• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Unboxing - Den första klockan jag köpt....

Nedro

Panerai
2-Faktor
Tackar så mycket för alla svar och Likes!
Snacka om att bli överröst och få dela sin glädje =)
Nästan så man måste köpa fler klockor direkt xD

Grattis till ett bra klockval
Supersnygg ju
Och Ardbeg ska du köpa 3 av
En att dricka
En att spara
Och en att sälja sen. ;)

Ah jo visst är det så egentligen, dricker dock alldeles för lite whiskey nuförtiden överlag så inte varit så mycket inköp på senare tid.
Blir ju väldigt mycket pengar som skulle kunna spenderas på klockor tillexempel istället om man köper 3. ;)

Grattis! En klocka som passar lika bra på länk och band.
Kolla med @MickeJ , han gör många grymma band som skulle passa.
http://www.mjleather.com/

Tack för tipset skall kollas upp =)


Grattis! Du lyckades verkligen förmedla glädjen i att packa upp en klocka man gått och längtat efter!
Angående band så kan jag verkligen rekommendera detta rallystrap från Fluco

http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p6575h346s349-Watch-band-Rallye-20.html

Riktigt skön kvalitet för en liten peng!

Och så ser du till att beställa ett omega originalspänne för känslans skull :)

Då blir det så här bra!
image.jpeg

image.jpeg
Ser grymt läckert ut, särskilt den bruna i kaffet! Grymt skön bild! =)

Grattis till både finklocka och finkniv! Bra val!
Är det en Öhlins-öl i första bilden? Jobbar du där?
Trodde jag fått bort allt skärp på bilden, men observant där!
Jo precis sitter som kontruktör där, vilket kanske föklarar förkärleken till kvalitets prylar med fin mekanik. =)
 

Bexa

Omega
Grattis!
Läckert med glas på baksidan, min har tyvärr inte det.
image.jpg

One of us! Gooble Gobble!
One of us! Gooble Gobble!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Min rubrik må låta lite konstig med mina dryga 27 år här på jorden...
Faktiskt så att jag själv har fått spendera ett par omgångar med funderingar om jag inte har köpt någon klocka för egna pengar, men verkar som jag haft förmånen att erhålla mina klockor i presenter för diverse prestationer såsom examen och att hålla mig vid liv i ytterligare ett år. ;)

Dock så har min bakgrund som mekanikkonstruktör legat och gnagt att jag bör ta det stora steget ifrån kvartsur till ett mekaniskt urverk.
Eftersom man arbetar på en firma där just dessa egenskaper uppskattas så finns det lite fina klockor i omlopp, vilket avgjorde saken.
Nästa inköp skall med största sannolikhet vara en klocka. :cool:

Satt och surfade runt såsom sig bör på KS när "min" klocka plötsligt dök upp.:wideyed: Dess fantastiska former och proportioner med väl svarvade ben förtrollade mig direkt. Dess tidlösa elegans men ändå tvärsäkra design med sin enorma kontrast fick mig att falla allt djupare. :facepalm:När man därefter började läsa in sig på denna skönhet och insåg vad den presterat och historian den för med sig var jag fullkomligt fast. Detta skall bli min klocka...

Jakten på ett ur började och ibland så kändes den nästan uppgiven med alla sina ref nummer som släpps genom tiderna.
Hur skall man göra gammal eller ny? vågar man köpa begagnat? Vågar man handla online? Enbart F2F?
Frågorna var många, likt kvällarna som spenderades på diverse forum för att försöka finna all tänkbar fakta. :bookworm:

Så plötsligt stod den där, en alldeles oskyldig liten kartong på skrivbordet.... :woot:

IMG_1295.JPG

Med all hast så öppnades denna för att innehålla en...
IMG_1296.JPG


Låda till... Usch nu var det allt för spännande. :eek:
Attackerade denna påse och fick fram den mest vältejpade lådan jag beskådat!
IMG_1298.JPG

Hur skulle jag komma in i denna?!:hungover:
En förflyttning till verkstaden fick ske och dylika vassa verktyg fick bekänna färg. Under rädsla att skada det som finns inuti.
IMG_1300.JPG

Så fick man äntligen öppna sin paket där det låg en trevlig välkomstlapp.
IMG_1301.JPG

Tror aldrig jag varit med om något som varit så väl förpackat men slutligen så kunde mina ögon få vila sig på den svarta skönheten....
IMG_1302.JPG

Ut for frigolitflingorna i världens hast och så stod den slutligen där :woot:
IMG_1310.JPG

Min svarta Omega box i svart läder. Möjligtvis inte lika effektfull eller prålig som de röda boxarna, men uppskattar dess elegans och diskretion.
Om ni inte redan förstått det så var det en av Omegas riktiga ikoner som trillat in till mig, givetvis en Moon Watch, fullset ifrån 2002.
IMG_1313.JPG


Det kom alltså att hamna på en äldre bättre begagnad klocka trots all min oro. Detta var efter att vad som för mig upplevdes som en evighet i att läsa på om dess olika iterationer och vad jag primärt önskade.
När allt detta vägdes samman så ville jag har en "orginal" Moon Watch med Hesalite framsida, dock med ett aber.
Sedan jag började intressera mig för mekaniska urverk har jag uppskattat att kunna se dess finmekanik och då ville man givetvis ha en glasbaksida, vilket då enbart fanns med Safirglas även fram.... :confused:
Efter ytterligare efterforskningar så fann jag min skönhet.

Ref Nr: 3572.50.00
Caliber: 1683
Framsida: Hesalite
Baksida: Safirglas med den rätta inskriptionen. "First watch worn on the moon"
Produktions år: 1996 - 2002
Produktplacering: Vilket relativt lätt uttyds ur ref numret så är den en variant av dåvarande orginal Moon watch 3570.50.00 , dock "uppgraderad" med safirglas baksida och det lite mer utsmyckade urverket 1683, kontra 1681. Kan sägas ha ersatts med 3573.50.00 vilken då även fått Safirglas på framsidan.

Nog med text nu kommer de obligatoriska bilderna:
Wristshot
IMG_1320.JPG

Den ack så viktiga baksidan med dess läckra urverk... Måste dock lära mig ta bättre bilder
IMG_1308.JPG

Den på KS obligatoriska bilden ifrån bilen:
IMG_1321.JPG

Hämtade ut klockan redan i fredags och hur firar man inte ett sådan inköp om inte med en passande favorit whisky::cigar:
IMG_1323.JPG

Sedan för att avrunda kvällen blev det ett gonatt kort innan läggdags.
IMG_1326.JPG


Åh va jag tycker den är läcker...
Nu börjar de nya problemen vilka ny armband skall den skämmas bort med.... o_O
Samt att man måste lära sig ta schyssta makro foton, för att motsvara klockans glans.


Hoppas ni kan stå ut med alla bilder och relativt röriga text, men man är ju alltid så exalterad när det kommer till läckerbiten att man inte kan hålla sig i styr. :nailbiting:

//Nedro
Bra köp :) Alla borde ha minst en Speedy :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag märkte det knappt, men jag stegrades i entusiasm av din text. Kul skrivet och grattis till en fin klocka. hoppas den ger dig lång tid av tillfredställelse. skönt att vara i hamn.
 

Brogren

Cartier
Grattis.
Det var någon i en video på internet (sådär lagom diffust men kommer inte ihåg vilken, kan ha varit Ben på Hodinkee eller en video där ifrån) som sade att han alltid rekommenderar Speedmaster till folk som frågar om vilken första riktiga klocka de ska köpa.
Han sade också att det kan mycket väl vara den sista riktiga klockan de köper då den är såpass mångsidig och få klockor har lika bra historia som Speedmaster.
Med det sagt, hoppas du köper en ny snart. ;)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Jag märkte det knappt, men jag stegrades i entusiasm av din text. Kul skrivet och grattis till en fin klocka. hoppas den ger dig lång tid av tillfredställelse. skönt att vara i hamn.

Härligt, var lite det man hoppades på att få höra och inte bara att folk tröttnar på ett överdrivet långt inlägg =)

Stort grattis ! Den där klockan kommer att tjäna dig gott så länge du lever och fortsätta ticka för dina barn efter det. Enjoy ! :)
Jo man kan ju hoppas det, för tillfället så är det väl den första romansen bara.<3

Ett utmärkt val, hälsar en annan nybliven Speedy-ägare! Tack för en mycket trevlig paketöppning!
image.jpg
Då sitter det väl på sin plats med ett grattis till dig med och din utsökta smak! ;)

Grattis.
Det var någon i en video på internet (sådär lagom diffust men kommer inte ihåg vilken, kan ha varit Ben på Hodinkee eller en video där ifrån) som sade att han alltid rekommenderar Speedmaster till folk som frågar om vilken första riktiga klocka de ska köpa.
Han sade också att det kan mycket väl vara den sista riktiga klockan de köper då den är såpass mångsidig och få klockor har lika bra historia som Speedmaster.
Med det sagt, hoppas du köper en ny snart. ;)
Jo låter bekant och har tänkt tanken med, men vilket jag skrev först så nya band.
Sedan så måste ju kanske en dykare eller dylikt införskaffas för när det är sämre väder. ;)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket för alla svar. Väldigt skoj att min uppackning uppskattas och ni kan vara med och dela glädjen!
Verkar vara en väldigt uppskattad klocka! =)
 
Topp