• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Underhåll ditt automatiska ur, kom med ditt bästa tips.

Herrn

Basic
Tja allesammans,

Jag har sedan jag skaffat mig ett automatiskt ur fått lära mig en hel del av vänner och bekanta som jag inte lyckats läsa mig till på internet. Det verkar därför finns dåligt med information på nätet om hur dessa ska hanteras och underhållas för att maximera livslängden på automatiska urverk.

Jag tänkte därför att det kan vara nyttigt för den som precis har införskaffat sig ett automatiskt urverk att få en liten tråd med tips från er som äger och som ägt automatiska ur en längre tid. Vad bör man som ägare av ett automatiskt urverk tänka på för att hantera och underhålla dessa på bästa vis, så dessa håller sig väl över tid.

Kom gärna med ditt bästa tips!

Tips hittills:
  • Serva vart 5:e år
  • Undvik byta datum mellan 21-03
    • Förklaring: datumfunktionen på de flesta automatiska urverk börjar ställa om datum ett par timmar innan och ett par timmar efter 00:00. Datumhjulet riskerar att förstöras om detta inte efterlevs.
    • Notera dock att ur med Quick date funktion ej löper samma risk.
  • Undvik utsätta automatiskt ur för stötar/våldsamma rörelser.
    • Enligt vissa så är rekyler från pistolskjutning nog, enligt andra inte. Kan någon urmakare här bekräfta/dementera?
  • Dra upp även då du inte använder ibland så oljorna får motioneras.
  • Ett smutsigt ur slits snabbare, håll därav uret fritt från smuts.
  • Se upp för att utsätta klockan för magnetism. (Kan någon förklara varför?)
  • Trycktesta emellanåt.

Allt gott! /Herrn

Senast ändrad:
Tja allesammans,

Jag har sedan jag skaffat mig ett automatiskt ur fått lära mig en hel del av vänner och bekanta som jag inte lyckats läsa mig till på internet. Det verkar därför finns dåligt med information på nätet om hur dessa ska hanteras och underhållas för att maximera livslängden på automatiska urverk.

Jag tänkte därför att det kan vara nyttigt för den som precis har införskaffat sig ett automatiskt urverk att få en liten tråd med tips från er som äger och som ägt automatiska ur en längre tid. Vad bör man som ägare av ett automatiskt urverk bör tänka på för att hantera och underhålla dessa på bästa vis, så dessa håller sig väl över tid.

Kom gärna med ditt bästa tips!

Allt gott! /Herrn
Tjena!
Automatiska ur består som du vet att en mängd rörliga delar. Dessa roterar och slits oavsett hur du använder klockan men du kan maximera dess livslängd om du undviker att ha den på handleden när du rör handleden aggresivt eller tex sågar med motorsåg. Att slå i klockan mot ett bord osv är självfallet också väldigt dåligt för klockan. Annars, om du använder klockan väl, utan direkta missöden, kommer du behöva serva den som med vilken mekanisk apparat som helst efter ett antal år. De flesta hänvisar till runt 5 års intervaller men de flesta brukar klara över 8. Använd klockan och tänk på att inte orsaka skada mot den så kommer allt gå din väg:)

Tänka på att inte ändra datum mellan ungefär 9 på kvällen och 3 på natten är också att föreslå då det kan skada urverket

*Dra upp även de du inte använder ibland så oljorna får motioneras.
*Serva innan eller i samband med att klockan rasar.
*Trycktesta innan badsemestern.

Tjena!
Automatiska ur består som du vet att en mängd rörliga delar. Dessa roterar och slits oavsett hur du använder klockan men du kan maximera dess livslängd om du undviker att ha den på handleden när du rör handleden aggresivt eller tex sågar med motorsåg. Att slå i klockan mot ett bort osv är självfallet också väldigt dåligt för klockan. Annars, om du använder klockan väl, utan direkta missöden, kommer du behöva serva den som med vilken mekanisk apparat som helst efter ett antal år. De flesta hänvisar till runt 5 års intervaller men de flesta brukar klara över 8. Använd klockan och tänk på att inte orsaka skada mot den så kommer allt gå din väg:)
Lite Off Topic men tvätta länken (om du har en sån) med jämna mellanrum
Så sant!

Bra eller dålig ide att skjuta pistol (9mm) med en submariner på handleden? Skjuter kanske 100 patroner i veckan i snitt. Aldrig reflekterat över att det skulle vara skadligt men blir lite nojig när jag läster ovanstående.
Nu har Rolex väldigt bra chockskydd men generellt ska man väl undvika väldiga vibrationer, som pistoler, med den på. Men som sagt, ju mer man betalar desto bättre kvalitet:);)

Polare som nyligen köpt R Deep Sea, drar av den, håller klockan i handen och nästan kastar den in i väggen: ”lyssna, hör du rotorn... så man vet att den är äkta”
Varje gång han skulle visa den....
Höll den i handen, fejkkasta den som en frisbee, drog den till örat!
”WTF!”
Var tydligen även så han drog upp den när den hade stannat :facepalm:

Jepp....gör INTE som den dåren :hilarious:

Klart den kanske tål det men enklare och bättre att skruva ut kronan, dra upp några varv och skruva in kronan igen.

Polare som nyligen köpt R Deep Sea, drar av den, håller klockan i handen och nästan kastar den in i väggen: ”lyssna, hör du rotorn... så man vet att den är äkta”
Varje gång han skulle visa den....
Höll den i handen, fejkkasta den som en frisbee, drog den till örat!
”WTF!”
Var tydligen även så han drog upp den när den hade stannat :facepalm:

Jepp....gör INTE som den dåren :hilarious:

Klart den kanske tål det men enklare och bättre att skruva ut kronan, dra upp några varv och skruva in kronan igen.
Äh, det händer inget. Så länge den inte glider ur handen och faktiskt åker in i väggen ;)

Tjena!
Automatiska ur består som du vet att en mängd rörliga delar. Dessa roterar och slits oavsett hur du använder klockan men du kan maximera dess livslängd om du undviker att ha den på handleden när du rör handleden aggresivt eller tex sågar med motorsåg. Att slå i klockan mot ett bord osv är självfallet också väldigt dåligt för klockan. Annars, om du använder klockan väl, utan direkta missöden, kommer du behöva serva den som med vilken mekanisk apparat som helst efter ett antal år. De flesta hänvisar till runt 5 års intervaller men de flesta brukar klara över 8. Använd klockan och tänk på att inte orsaka skada mot den så kommer allt gå din väg:)

Tänka på att inte ändra datum mellan ungefär 9 på kvällen och 3 på natten är också att föreslå då det kan skada urverket
Varför ska man inte ändra datum mellan kl 21 och 3 på morgonen?

Bra eller dålig ide att skjuta pistol (9mm) med en submariner på handleden? Skjuter kanske 100 patroner i veckan i snitt. Aldrig reflekterat över att det skulle vara skadligt men blir lite nojig när jag läster ovanstående.
Inga konstigheter alls. Man får passa ev uppkast på grg dock, verkat med mycket .50 utan några störningar heller.
:)

Nu har Rolex väldigt bra chockskydd men generellt ska man väl undvika väldiga vibrationer, som pistoler, med den på. Men som sagt, ju mer man betalar desto bättre kvalitet:);)
Rolex har nog inte bättre skydd mot stötar än än något annat märke i samma prisklass. Vissa urverk på vintageklovkor är mer känsliga för stötar. Nuförtiden är det stötskydd på de allra flesta. Jag spelade mycket golf med en Omega PO med ETA-verk och den påverkades inte alls av det.

Stämmer detta?
Är det dåligt att dra upp klockan för hand?
Gör det själv ganska ofta :facepalm: men förstår inte varför det skulle var dåligt
Jag drar upp min för hand för att få igång den när den legat några dygn. Klockan är välservad och går mycket bra. Winder kan nog fylla en funktion för automatverk om man inte orkar ställa om dem och om man har flera. Jag kommer aldrig köpa en winder. Bättre att lägga pengar på en riktig märkesservice var tionde år.

Det finns väl inget handhållet vapen vars rekyl kan skada en klocka om vi inte pratar nån extremt stötkänslig tourbillon eller liknande.

Tror du ett mekaniskt verk mår bra av att snärtas hårt?
För det är precis det som sker och av den anledningen jag tar av mig klockan när jag är på skjutbanan.
De starka vibrationerna kan störa gången.
Detta gäller pistol, inte gevär sär rekyl tas upp mycket mer av vapnets egna funktion mot detta samt stöd mot axeln.

För det är precis det som sker och av den anledningen jag tar av mig klockan när jag är på skjutbanan.
Detta gäller pistol, inte gevär sär rekyl tas upp mycket mer av vapnets egna funktion mot detta samt stöd mot axeln.
Den mänskliga kroppen dämpar rekyler och andra stötar extremt bra. Det finns inga vibrationer som kan fortplanta sig genom mänsklig vävnad utan avsevärd, och då menar jag avsevärd, dämpning.
Edit. En normal rekyl inneär ju inte heller vibrationer (om man inte håller vapnet extremt löst) utan en bakåtriktad kraft motsvarande kulans kraft framåt minus lite värme- och marginella rörelseförluster.

Senast ändrad:
Nu finns det rätt mycket man kan skjuta ur en pistol. Men jag tycker att 9mm ur gängse tjänstevapen inte "snärtar" särskilt hårt dock.:)

Den mänskliga kroppen dämpar rekyler och andra stötar extremt bra. Det finns inga vibrationer som kan fortplanta sig genom mänsklig vävnad utan avsevärd, och då menar jag avsevärd, dämpning.

Självklart, vilket stämmer helt och hållet. Men dina händer är omöjligt helt stilla, och för att vara på säkra sidan skulle jag avråda att använda en klocka du mån om under pistolskytte.

Nu finns det rätt mycket man kan skjuta ur en pistol. Men jag tycker att 9mm ur gängse tjänstevapen inte "snärtar" särskilt hårt dock.:)

Nej, den har inte någon avsevärd rekyl. Kliver du dock upp på större kaliber så är det en annan femma.
Nu menade jag inte att ta diskussionen till vad man kan/inte kan skjuta för kaliber med klocka. Jag personligen avråder det för att vara på säkra sidan, och jag skjuter ändå ganska ofta. :)

Tillbaka
Topp