• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Undrar till ett 3D projekt..

MelleM

Breitling
Hej Alla,

Jag är en nybörjare här men tänkte försöka fråga er som kan detta på riktigt! Jag håller på att göra en kort 3D-film som ska innehålla en klocka. Jag har då tänkt att ha en sekundvisare som "tickar fram". Hade dock tänkt ha ett sekund-grid (namn på detta?) där det är fyra markeringar mellan varje sekund-markering.

Det jag undrar då är det bara mekaniska ur vars sekundvisare rör sig mjukt och därför bara mekaniska ur som kan ha ett "sekund-grid" med så många markeringar? Se bifogad fil på Patek Philippes sekund-grid.

Något annat man bör tänka på för att inte göra någon klassisk faux pas?

Tack på förhand!

Patek-Philippe_MG_2584.jpg
 
Nja, det är absolut inte bara mekaniska som har "sekundgrid", även kallat sekundindex. Det finns även batteriklockor som har svepande visare, men är inte lika vanligt.

Ang just de 1/5s indelningarna du menar är det främst kronografer som har dessa, dvs klockor med tidtagningsfunktion. Och det är då för att försöka läsa av 1/5s.

När det gäller att göra visarrörelse finn det fallgropar. Antingen gör man det tickande 1gång/sek så som en batteriklocka, och det ser då bra ut. Men ska du ha en mekanisk så är de inte helt hackfria, beroende på urverket "hackar/tickar" de ett par gånger i sekunden, gör du en film utan dessa "småtick" så kommer det se onaturligt ut. Tänk även på att minut- och timmvisaren kommer att förflytta sig medan sekundvisaren rör sig, dessa upplever man dock inte hackiga.
 
Ett exempel på en klocka i 3d som rör sig förjävligt fult är den i vinjetten till "Lyxfällan", ser inte klokt ut imo.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skall en klocka vara med i en film så tror jag att en visare som tickar varje sekund gör sig bättre än Rolex-svepningen. Lägg därtill musik med 60 eller 120 taktslag per minut som är synkade med sekundvisaren så blir det effektfullt. Skall det vara ett högre tempo så är nog en digitalklocka med 10- eller 100-dels sekunder att föredra.
 
Topp