• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda Tissot Seastar med knepig bakboett?

DrKlocka

Guld
2-Faktor
Tjena,

Fick hem den här igår. Aldrig sett en sån här Seastar förut? Någon som vet referens på denna?
Bakboetten verkar också lite knepig och jag har ingen aning om hur man får upp den. Är det en vanlig tryckboett som helt enkelt sitter väldigt hårt? Avvaktar ingrepp innan råd härifrån.

Ha det gott
Johan
 
Glömde bifoga filer.
IMG_0449.JPG
IMG_0450.JPG
IMG_0451.JPG
IMG_0452.JPG
 
Sitter några pinnar under kanten? Fasen vet hur man får ut dom bara? Det bör vara rätt rent för att kunna lossa dom? Få ditt dom brukar vara lättare?
Det är som en liten fjäderblad som sitter i spänn mellan locket och boetten.
 
Senast ändrad:
Tissot och Omega använd denna typ av låsmekanism från tidigt 60-tal men det är sällan man träffar på dem. Man pressar ihop över och undre lock med fingrarna samtidigt som man trycker ut bladfjädern från sidan och när den kommit ut en bit på andra sidan kan man dra ut den med en tång.

Skulle tro att den är från tidigt 70-tal men när du får upp den så hittar du serienumret på urverket.
 
Tissot och Omega använd denna typ av låsmekanism från tidigt 60-tal men det är sällan man träffar på dem. Man pressar ihop över och undre lock med fingrarna samtidigt som man trycker ut bladfjädern från sidan och när den kommit ut en bit på andra sidan kan man dra ut den med en tång.

Skulle tro att den är från tidigt 70-tal men när du får upp den så hittar du serienumret på urverket.
Tack för bra svar. Tips på bra verktyg för att få ut fjädern?
 
1000227.jpg

Här har du sprillans nya delar (ca 40 år gamla) som borde passa din klocka.

Röret på din klocka är ganska lång så det är möjligt att kronan skall vara ännu djupare men då får man leta vidare.

Samma sak med bommen då det fanns en handfull klockor där man var tvungen att specialbeställa XL bommar.
 
1000227.jpg

Här har du sprillans nya delar (ca 40 år gamla) som borde passa din klocka.

Röret på din klocka är ganska lång så det är möjligt att kronan skall vara ännu djupare men då får man leta vidare.

Samma sak med bommen då det fanns en handfull klockor där man var tvungen att specialbeställa XL bommar.
Vet inte om det är svårt att få tag på sådana där xl-bommar? Annars går det ju som utväg att bygga på med en hona/hane förlängningsbom... :)
 
Tillbaka
Topp