• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förslag Tvingade fält för obligatoriska uppgifter

Lauda

Diamant
2-Faktor
Skapa tvingade fält för obligatoriska uppgifter.

Tex: i en bytesannons skall bytesvärdet vara tvingande. På så sätt kan man förbygga så att medlemmar inte blir avstängda från köp/sälj i fall man missat att lägga in bytesvärde.

Skapa tvingade fält för obligatoriska uppgifter.

Tex: i en bytesannons skall bytesvärdet vara tvingande. På så sätt kan man förbygga så att medlemmar inte blir avstängda från köp/sälj i fall man missat att lägga in bytesvärde.

Håller helt med, men jag gissar att du menar att man får annonsen raderad med möjlighet att göra en ny korrekt annons? Ingen blir väl avstängd för en felaktigt utförd annons om det inte är så att man konstant struntar i regelverket?

Jag har missat bytesvärdet en eller två gånger i mina bytesannonser.

Min senaste annons blev raderad och som det ser ut så saknar även rättigheter för att lägga ut nya annonser på köp/sälj.

Det tycker är mycket otrevligt.

Man hade antingen kunnat få möjligheten att komplettera sin annons. Eller ha värdet som tvingade fält så slipper man hamna i den situationen.

Jag har missat bytesvärdet en eller två gånger i mina bytesannonser.

Min senaste annons blev raderad och som det ser ut så saknar även rättigheter för att lägga ut nya annonser på köp/sälj.

Det tycker är mycket otrevligt.

Man hade antingen kunnat få möjligheten att komplettera sin annons. Eller ha värdet som tvingade fält så slipper man hamna i den situationen.

Om det stämmer är det vansinnigt. Speciellt när det är en medlem med gott rykte.. Det finns annat att lägga krutet på annat än att statuera exempel . Trams rent ut sagt och småaktigt.

Om det stämmer är det vansinnigt. Speciellt när det är en medlem med gott rykte.. Det finns annat att lägga krutet på annat än att statuera exempel . Trams rent ut sagt och småaktigt.

Till min besvikelse så stämmer det

F0196AE5-4FD9-4706-87D7-CEDB9C67474B.jpeg

Tror inte att du har blivit spärrad av ledningen, utan snarare att spärren för att lägga upp en ny annons inom 24 h hänger kvar även om den tidigare annonsen blivit borttagen.

-Tack för förklaringen @eastwood . Nu har jag fått tillgång till köp/sälj igen så det var som du förklarade.

1. Det hade varit schysst att få info om vad som händer än att bara ta bort annonsen och bli spärrad från köp/sälj i 24h.

2. De allra bästa är att ha tvingande fält så sparar vi alla tid och energi...

-Tack för förklaringen @eastwood . Nu har jag fått tillgång till köp/sälj igen så det var som du förklarade.

1. Det hade varit schysst att få info om vad som händer än att bara ta bort annonsen och bli spärrad från köp/sälj i 24h.

2. De allra bästa är att ha tvingande fält så sparar vi alla tid och energi...
Så stora krav har inte forumet på oss men att läsa reglerna kan inte vara så svårt eller?
Ett fåtal som inte klarar det.
Avstängd en månad så gör du rätt framöver ska du se:cigar:

Nej, det är verkligen inte alls svårt att läsa reglerna. Men den mänskliga faktorn gör att man missar saker. Eller förlåt, alla vi andra råkar missa något någon gång ibland, men inte du, du missar aldrig något, sure!

Nå, den här delen av forumet handlar om förbättringsförslag. Och det var precis vad jag gjorde. Tvingande fält för obligatoriska uppgifter är något som finns i de flesta moderna webbplattformar, varför inte här också?

Så du får gärna ta dina bakåtsträvande idéer om avstängningar, straffar och fängelse till en egen tråd om ”förbättringar”.

Senast ändrad:
En sak som jag har funderat över är om reglerna endast gäller den aktuella forumdelen eller om det gäller samtliga. Under både köp-, sälj- och lifestyleforumen står det en ny annons eller en bump per 24h vilket är väldigt tydligt i sig men gäller detta för hela forumet eller är det OK att t.ex. lägga ut en köpesannons och samtidigt bumpa en säljes? Jag tycker att det är rimligt att man skiljer på olika forumdelar eftersom de är åtskilda och inte påverkar varandra på något sätt men det kan kanske vara bra att förtydliga. 😊 Hela poängen med regeln är väl att alla ska få samma chans till exponering och det gäller ju även om man t.ex. skapar en ny annons i varje forumdel under samma dygn.

@yonsson

En sak som jag har funderat över är om reglerna endast gäller den aktuella forumdelen eller om det gäller samtliga. Under både köp-, sälj- och lifestyleforumen står det en ny annons eller en bump per 24h vilket är väldigt tydligt i sig men gäller detta för hela forumet eller är det OK att t.ex. lägga ut en köpesannons och samtidigt bumpa en säljes? Jag tycker att det är rimligt att man skiljer på olika forumdelar eftersom de är åtskilda och inte påverkar varandra på något sätt men det kan kanske vara bra att förtydliga. 😊 Hela poängen med regeln är väl att alla ska få samma chans till exponering och det gäller ju även om man t.ex. skapar en ny annons i varje forumdel under samma dygn.

@yonsson
Vad är det som är otydligt? Två olika riktlinjer. En för köp/sälj och en för lifestyle. Således kan du posta eller bumpa en på varje ställe. Köp/sälj räknas som samma.

Vad är det som är otydligt? Två olika riktlinjer. En för köp/sälj och en för lifestyle. Således kan du posta eller bumpa en på varje ställe. Köp/sälj räknas som samma.
Köp och sälj har varsin tråd för riktlinjer. Ska det tolkas som att de har egna riktlinjer eller gäller de under båda forumdelarna? Inte helt solklart kan jag tycka.

Edit: Ser nu att det står köp/sälj i rubriken på båda men det är ändå lite märkligt att man i så fall har två olika riktlinjer istället för att samma info finns på båda. Jag har inte jämfört innehållet i trådarna men enligt rubrikerna är den ena uppdaterad 2014 medan den andra är uppdaterad i år. Det är tydligen samma tråd då den ena omdirigeras till den andra.

Senast ändrad:
Tycker att det är ganska löjligt att få sin annons raderad för småsaker utan möjlighet att rätta till det. Verkar som att forumledningen missar själva då och då dessutom. Här är en annons som saknar returpolicy t.ex. som alltid skall finnas med enligt reglerna.

https://klocksnack.se/threads/heuer-titanium-quartz-chrono.141205/

och en till

https://klocksnack.se/threads/seiko-padi-på-strapcode-3k.141211/

och en till

https://klocksnack.se/threads/breitling-chronomat-på-rolleaux.141247/

Osv...

Senast ändrad:
Den heter ju köp/sälj. Men förstår du så förstår du inte. Någon kan säkerligen förtydliga den ytterligare.
Jag ser nu att riktlinjerna under köpes bara omdirigerar till säljes trots att de framstår som två separata trådar så jag antar att de räknas som samma forumdel enligt reglerna men jag skulle i så fall vilja föreslå en ändring i att man ska kunna skapa eller bumpa både köp och sälj eftersom det i praktiken är två olika forumdelar med helt olika syften. Jag tycker fortfarande inte att det känns 100% tydligt och när personer börjar få sina annonser raderade utan förvarning så kan det vara bra att fråga och förtydliga tänker jag. ☺️

Det kan också vara värt att nämna att det i denna tråd t.ex. står tre annonser/bump per dygn: https://klocksnack.se/threads/information.85941/

Edit: Det blir också märkligt om det nu är så att köp och sälj (och tillbehör) räknas som samma kategori eller att reglerna åtminstone gäller samtliga. Eftersom reglerna säger att man får ha maximalt fem aktiva annonser så innebär det i så fall att om man t.ex. har tre gamla köpesannonser ute och två annonser med tillbehör så kategoriseras man som en kommersiell aktör så fort man skapar en enda säljesannons? 🤷‍♂️

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp