• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upp till bevis - Den omöjliga frågan(?)

Hmpson

Basic
Goddagens.

Jag har tidigare aviserat att jag närmar mig att bli en klocknörd, men håller fortsatt intresset på en modest ekonomisk nivå. Så tänkte jag fortsätta ha det tills ungarna blivit gamla nog att försörja mig istället för tvärtom. Min fråga gäller vilken klocka en snål och fattig människa ska börja leta efter om man gillar kronografer med 70-tals stuk. Till exempel Bucherern nedan gillar jag.
$_12.JPG

Jag är väldigt svar för orangea visare och det är inte heller tvunget med Pandaurtavla. Jag är rätt så öppen för alla förslag MEN:

Dessutom vill jag:
1) Undvika ett kvartsverk
2) Handla vintage
3) Hålla mig under 1500 kr.

Nå. Är det alls möjligt? Visa vad ni går för! Detta är 1500kr-frågan. :)

Hej!
Tror det är svårt att hitta en manuell Kronograf under 1500 kr. Höj en tusing så skulle du t ex kunna köpa en Heloisa.

Är där inte en manuell krono på köp/sälj för 1600kr? Sabina tror jag den heter. Kanske inte riktigt stuket du söker, men riktigt grann är den!

Vet inte var du fått bilden ifrån men det finns en liknande på ebay för i runda slängar 1000$. Att hitta något under 1500kr kan bli svårt på gränsen till omöjligt. Köp en vintage Lemania eller Zenith utan funktioner så får du något bra för ~1500.

Stort tack för svar så här långt.

Angående bilden så lånade jag den från just ebay (trodde att jag skrev det, men måste ha redigerat bort det. Ber om ursäkt för att jag missade att ange källa). Tanken vara snarare att bilden skulle vara ett smakprov på vad jag gillar. Jag inser så klart att den är utom min budget.

Tror du är rätt ute. Vill du ha en chans på liknande kronograf så får du kolla på japanska klockor såsom Citizen o Seiko, dom kan nog gå att få för den budgeten. Vill du någon schweizisk klocka med Valjoux 7733/7734 får du nog lägga på en tusing. Men då öppnar sig å andra sidan ett helt hav av möjligheter!:)

Det är som sagt ovan lurigt att hitta en Chronon för 1500kr!
Denna ligger runt 1500kr och har 3133 verk. Den är från 90-talet!
Sthurmanskie för Civila marknaden! Denna runda modell brukar ligga runt
1500-2500kr beroende av skick. OBS att klockan är inte i stål utan metall!
Mycket bra kvalitet dock!

i89k3FP.jpg

mosse: Stort tack för förslagen så här långt! Citizendinkan är väldigt cool. Har själv funderat över en Bullhead, så den kan nog ligga lite illa till som modell betraktad. Den du länkade till ser dock väääldigt polerad ut. Eller ser jag fel?

Donkii: Ska kollas upp. Tack så mycket!

Fixoflex: Ryssar ligger mig varmt om hjärtat (det är väl bristen på pengar antar jag). Cool! Tack för förslag.

Ariste: Den är rackarns snygg och utseendemässigt vad jag letar efter, men en service knäcker ju budgeten direkt. :)

En sammantaget jättetack för alla tips! Jag letar vidare - inte minst efter en citizen bullhead. Fler förslag mottages lika tacksamt. Klocksnack är verkligen ett forum med väldigt, väldigt trevliga användare!

Om någon är nyfiken på vad som hände, så blev det Aristes gamla klocka. Tack till Ariste och alla er andra för tips och förslag!

Tillbaka
Topp