handlar det dock om att kunna ge mina barn en bättre start i vuxenlivet, dvs kratta med den första lägenheten osv. Så när de är utflugna kanske målet blir undermedvetet uppnått och jag kan hitta mig själv i silent yoga camps osv..

Hur som haver är det intressant att reflektera lite i det. De lite större målen man sätter för sig själv (kapital, boende, status) känns så avlägsna när man väl når dit.

Letade fram Media Markts dyraste TV, vad är den värd om säg 10 år? Tycker att t ex en Speedy Pro 3861 är ett oerhört mycket vettigare köp för samma pengar. Klart det handlar om olika intressen och att den som köper den där TV'n säkert får stor glädje av den men jag får faktiskt väldigt stor glädje av en klocka för dom här pengarna. Vi behöver väl knappast diskutera vem som är vinnaren i andrahandsvärde om 10 år även om man kanske tvingas bekosta en service på klockan.
1636481779105.png

Tillbaka
Topp