• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

underskattade märken

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Trots bordsuret på bilden( hade inget armbandsur av märket i fråga just nu ) gäller min undran klockmärken i stort och i synnerhet armbandsur )

Hittade detta ovanliga bordsur i mässing med dag datum ,alarm, månfas och "världstid" mm i en Antikaffär
till en orimligt låg summa, bla pga att några index saknas--skall fixas framöver )
Har haft en del Armbandsur från Angelus också och trots att de ofta hade komplicerade funktioner ,skapliga verk och vackra
ur som under vissa perioder kunde vara specialbeställda av Tiffanys och andra exklusiva firmor aldrig
blev riktigt välkänt märke och aldrig kom upp i riktigt stora summor .. ett ganska bortglömt märke .. ett av de mest underskattade ??

Andra underskattade märken vad gäller vintageklockor ( eller vad tycker ni ? ) :
Excelsior Park
Universal Geneve
Movado

Vilka märken ser ni som mest underskattade ?

6CAIAP0.jpg
 

Reize

Omega
Universal Geneve är väl nästan det bästa exemplet på ett glömt toppmärke. De var ju i princip på samma nivå som JLC i mitten av 1900-talet med avancerade in-houseverk med rattrapantekomplikationer och dylikt, och Gerald Gentas geniala Polerouter, icke att förglöma.
 

Camo00

Patek
Jag trodde de flesta var överens om att Junghans är den mest underskattade tillverkaren. Från att ha varit en av de absolut största, världsledande aktörerna inom haute horologie till att föra en anonym tillvaro nästan helt utan internationell uppskattning, det är tragiskt!
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Cortebert, skaparna av jump hour komplikationen och ryktas om att de tillverkade ett gäng urverk till rolex också första halvan av 1900 talet. Har China mer intressant info?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Longines har några riktigt snygga anser jag men är inte allt för kända utanför klockforum... :)


Vet inte om jag tycker att Longines är direkt okända utanför klockforum... Skulle jag be någon kompis räkna upp 3 klockmärken skulle det nog bli Roläx, Åmega och Långinäs :)

De brukar även kunna klättra rätt så högt i pris på nätauktioner...
 
Topp