• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt - Vad är det och vilka är bra?

Rikala

Patek
2-Faktor
Du har säkert rätt, men jag tänker samtidigt att vissa rengör sina länkar genom att enbart lägga dem i ett bad med varmt vatten och lite diskmedel. Hur bra detta fungerar låter jag vara osagt, men om denna manick löser jobbet lite bättre än ett ”vanligt bad” så kanske det är värt ett försök!

Tja, ibland rengör jag länkar genom att låta dem ligga i tvålvatten en natt, följt av manuell rengörning med vatten, tvål och tandborste följt av en tvätt I ultraljudstvätten, då blir de hyfsat rena även om en del smuts faktiskt kan sitta kvar ändå. Det beror lite på typ av länk och hur smutsiga de är.

Har själv funderat på att köpa en mer effektiv tvätt än den jag har, någon med värme och mer effekt.
 

Tickers

Omega
Tja, ibland rengör jag länkar genom att låta dem ligga i tvålvatten en natt, följt av manuell rengörning med vatten, tvål och tandborste följt av en tvätt I ultraljudstvätten, då blir de hyfsat rena även om en del smuts faktiskt kan sitta kvar ändå. Det beror lite på typ av länk och hur smutsiga de är.

Har själv funderat på att köpa en mer effektiv tvätt än den jag har, någon med värme och mer effekt.
Morsning!
Spännande. Har testat varianten med tandborste också, fungerade bra förutom att lite småskit fortfarande kan sitta kvar. Beställde hem den kinesiska modellen, så får vi se!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Får man använda ultraljudstvätt på klockor? Dvs inte bara på länkarna...
Du bör inte lägga ner en hel klocka med urverk i en ULT. Men monterar du isär urverket först går det bra. Värt att tänka på är att ULT oftast är vattenbaserade vätskor i och rost uppstår snabbt på verkdelar om du inte snabbt doppar i IPA eller torkar omedelbart.
Ipa löser i sin tur schellack som håller impulsstenen på balansen på plats. Även gånghakens juveler sitter med schellack. Så därför bör du inte köra balans o gånghake i ULT. Vibrationerna kan säkert skada hairspring på balansen med, den är känslig.
 

Gibonni

Omega
2-Faktor
Du bör inte lägga ner en hel klocka med urverk i en ULT. Men monterar du isär urverket först går det bra. Värt att tänka på är att ULT oftast är vattenbaserade vätskor i och rost uppstår snabbt på verkdelar om du inte snabbt doppar i IPA eller torkar omedelbart.
Ipa löser i sin tur schellack som håller impulsstenen på balansen på plats. Även gånghakens juveler sitter med schellack. Så därför bör du inte köra balans o gånghake i ULT. Vibrationerna kan säkert skada hairspring på balansen med, den är känslig.
Och vad är med länken, dvs behöver jag ta lite olja eller nån slags smörjmedel och applicera lite på bandstiften som ligger mellan länkbitar? Eller funkar det att bara torka ordentligt efter ULT?
 

Hetta25

Breitling
Och vad är med länken, dvs behöver jag ta lite olja eller nån slags smörjmedel och applicera lite på bandstiften som ligger mellan länkbitar? Eller funkar det att bara torka ordentligt efter ULT?
Jag brukade blåsa rent länkarna lite försiktigt med tryckluft.
Då brukar man även se om man har fått allting ordentligt rent 😅

Hade tillgång till en 20 liter ULT med värmare genom förra jobbet så har tvättat en hel del olika prylar 👍🏼
 
Topp