• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Universal Geneve Moonrouter

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Rymdkapplöpning, kallt krig, och svensk ingenjörskonst. Och mitt i allt detta en Universal Geneve Polerouter. Det här är berättelsen om vad som skulle kunna ha varit en ganska oansenlig klocka, men som fick leva ett helt annat liv.

IMG_8357.jpeg

Låt oss ta det hela från början. 1914 startar min gammelfarfar, som 27åring, en mekanisk verkstad på Kungsholmen i Stockholm. Här tillverkade man bland annat båtmotorer och reservdelar till diverse tyngre maskiner. Min farfar kom att ta över verksamheten efter gammelfarfars plötsliga bortgång. Tiden gick och man fick så småningom alltmer prestigefyllda uppdrag. Vi ska återkomma till några sådana exempel.

IMG_8378.jpeg

Gammelfarfar. Han ska ha varit en mycket bestämd man.

När min pappa föds, i mitten av 50-talet, ger gammelfarfar en ring till min farmor och en klocka till min farfar för att gratulera dem till nedkomsten. Klockan som farfar får är alltså den Polerouter som den här berättelsen handlar om. Detta skulle komma att bli farfars ”arbetsklocka” som han använde varje dag när han jobbade i verkstaden. Svettsloppor på boetten vittnar tydligt om detta.

IMG_8429.jpeg

1976 är min pappa med farfar på invigningen av Gallerian i Stockholm. Detta då farfars verkstad hade byggt hissarna till Gallerian, precis som man hade gjort till Åhlens stora varuhus ca tio år tidigare.
Under invigningen nämner farfar, som i förbifarten, att man även hade byggt delar till månbilen! Månbilen, eller Lunar Roving Vehicle, som den formellt heter byggdes i fyra exemplar. En för varje av expeditionerna Apollo 15, 16, och 17, samt ett referensexemplar som stannade på jorden. Den första månbilen landade på månens yta den 30 juli 1971. Fem år efter det väljer alltså farfar att för första gången nämna detta. Exakt när han fick beställningen på delarna går förstås inte att säga, men konceptet med ett fordon anpassat för månens yta började ta form hos NASA på tidigt 60-tal. Med ett kallt krig och en pågående rymdkapplöpning är det förstås högst troligt att denna order belades med strikt sekretess från NASA.

IMG_8687.jpeg

Ingenting finns sparat från det här projektet får min farfars sida. Troligtvis lämnades all dokumentation, så som ritningar och mötesanteckningar, över till NASA i samband med leverans. För några år sedan hörde jag av mig till NASA för att se om det möjligtvis fanns något sparat i deras arkiv från denna lilla det av månbilsprojektet. De svarade att de inte hade möjlighet att ta fram ett sådant material åt mig, men om det fanns något i deras öppna arkiv så var jag välkommen att besöka dem och leta leta på egen hand. En sådan resa har inte blivit av, men tanken på det är givetvis lockande.

IMG_8690.png

IMG_2561.jpeg

Bild från farfars verkstad ungefär vid tiden för tillverkningen av delarna till månbilen

-o0o-​

Jag vet inte om farfar råkade försäga sig den där dagen 1976, men han kom sedan att berätta historien om månbilen många gånger innan han gick bort. Den, tillsammans med många andra historier, håller minnet av farfar vid liv. Förhoppningsvis lever även klockan vidare många år till. Den ser ut att bli bäraren av den här historien, minst intill nästa generation. För mig är detta numera min Universal Geneve Moonrouter.

IMG_8431.jpeg

Jag ska nämna det att jag kände till historien om månbilen och klockan existens parallellt. Men det var först för ett par år sedan som de länkades samman när jag fick klart för mig att det var just den här klockan som farfar bar i arbetet.

Jag valde, förstås, att lägga en del pengar på en omfattande service. Den hade legat helt orörd i minst 30 år när jag tog över klockan. Här kommer några bilder på hur tavlan kom till liv igen.

IMG_8219.jpeg

Klockan när jag tog över den. Ganska livlös egentligen. Lacken hade flagnat och låg som mjäll på urtavlan.
IMG_20230418_18445811.jpeg

Ungefär halvvägs in i arbetet med tavlan. Här kände jag mig osäker på om det verkligen blev bättre. Mögel-grön skulle jag beskriva färgen som.

IMG_20230521_14274211.jpeg

Såhär långt kom vi med tavlan. En mycket trevligare mörkbrun färg kom fram till sist.

Vi diskuterade om vi skulle lägga på en ny klarlack, men efter att ha rådfrågat folk som är kunniga inom området valde vi att avstå. Risken var tydligen stor att lösningsmedlet i lacken skulle reagera med färgen på tavlan och göra trycket suddigt.

IMG_8447.jpeg

Idag används klockan ofta. Top 2-3 i samlingen sett till tid på handleden skulle jag säga. I skrivande stund går klockan ca 10 sekunder snabbt på en vecka. Det går inte att vara annat än nöjd med den här klockan. En personlig och spännande historia, en modell som jag har uppskattat länge, och ett ärligt och historieberättande skick.

B5D2F2C2-D643-4A5D-B0CA-CC5A86F29A6D.jpeg

Fantastiskt med spår efter svetsloppor i boetten, den har varit med på riktigt😀
Ja, det är ju extra kul när det finns rent fysiska spår efter såna här historier. Det var urmakaren som påpekade att det var just svetsloppor. Det stämmer ju väldigt bra överens med en arbetsklocka på en mekanisk verkstad.

Vilken story! Exakt sådan här som gör klockor så speciella - fina presenter som också används som just de bruksföremål de är! Älskar det! Långt från dagens ängsliga listor och oro för att minsta repa ska påverka ”investeringsvärdet”.

Vilken story! Exakt sådan här som gör klockor så speciella - fina presenter som också används som just de bruksföremål de är! Älskar det! Långt från dagens ängsliga listor och oro för att minsta repa ska påverka ”investeringsvärdet”.
Jag kan bara hålla med. Då känns det extra kul att kunna bidra med en sådan historia också.

Tillbaka
Topp