• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Underhåll ditt automatiska ur, kom med ditt bästa tips.

Nej, den har inte någon avsevärd rekyl. Kliver du dock upp på större kaliber så är det en annan femma.
Nu menade jag inte att ta diskussionen till vad man kan/inte kan skjuta för kaliber med klocka. Jag personligen avråder det för att vara på säkra sidan, och jag skjuter ändå ganska ofta. :)
Själv har jag brassat ksp58, ak4, ak5, skjutit pistol och diverse jaktgevär med klocka på utan noterbar påverkan så vi är väl alla olika.

Nej, den har inte någon avsevärd rekyl. Kliver du dock upp på större kaliber så är det en annan femma.
Nu menade jag inte att ta diskussionen till vad man kan/inte kan skjuta för kaliber med klocka. Jag personligen avråder det för att vara på säkra sidan, och jag skjuter ändå ganska ofta. :)
Ganska intressant ändå men hårt nischat sidospår :)
Nej självklart, man står nog inte och drar. 50 AE dagarna i ända.
9x18 Makarov och 39B är uteslutande det jag skjuter om dagarna. Har skaplig volym över året. Har aldrig märkt något...men det hade definitivt varit intressant om det kunde göras observationer vid ex service, får fråga lite till nästa gång:)
Sen är det nog ens egna inställning till bärandet som avgör något gissar jag. Vi har ju hela rangen från alltid bankfack till alltid med och allt däremellan.
Men ska man hård dra det så innebär ju allt användande en risk och en skytte miljö kan vara stökig på många sätt med förflyttning etc så jag tar inte gift på det;) Men jag kör på :)
Själv har jag brassat ksp58, ak4, ak5, skjutit pistol och diverse jaktgevär med klocka på utan noterbar påverkan så vi är väl alla olika.
Ditt citat skulle legat med ovan :)

Har iallafall ett exempel jag är ganska säker på, kille på samma klubb som regelbundet sköt 45 Magnum Revolver och hade en 80-tals DJ. Den mådde inte underbart av att hänga med den aktiviteten enligt honom själv.
Nu är det en ganska extrem kaliber, så i normalfall är man nog säker med jag tenderar att vara mer försiktig!

Har iallafall ett exempel jag är ganska säker på, kille på samma klubb som regelbundet sköt 45 Magnum Revolver och hade en 80-tals DJ. Den mådde inte underbart av att hänga med den aktiviteten enligt honom själv.
Nu är det en ganska extrem kaliber, så i normalfall är man nog säker med jag tenderar att vara mer försiktig!
Det köper jag fullt ut :),
ja man ska vara rädd om grejerna såklart.

Jag har skjutit .44 och .357 Magnum utan problem med klockan. Har normalt klockan på höger handled men skjuter med både höger och vänster hand (inte samtidigt för tydlighetens skull).

Har aldrig nåt av mina äldre vattenallergiska klockor när jag jobbar nära vatten, vet också att äldre oservade ur är känsligare för stötar än nyrenoverat!
Annars så använder jag nog allt överallt alltid!
Har pratat med min uris om vilka verk som är stabila, fler än man tror tål mer än man tror!

Jag har skjutit .44 och .357 Magnum utan problem med klockan. Har normalt klockan på höger handled men skjuter med både höger och vänster hand (inte samtidigt för tydlighetens skull).
Beror på hur ofta du skjuter, hur du bär uret, vad det är för verk, vad du skjuer med osv. Det sliter på uren, speciellt rotorlagret. Nyare sportur lär däremot klara mycket innan en lekman märker skadorna.

Beror på hur ofta du skjuter, hur du bär uret, vad det är för verk, vad du skjuer med osv. Det sliter på uren, speciellt rotorlagret. Nyare sportur lär däremot klara mycket innan en lekman märker skadorna.
Har byggt ett hus och skulle säga att användande av hammare är betydligt värre än pistolskjutning men ändå utan påverkan på mina klockor. Men visst, dom mest delikata uren får självklart vila under sådana aktiviteter.

Har byggt ett hus och skulle säga att användande av hammare är betydligt värre än pistolskjutning men ändå utan påverkan på mina klockor. Men visst, dom mest delikata uren får självklart vila under sådana aktiviteter.
Lite felaktigt att påstå utan påverkan, men förstår vad du menar så behöver inte märka ord.

En av få saker som får även mig att ta av automatiska klockor är starkt vibrerande maskiner, typ rejäla motorgräsklippare och borrmaskiner. Är nojan befogad, tro?

Jag älskar kommentarer som ”jag har skjutit / spelat golf / etc med klockan och den har aldrig gått sönder”. Lite som ”jag har rökt hur länge som helst och inte fått cancer”. Det är ju en långsiktig förslitning som kan, men inte garanterat, leder till att klockan pajar en dag. Att den inte pajat än är ju inget argument. Om man sedan tycker det är värt risken är en helt annan femma. Själv ser jag ingen poäng med att någon finare klocka under sådana aktiviteter - kör på digitalt vid golf och skidor tex.

För övrigt så tror jag inte det finns någon belagd fakta avseende winders och skulle jag själv spekulera tror jag de gör mer skada än nytta.

Tja allesammans,

Jag har sedan jag skaffat mig ett automatiskt ur fått lära mig en hel del av vänner och bekanta som jag inte lyckats läsa mig till på internet. Det verkar därför finns dåligt med information på nätet om hur dessa ska hanteras och underhållas för att maximera livslängden på automatiska urverk.

Jag tänkte därför att det kan vara nyttigt för den som precis har införskaffat sig ett automatiskt urverk att få en liten tråd med tips från er som äger och som ägt automatiska ur en längre tid. Vad bör man som ägare av ett automatiskt urverk tänka på för att hantera och underhålla dessa på bästa vis, så dessa håller sig väl över tid.
De flesta jag har är vintage så har försökt underhålla dem genom att framföra gamla kupletter och liknande för dem. Tyvärr har det visat sig att jag har inte någon som helst fallenhet för sådant så det får bli det gamla vanliga istället:

Hålla dem någotsånär rena invärtes. Låta dem motionera utan alltför långa mellanrum och undvika slag, stötar, överdriven väta och andra umbäranden. Lite behovsanpassat är det också beroende på klocka.

Jag älskar kommentarer som ”jag har skjutit / spelat golf / etc med klockan och den har aldrig gått sönder”. Lite som ”jag har rökt hur länge som helst och inte fått cancer”. Det är ju en långsiktig förslitning som kan, men inte garanterat, leder till att klockan pajar en dag. Att den inte pajat än är ju inget argument. Om man sedan tycker det är värt risken är en helt annan femma. Själv ser jag ingen poäng med att någon finare klocka under sådana aktiviteter - kör på digitalt vid golf och skidor tex.
Om du inte använder klockan vid skidåkning, hur gör du när du går i trappor?

Lite input om winders alt låta dem stanna och dra igång själv. Intervjuer med 4 urmakare med olika åsikter.
https://www.fratellowatches.com/you-asked-us-should-i-keep-my-watches-running/

EDIT: lägger till mer info så det framgår att det finns information på länken :) läs den.

If they were my watches I would never let them run while I don’t wear them. The lubricants won’t dry out faster when the watch has stopped than when it’s running. And when a watch is running, there’s always the possibility of wear. If it’s not running there simply isn’t...."

In my personal opinion there’s no need to use a winder, and it doesn’t harm to let unworn watches come to a standstill. Except probably for watches with complications like perpetual calendars [red. which isn’t the case here]. Then a winder will give more comfort and fewer possibilities to damage the setting construction..."

That’s a question of how much time you have in the morning. If you normally get up late for any reason [author: Tim’s version was slightly different, however, didn’t make it through the spell checker] and don’t have the time to wind and set your watch, I would make sure all my watches were running. This is especially valid for watches with many complications [author: again, which seems not the case for our reader who asked the question] like moon phase, perpetual calendar or planetarium..."

I don’t know if there has been official research to this. However, in my opinion, the lubricants will wear and dry out in a certain time anyhow. It’ll be the same for a watch which ran for, let’s say 3 to 5 years as for a watch which did not run at all in the same period of time. Or for a watch was running for this period of time on a watch winder or on a wrist of the wearer. In all cases, the watch has to be serviced because of the ageing of the lubricants..."

Senast ändrad:
Kan bara säga att jag fick en annan attityd till mina klockor sedan jag hälsat på @Affe och han klöv ved med sin DD på armen!
Senast i går var jag ute i kyla, snö och blåst med min ryss på skidrem.
7E29569D-9084-4328-B7D9-536BEF198904.jpeg
A987F2DC-5048-4B78-B103-8CCA0B1323F6.jpeg

Den ska med i dag också, i dag ska det eldas!
Min expy har ju också varit med på diverse äventyr!
Allt från grottkrypning till målning.
C87AB5A3-62D6-44FF-BA96-6EE4365B7A31.jpeg
8FDAD0B2-4E39-4F3D-83C8-DBE3732F1219.jpeg

Senast ändrad:
Stämmer detta?
Är det dåligt att dra upp klockan för hand?
Gör det själv ganska ofta :facepalm: men förstår inte varför det skulle var dåligt
Den är byggt för att dras upp automatiskt. Sliter mer om man drar upp manuellt, hörde det senast för några dagar sedan när jag tjuvlyssnade på en konversation mellan en urmakare och kund.

Den är byggt för att dras upp automatiskt. Sliter mer om man drar upp manuellt, hörde det senast för några dagar sedan när jag tjuvlyssnade på en konversation mellan en urmakare och kund.

Så kallad hörsägen :) saker slits väl olika, drar du upp ofta slits den mekanismen mer. Låter du klockan ligga slits inget, då blir bara oljorna äldre och de behöver fördelas ut när saker ska röra på sig igen.

Jag resonerar som med gamla bilar, en lågmilare är alltid i bättre helhetsskick än en långmilare.

Det där är nog ingen generell regel. Man behöver självfallet inte dra upp en redan uppdragen automat då slits kanske framförallt krona och packningar om det är skruvad krona. Men åtminstone vad gäller Rolex fick jag rådet av urmakare att manuellt dra igång klockan om den stannat, inte skaka igång den.

På vissa Seiko har man dock inte valet så där får man snurra igång rotorn för hand:)

Det där är nog ingen generell regel. Man behöver självfallet inte dra upp en redan uppdragen automat då slits kanske framförallt krona och packningar om det är skruvad krona. Men åtminstone vad gäller Rolex fick jag rådet av urmakare att manuellt dra igång klockan om den stannat, inte skaka igång den.

På vissa Seiko har man dock inte valet så där får man snurra igång rotorn för hand:)
Har den legat så den stannat så hade jag också dragit upp den via kronan men om man varvar klockor och låter den dras upp 2-3 gnr i veckan så är det skonsammare att ha den i winder är väl det jag menar.. tanken är väl att man drar upp klockan och sedan bär den över tid som en vanlig person så man drar nytta av att den faktiskt är automatisk. Tror intr oljorna och diverse delar hurrar för att man ständigt ska behöva dra upp men det är en teori från en amatör.

Som TS märker finns det många sätt att flå en katt, överraskande nog verkar alla sätt funkar ungefär lika bra.

Bästa tips?
Använd som du vill och känner är rätt, serva vid behov eller när du känner det är dags. Det finns inget som kan uppstå genom dagligt bruk som inte går att lösa med en service.

Själv har jag nästan bara mekaniska klockor som nyttjas till lite allt möjligt. Ska jag bada åker något vattentätt på, ska jag ut i fält åker en G-Shock på men då är det mer vikt och tidshållning jag bryr mig om. Ska jag ut och skjuta civilt, åka skidor, dricka öl, leka med bebis, snickra hemma eller tvätta bil....då tar jag någon jävla klocka i lådan. Det absolut värsta som kan hända är att den behöver servas men det gör de flesta av dem iaf.

Tillbaka
Topp