• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tvekar du någonsin på ditt samlande?

Jag är 20 år gammal och vill nu ta steg 10 och bli OWG, så döden är inte nästa steg efter det ;) . Mitt intresse för klockor är utbränt och har varit det något år nu. Hållit på med skiten på fullgas sen jag var 15.
Nej nu är det en OWG-klocka som gäller, sen kan intresset gärna få återkomma i takt med att jag blir klar med universitetet och börjar tjäna pengar så att jag kan KÖPA klockor istället för att flytta runt tillgångar för att byta klockor.

Försökte återuppliva intresset med en BB58 efter lumpen. Ja visst är klockan skitbra, men jag orkar liksom inte bry mig om klockor just nu, annat tar för mycket tid som är bra mycket viktigare just nu.

Men självklart kommer jag hänga på forumet, mest för att det är goa människor här :)

Sen kommer skatten som ett brev på posten i fast takt med att lönen stiger..

Allt går ju i vågor men det jag går igång på och som göder mitt eviga törstande av kunskap är att hela tiden lära mig nya saker gällande klockor och dess detaljer.

Man blir ju aldrig fullärd och när man trodde man hade lite koll på en referens så hittar man nya infallsvinklar och jakten efter det ”perfekta” exemplaret tar ny fart. Att vara extra petig med vissa saker och detaljer på en klocka (som man kanske själv bara uppskattar) samt andra personliga och ibland konstiga USP’ar ger ju förhoppningsvis en personlig touch på ens ”klocksamlande”.

Jag letar efter klockor som JAG gillar och jag skiter ofta i vad som är populärt för stunden. Som många andra kanske också upplevt så kan jag t.o.m få tillfredställelse av att bara klämma och känna på en unik klocka utan att för den skull få ett behov av att behöva köpa den.

För mig är som sagt denna hobby lite som en skattjakt där man hela tiden lär sig nya saker och ofta träffar trevliga likasinnade.

Nej, inte direkt, men jag ser mig inte som en samlare heller. I nuläget har jag bara tre klockor som alla får ungefär lika mycket handledstid. Att ha en massa klockor som nästan aldrig används skulle bara göra mig stressad.

Då och då vaknar jag upp och funderar på vad jag egentligen sysslar med. Varför lägger vi ner hundratusentals kronor på att köpa klockor?
Till vilken nytta? Vad är syftet och målet? Jag vet ju att jag aldrig kommer vara nöjd med samlingen, utan hela tiden sträva efter nästa måste-ha-klocka som gör samlingen ännu mer komplett.

Dessa morgnar funderar jag på att sälja av hela min samling. Som tur är så är jag ingen impulskille, så efter några timmar så kommer jag till sinnes och avfärdar dessa horribla tankar.

Är jag ensam om dessa tankar? Har ni någon gång känt samma sak? Vad gör ni och hur tänker ni i sådana fall?
Och vad är egentligen målet och syftet med vårt samlande? Måste man ha ett mål och ett syfte för allt man gör?

Några filosofiska tankar från en bortkommen forummedlem.
Verkligen inte ensam!
Jag har ingen jättesamling men delar ändå den inre kampen om varför. Ofta handlar det om att lämna något eftermäle, mörkt såklart.

Klockor är ändå en helt ok hobby. Tar inte så mycket plats, bra accessoar / smycke för mannen, och håller värdet helt ok. Plus att de tilltalar nörden i mig.

Om ni vill ha lite ångest så kan ni ha "gå-på-restaurang" som hobby med frugan. Ta bara denna "Hedonist" sked från La Ragazza. Vaktelägg, störkaviar och japanskt Wagyu. Pris? 300 kr!

Man får ju en bra varmrätt för 300 kr liksom 🙃

CC2B6EAB-1AE9-4911-8A75-FCBF0F010E30.jpeg
Fan, nu är det fjärde gången jag går tillbaka til lden är tråden bara för att titta på den där bilden och tänker; "Gu' va gott det där ser ut, så värt det...." 😅

åh ja. Men jag har ingen samling att tala om. Jag lyckas aldrig riktigt känna mig bekväm med fler än 3 klockor i taget. Visst, jag har några gamla avlagda.. farfars gamla, en g-shock och sådär. Men när det gäller klockor som faktiskt fångar mitt intresse så verkar det finnas en sweetspot mellan 20K och 100K där det finns klockor som både fångar mitt intresse och som ligger inom räckhåll för mig och därtill verkar antalet jag kan hålla fokus på vara just tre.. det passar ganska väl med hur stort mitt klockkonto är.. alltså nånstans mellan 60 och 300K ;)
Det händer ganska ofta att jag tänker på vilka pengar jag skulle få loss om jag sålde alla klockor.. men vad skall jag göra med mer pengar i fonder? Jag klarar av alla utgifter, spara för framtiden och köpa klockor.. life is good, live in the moment, be present.

Klockor är ändå en helt ok hobby. Tar inte så mycket plats, bra accessoar / smycke för mannen, och håller värdet helt ok. Plus att de tilltalar nörden i mig.

Om ni vill ha lite ångest så kan ni ha "gå-på-restaurang" som hobby med frugan. Ta bara denna "Hedonist" sked från La Ragazza. Vaktelägg, störkaviar och japanskt Wagyu. Pris? 300 kr!

Man får ju en bra varmrätt för 300 kr liksom 🙃

CC2B6EAB-1AE9-4911-8A75-FCBF0F010E30.jpeg
Hur var den kombon?

Är det ekonomin som oroar finns ju många fina billiga klockor. Det är fullt möjligt att bygga en fin liten samling för en ringa slant och se det som en utmaning. Man kan också byta nisch. Jag har tex växlat från att vurma för manuella till kvarts. Har växlat mellan mainstream, microbrands, etc. Även mellan olika material.

Intresant tråd. För egen del ligger konflikten dels i riktingen av samlingen och dels i det ekonomiska.
Om någon nu har missat det så är klockor från Sinn det som är främsta prioritet. En annan fraktion av samlingen är Sjöö & Sandström Chronolink med tillhörande tavlor.

Ber på förhand om ursäkt för luddiga resonemang, har nog aldrig börjat skriva och raderat igen så många gånger som nu. Men där jag ibland kan känna att det finns ett litet skav, och där en ny klocka till lådan inte mottas med en sådan glädje som man på förhand hade förvänat sig är ”måstet” att hitta nya Sinn att lägga till samlingen.

Att istället för att köpa klockor från andra tillverkare som man har gått och funderat på får det stå tillbaka och så blir det ytterligare en Sinn. Och ju mer samlingen växer desto svårare känner åtminstone jag att det är att kliva utanför boxen då det blir ett mål i sig att samlingen blir så bra som möjligt som en helhet. Summan av varje klocka blir inte X utan X+1. Vet inte om någon som likt jag är relativt nischad känner igen sig? Detta ”problem” hade varit en förnimmelse i periferin om inte det ekonomiska varit en faktor då det ena inte hade behövt utesluta det andra.

EDIT: Jag har det dessutom inte gjort det enklare för mig själv att bryta mönstret efter att ha beställt en Sinn-förvaring med 6st tomma platser :)

En annan lärdom. Sälj aldrig ”billiga” klockor, framförallt inte som köptes i början av intresset då mängden glädje per krona troligtvis aldrig kommer att bli detsamma som när man då Tradera-fyndade en dykare i fulmetall men med mysig tavla. Det kan vara bra att påminna sig själv om med jämna mellanrum 🌻

IMG_20211212_100911.jpg

Senast ändrad:
Har ”samlat” på klockor som accesoarer. Slutade i samband med en semester att använda klocka. Köpte mig en Apple watch för att slippa ha Iphonen med mig jämt. Det har resulterat i att jag åter började intressera mig för klockor. I början på 90-talet när Sjöö Sandström gjorde entré på klockmarknaden var klockan en nästan ouppnåelig dröm. Börja de för inte allt för länge sedan att åter titta på S&S klockor. Tittandet har spårat ut totalt och gått över till…….

Bilagor

• 446CFC29-BE6F-4D2E-B76E-389DDFD1144F.jpeg
    446CFC29-BE6F-4D2E-B76E-389DDFD1144F.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 18
Intresant tråd. För egen del ligger konflikten dels i riktingen av samlingen och dels i det ekonomiska.
Om någon nu har missat det så är klockor från Sinn det som är främsta prioritet. En annan fraktion av samlingen är Sjöö & Sandström Chronolink med tillhörande tavlor.

Ber på förhand om ursäkt för luddiga resonemang, har nog aldrig börjat skriva och raderat igen så många gånger som nu. Men där jag ibland kan känna att det finns ett litet skav, och där en ny klocka till lådan inte mottas med en sådan glädje som man på förhand hade förvänat sig är ”måstet” att hitta nya Sinn att lägga till samlingen.

Att istället för att köpa klockor från andra tillverkare som man har gått och funderat på får det stå tillbaka och så blir det ytterligare en Sinn. Och ju mer samlingen växer desto svårare känner åtminstone jag att det är att kliva utanför boxen då det blir ett mål i sig att samlingen blir så bra som möjligt som en helhet. Summan av varje klocka blir inte X utan X+1. Vet inte om någon som likt jag är relativt nischad känner igen sig? Detta ”problem” hade varit en förnimmelse i periferin om inte det ekonomiska varit en faktor då det ena inte hade behövt utesluta det andra.

EDIT: Jag har det dessutom inte gjort det enklare för mig själv att bryta mönstret efter att ha beställt en Sinn-förvaring med 6st tomma platser :)

En annan lärdom. Sälj aldrig ”billiga” klockor, framförallt inte som köptes i början av intresset då mängden glädje per krona troligtvis aldrig kommer att bli detsamma som när man då Tradera-fyndade en dykare i fulmetall men med mysig tavla. Det kan vara bra att påminna sig själv om med jämna mellanrum 🌻

IMG_20211212_100911.jpg

IMG_20211212_100911.jpg
Ett radikalt förslag: sälj lådan och alla klockor utom classic-modellen! Ta en paus. Börja sedan på ett annat projekt!

Ett radikalt förslag: sälj lådan och alla klockor utom classic-modellen! Ta en paus. Börja sedan på ett annat projekt!

Nej, det kommer inte att hända :)

Varken Sinn-samlingen eller Chronolink-samlingen kommer att säljas annat än att det saknas tak över huvudet eller mat på bordet. Det kryllar verkligen inte av vintage Sinn, så om jag hypotetiskt skulle sälja allt och sen att Svenska Spel ringer om ett år för att gratulera är det inte säkert att jag skulle kunna återskapa lådan trots nya ekonomiska förutsättningar.

Sen är det väldigt få andra områden som inte har rusat i pris, åtminstone inte av det jag är intresserad av. Kromade dykare från Tradera i all ära, men när jag pratade om glädje per krona så är det inte ett konstant mått utan skiftar över tid, så det går inte riktigt att göra det enkelt för sig själv och backa bandet.

Jag försöker stanna upp med jämna mellanrum och har lugnat flippandet en del men har nu bestämt mig för något nytt. Fick hem en klocka jag sneglat på under flera år och så långt är allt bara bra. Redan innan jag fått hem nyförvärvet så började jag fota mina nuvarande för en flip och finansiering för ett komplement till den klocka jag inte ens fått hem. Nu började jag inse och tveka…
Jag har nu bestämt mig för att ge bort mina andra klockor i julklapp till mina söner som har ett begynnande klockintresse. Det blir säkert ett komplement för egen del men det får bli när jag verkligen vet vad jag vill ha. Känner mig lugn och framförallt förväntansfull inför julafton.

Senast ändrad:
Så skönt nu när klockintresset gått över (eller i alla fall lugnat ner sig rejält!!)
Sålde av så jag bara har två Sjöö Sandström kvar, kikar in på KS då o då, men mest för att läsa F1-tråden och champagnetråden eller ibland dra en like eller två i SS-tråden. Bryr mig inte om att följa auktionstrådar, blocket etc….
Helt plötsligt finns tid för familj, vänner, jobb mm. Märkligt!! 😉

Tillbaka
Topp