• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdrag av automatiskt verk?

CCB

Cartier
2-Faktor
Hej,

Jag har sökt på forumet men ej hittat något svar på min fråga, länka gärna om jag har missat detta.
Jag har en klocka med ett ETA 2824-2 verk där fjädern har gått av. Klockan är gammal och det är inget som direkt förvånar mig. Jag har dock läst att automatiska klockor har en lamell som gör att klockan ej ska kunna gå att vridas upp för mycket. Jag har öppnat upp verket och håller nu på att byta huvudfjädern, men jag undrar såklart vilken del det är som är själva lamellen, och hur funkar detta i praktiken? Är det någon som har kolla på detta?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej,

Jag har sökt på forumet men ej hittat något svar på min fråga, länka gärna om jag har missat detta.
Jag har en klocka med ett ETA 2824-2 verk där fjädern har gått av. Klockan är gammal och det är inget som direkt förvånar mig. Jag har dock läst att automatiska klockor har en lamell som gör att klockan ej ska kunna gå att vridas upp för mycket. Jag har öppnat upp verket och håller nu på att byta huvudfjädern, men jag undrar såklart vilken del det är som är själva lamellen, och hur funkar detta i praktiken? Är det någon som har kolla på detta?
Lamell vet jag inte, men en automatisk fjäder har ju inget stopp/hake som manuella har. I teorin ska fjädern bara glida runt i trumman när den är fullt uppdragen. Det kan dock hända att smuts fungerar som ett stopp ifall klockan inte är servad på länge och på så vis kan fjädern ändå gå av.
Speciellt fett används för att smörja innerväggen av trumman innan en ny fjäder installeras. Det fettet är avvägt så att fjädern kan slira, men ändå får tillräckligt med fäste för att dras upp och leverera tillräckligt med kraft.
Jag använder Moebius 8217, men det finns även andra som klubber?
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Bra och talande text
Aha, då händer jag med! Jag anade att det var något sådant. Jag har själv mest pillat med manuella verk så detta var något nytt. Men det är ju bara att kasta sig in och prova. Jag ska även se om jag har Moebius 8217 hemma, annars får detta införskaffas. En ny fjäder är på väg hem, så detta ska bli intressant. Jag tackar för ett snabbt och informativt svar!

Jag ska även säga att själva trumman var helt snustorr och full med svarta avlagringar, den verkar inte ha varit öppnad sedan 70-talet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Aha, då händer jag med! Jag anade att det var något sådant. Jag har själv mest pillat med manuella verk så detta var något nytt. Men det är ju bara att kasta sig in och prova. Jag ska även se om jag har Moebius 8217 hemma, annars får detta införskaffas. En ny fjäder är på väg hem, så detta ska bli intressant. Jag tackar för ett snabbt och informativt svar!

Jag ska även säga att själva trumman var helt snustorr och full med svarta avlagringar, den verkar inte ha varit öppnad sedan 70-talet.
kom ihåg att 8217 bara ska sitta på väggen, får du det på andra ställen kan det bli problem... ;)
jag brukar dutta 3-4 prickar runt om på väggen och sedan sprida ut det lite gran med en oljesticka. (viktigt att rengöra oljestickan noga innan den rör någon annan olja senare)
 

tictac62

Cartier
Fomblin är väldigt bra till många saker, fjäderlätt till ytterfjädern på automatfjäderhus ochväven suveränt om alternativ till silikonfett till packningar, tål kyla och värme bättre, finns hos Cousins uk och hos verkmästarna.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
kom ihåg att 8217 bara ska sitta på väggen, får du det på andra ställen kan det bli problem... ;)
jag brukar dutta 3-4 prickar runt om på väggen och sedan sprida ut det lite gran med en oljesticka. (viktigt att rengöra oljestickan noga innan den rör någon annan olja senare)
Ok, det är mycket bra att veta, tack!

Fomblin är väldigt bra till många saker, fjäderlätt till ytterfjädern på automatfjäderhus ochväven suveränt om alternativ till silikonfett till packningar, tål kyla och värme bättre, finns hos Cousins uk och hos verkmästarna.
Fomblin har jag inte hemma, men det kan vara ett alternativ. Många talar gott om just Fomblin, så det sätter jag upp på inköpslistan. Jag har alltid kört silikonfett till packningar, är detta ett bättre alternativ?
 

tictac62

Cartier
Ok, det är mycket bra att veta, tack!


Fomblin har jag inte hemma, men det kan vara ett alternativ. Många talar gott om just Fomblin, så det sätter jag upp på inköpslistan. Jag har alltid kört silikonfett till packningar, är detta ett bättre alternativ?
Ja, jag tycker det, har varit speciellt bra för kunder som tillbringar mycket till i länder typ Thailand med hög luftfuktighet
Har nog använt fomblin i runt 3 år, vissa klockor som haft torra packningar har det hjälpt att vara smörja in med fomblin, och dom blev som nya, har testat på en gammal dyker och det har funkat suveränt bra
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Ja, jag tycker det, har varit speciellt bra för kunder som tillbringar mycket till i länder typ Thailand med hög luftfuktighet
Har nog använt fomblin i runt 3 år, vissa klockor som haft torra packningar har det hjälpt att vara smörja in med fomblin, och dom blev som nya, har testat på en gammal dyker och det har funkat suveränt bra
Kul att veta! Detta ska jag definitivt köpa hem. Tack för all info.

Jag har bara lagat ett 15-tal klockor så jag är ganska ny på detta, men jag har läst mycket litteratur, sökt på många forum och studerat många trasiga gamla klockor. Jag har nog aldrig lärt mig så mycket på så kort tid någonsin. Klockvärlden är fantastisk så det är en hobby jag kommer fortsätta att hålla på med. Jag blir också tacksam för alla svar. Forummedlemmarna här svarar supersnabbt på alla typer av problem. Grymt!
 
En automatfjäder och en "vanlig" är rätt annorlunda i form, funktion och utseende. Automatfjädern har inget ytterfäste på samma sätt, utan är gjord för att slira när den dras upp för mycket. (Enda företaget i min vetskap som har en alternativ och i vissa aspekter bättre lösning på detta är Richard Mille med deras kopplingsfunktion på automatmodulen.)

Jag hoppas att du gör detta i en dammfri och väldigt ren miljö och skulle gärna se att du läser på innan du plockar isär (Vilket jag nu inte vet om du har/inte har gjort) om vilka oljor/fetter som ska användas på vilka olika punkter.
Att endast använda ett fett till väggen av fjäderhuset och inte till fjädern isig är rätt dumt då den kommer smeta ut sig där ändå inom kort tid och då blanda sig med det fett eller den olja man har där.
Överlag är det mellan 3 och 5 olika fetter eller oljor man använder för de olika delarna, tjockare eller tunnare med olika viskositeter och egenskaper för en klocka. (Fler om det är automat/kronograf, färre om den är manuell utan extra funktioner.

Jag kan rekommendera att alltid använda syntetiska fetter/oljor då dessa inte härsknar. Animaliska var förut bättre, men det gäller inte längre.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att endast använda ett fett till väggen av fjäderhuset och inte till fjädern isig är rätt dumt då den kommer smeta ut sig där ändå inom kort tid och då blanda sig med det fett eller den olja man har där.

Inte kan man väl använda samma fett till fjädern och väggen till fjäderhuset? Väggen till fjäderhuset ska väl ha "breaking grease" dvs ett ganska trögt fett för att inte fjädern ska slira för mycket. Skulle man använda samma fett till fjädern, skulle den väl bara klibba fast och klockan skulle sluta gå?!
 
Inte kan man väl använda samma fett till fjädern och väggen till fjäderhuset? Väggen till fjäderhuset ska väl ha "breaking grease" dvs ett ganska trögt fett för att inte fjädern ska slira för mycket. Skulle man använda samma fett till fjädern, skulle den väl bara klibba fast och klockan skulle sluta gå?!

Samma använder vi, då de blandas ganska snabbt ändå och de kommer att fungera sämre om de blandas.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Samma använder vi, då de blandas ganska snabbt ändå och de kommer att fungera sämre om de blandas.
Då måste det garanterat vara något annat fett än det jag använder, ser det som rätt otroligt att det skulle blanda sig så pass i resten av fjädern/huset, med dem små mängder bromsfett som används och trögheten på fettet (8217).

Sedan är det väl den gamla sanningen, fråga 3 urmakare om oljning och du kommer få tre svar. Du som studerar får väl lära dig om de modernaste teknikerna, metoderna och oljorna. Medans den urmakare jag snappar information från (mark Lovic), kanske har vant sig med några han gillade på vägen.

Jag tycker det är kul att lära mig, och en sorts fett låter ju betydligt bekvämare, vilket fett kör du till hela huset och fjädern i automatverk?
 
Då måste det garanterat vara något annat fett än det jag använder, ser det som rätt otroligt att det skulle blanda sig så pass i resten av fjädern/huset, med dem små mängder bromsfett som används och trögheten på fettet (8217).

Sedan är det väl den gamla sanningen, fråga 3 urmakare om oljning och du kommer få tre svar. Du som studerar får väl lära dig om de modernaste teknikerna, metoderna och oljorna. Medans den urmakare jag snappar information från (mark Lovic), kanske har vant sig med några han gillade på vägen.

Jag tycker det är kul att lära mig, och en sorts fett låter ju betydligt bekvämare, vilket fett kör du till hela huset och fjädern i automatverk?

Sant, men sedan är också 8217 ett väggursfett. ;)
 
Topp