• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ur&penn - bandbyte

Var inne på Ur&Penn tidigare idag innan 25 minuter stängning...
Tänkte att jag skulle lämna in min Omega 2541.80 för ett bandbyte. Tänkte att det är väl bättre att låta någon som faktiskt jobbar med sånt göra det, istället för att jag ska stå hemma med tandpetare och svordomar.

Jag förklarar mitt ärende för de två i kassan och räcker över klockan och läderbandet (20 mm). De tar upp Omegan och börjar vrida och vända på den som om jag just lämnat in en bortglömd relik från Atlantis. De tittar på läderbandet och säger:
"Det här ser lite stort ut..."
Jag svarar: "Det ska vara 20 mm."

De kollar på mig, klockan, bandet – och tillbaka på varandra. Den ena säger:
"Det går inte att byta band på den här."
Jag svarar: "Jo, det ska gå."
Den andra: "Mjaa… kanske det går… jag kan pröva, utan extra kostnad."

Varför jag då svarar "Javisst, testa gärna!" är fortfarande ett mysterium för mig. För sen börjar cirkusen.

Han står där bakom disken och kämpar tappert med att få loss länken, medan jag börjar känna mig som en veterinär som lämnat in sin hund till en avlivning.

Samtidigt i kön bakom mig:
En mamma med dotter (runt 8 år) börjar prata med den andra i personalen.
"Vi köpte ett halsband här förra veckan, det gick sönder direkt. Kan vi få ett nytt på garantin?"
"Har ni kvitto?"
Dottern säger att hon tappat det. Mamman visar kontoutdrag på sin telefon.

Tillbaka till min klocka – jag börjar få svettningar. Ser hur han upprepade gånger försöker lirka loss länken med vad som ser ut att vara en gammal glasspinne. Hör han säga bakom kassan "En seg jävel det här va?".

Till slut säger jag:
"Du… jag ångrar mig. Jag fixar det hemma."
Han svarar lättad:
"Ja, det är kanske lika bra… vi stänger om 20 minuter, och det här tar ganska lång tid."

Jag gick därifrån med både klocka, läderband och en lätt existentiell kris. Tänkte för mig själv:
"Kanske jag själv borde söka jobb på Ur&Penn, hur svårt kan det vara?"
Men vad vet jag...

Ska också tilläggas att detta var mitt första besök på Ur&Penn.

Tänkte att jag skulle lämna in min Omega 2541.80 för ett bandbyte. Tänkte att det är väl bättre att låta någon som faktiskt jobbar med sånt göra det, istället för att jag ska stå hemma med tandpetare och svordomar.

Jag förklarar mitt ärende för de två i kassan och räcker över klockan och läderbandet (20 mm). De tar upp Omegan och börjar vrida och vända på den som om jag just lämnat in en bortglömd relik från Atlantis. De tittar på läderbandet och säger:

Varför jag då svarar "Javisst, testa gärna!" är fortfarande ett mysterium för mig. För sen börjar cirkusen.

Han står där bakom disken och kämpar tappert med att få loss länken, medan jag börjar känna mig som en veterinär som lämnat in sin hund till en avlivning.

"Vi köpte ett halsband här förra veckan, det gick sönder direkt. Kan vi få ett nytt på garantin?"
"Har ni kvitto?"

Tillbaka till min klocka – jag börjar få svettningar. Ser hur han upprepade gånger försöker lirka loss länken med vad som ser ut att vara en gammal glasspinne. Hör han säga bakom kassan "En seg jävel det här va?".

Till slut säger jag:
Han svarar lättad:
"Ja, det är kanske lika bra… vi stänger om 20 minuter, och det här tar ganska lång tid."

Jag gick därifrån med både klocka, läderband och en lätt existentiell kris. Tänkte för mig själv:
Men vad vet jag...

Komisk historia, men inget förvånande. Ur & Penn är inte en urmakare och de som jobbar där har i regel absolut noll intresse för klockor. Bra pris på Citizen, men that's it.

Dock vet jag att en av killarna som jobbar (jobbade) på Ur & Penn vid Åhlens City i Stockholm meckar Citizen och vet vad han håller på med.

Herregud. Ja alltså att ge sig på att byta band på en så pass gammal klocka som gud vet när länken senast togs av är egentligen inget svårt men inget för en gammal tandpetare.

Köp en Bergeon 6767-F så fixar du det själv hemma. Glöm inte en lupp eller förstoringsglas så du ser att du träffar rätt på bandstiften. Det är den yttersta kragen du ska pressa in. Alternativt köper du Horofix spring bar pliers:

Bergeon 7825 har jag också men kan inte rekommendera dessa till mycket annat än Rolex då de är anpassade för dessa. Det kräver lite träning för att få tag på bandstiftens topp och hålla kvar.

Dock vet jag att en av killarna som jobbar (jobbade) på Ur & Penn vid Åhlens City i Stockholm meckar Citizen och vet vad han håller på med.
Stämmer att de har en uris som vet vad han håller på med och som faktiskt har ett genuint klockintresse! Vad han heter är puts väck just nu, men jag har för mig har en egen verkstad i deras lokaler.

Var inne i samma butik vid ett annat tillfälle med en fundering kring urverket/garanti i en Citizen jag köpt. Personalen såg på mig som om jag pratade grekiska och kunde inte svara på enkla frågor

"Har ni kvitto?"

Till slut säger jag:
Han svarar lättad:

Men vad vet jag...

Tyvärr känner jag inte att jag kan sälla mig till gruppen som vill dissa Ur&Penns och butikpersonalens bristfälliga kunskaper på grund av denna historia, däremot får jag funderingar kring ditt eget goda omdöme…
Vilken Ur&Penn är det som ärendet gäller? Finns inga andra klockbutiker i din närhet? Hur länge har du ägt din Omega, och vart införskaffades den ifrån?
Känslan jag har är att det är allmänt känt att Ur&penn (förutom att vara svensk AD åt Citizen) är en bijouteri-butik i första hand och inte en urmakare.
Jag har just nu en Citizen Chronomaster inlämnad hos dem för reparation/byte av tryckknappen som styr den perpetuella kalendern. Den kommer skickas först till verkstaden i Upplands Väsby för översyn och prisförslag, men blir kanske skickad till Japan vad det lider. Jag är inte alls orolig över detta ärende ;)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: UNO
Får hög puls och börjar svettas av att läsa att du lät personal på ur och penn försöka byta rem....
Gjorde samma misstag med en klocka i en helt annan prisklass dock, en Armida. De lyckades repa den. Den är dock i brons så repan har maskerats med åren.
Förstår inte riktigt vad jag tänkte...

Komisk historia, men inget förvånande. Ur & Penn är inte en urmakare och de som jobbar där har i regel absolut noll intresse för klockor. Bra pris på Citizen, men that's it.

Samma i min stad, butiksägaren är duktig (reparerade en äldre aqualand) och allmänt supertrevlig.

• Like
Reactions: NRE
Stort tack för alla kommentarer och tips! Jag är verkligen nybörjare när det gäller klockor, så nu ska jag ta och införskaffa mig en Bergeon 6767-F.

Just nu är jag uppe i norr på jobb, och i den byn/staden jag befinner mig i var tyvärr den "riktiga" urmakaren stängd. Den enda butiken som hade öppet var Ur & Penn, så jag gick dit. Blev lite förvånad bara – jag trodde att personalen kanske skulle ha lite mer koll på klockor, men det är absolut inget illa menat mot dem. De var trevliga och hjälpsamma ändå! (Fast dom försökte mörda min Semaster)

Allt gott, och tack igen för att ni delar med er av era kunskaper! :)

Liten anekdot från U&P.

Lämnade in en Promaster för garantiärende, på kvittot stod modellnr. på klockan. Tanten tittade på kvittot och sen på klockan och ifrågasatte varför "serienumret" på kvittot inte stämde med det på klockan. Fick förklara att siffrorna på kvittot var modellnr. och siffrorna på baklocket visade vilket urverk som satt i. Tror inte hon fattade men tog emot den till slut.

Inte förvånad alls av inkompetensen (gäller även AD's av fina märken).
Men jag uppmanar dig verkligen att lära dig lösa sådana enkla saker själv. Sparar enormt mycket tid, frustration, restid (tid igen), osv osv osv. Kunna byta band när man vill på morgonen är en stor del av det här intresset. Jag äger över 200 band, vore ju helt orimligt att lämna in klockan varje gång jag fick suget på ett annat band.

Beklagligt att han var så inkompetent dock, som sagt.

Tillbaka
Topp