• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uret.se eller AD?

Varför är det okej för dig att lägga dig i men inte för mig då? ;)

Man kan ju ha sina åsikter om det, och det är lätt att det blir en väldigt stor och bred diskussion om nätet vs butik och kostnader osv osv osv. Och nånstans så är det väl både den aspekten, men också att det är en farlig dörr att öppna för butiken.. inte riktigt så man gör affärer, om du förstår vad jag menar?
df jag är speciell:heart:

jag kan tycka att man ska inte vara rädd för att pruta!
sen är det upp till var och en att pruta på sitt sätt

förstår samtidigt att butikerna måste behålla sina priser för att överleva

i TS fall så tycker jag att han inte hade något att förlora eftersom han inte står i nån "kö" till att köpa någon eftertraktad rolex i samma butik eller så som många andra här nog gör

Givetvis finns är det skillnader på näthandel och butiker, därav skrev jag att dem får ju matcha inom deras marginaler med ett motbud.
Sen får man som slutkund ta ställning till vad man tycker det är värt.

Hänger dock inte riktigt med på det sista, antar att tillverkarna (Omega i detta fallet) kanske inte blir helt nöjda om det ges rabatter? urvattnar klart lite av märkets prestige och status, & jag förmodar att de säkert sätter krav på AD att det skall omsättas ett visst antal klockor, samtidigt som det är allmänt känt att det skall finnas rabatter på vissa märken så blir det klart lite knivig situation för AD.

Samtidigt är ju frågan fri som kund, eller hur? varför skall man fjäska? bättre att köra med öppna kort och säga att man tittar på klockan på nätet men är villig att köpa den hos butiken om de kan komma ner nånstans i närheten :)
Ja, men man vill ju ge rabatt till seriösa köpare. För att få till en affär. Börjar man säga ja till de som mailar och frågar om man kan få samma 30% rabatt som på uret.se, så är man farligt ute. Sitter man däremot face to face och bedömer att köparen är legit, så är det klart att det rabatteras.

Givetvis finns är det skillnader på näthandel och butiker, därav skrev jag att dem får ju matcha inom deras marginaler med ett motbud.
Sen får man som slutkund ta ställning till vad man tycker det är värt.

Hänger dock inte riktigt med på det sista, antar att tillverkarna (Omega i detta fallet) kanske inte blir helt nöjda om det ges rabatter? urvattnar klart lite av märkets prestige och status, & jag förmodar att de säkert sätter krav på AD att det skall omsättas ett visst antal klockor, samtidigt som det är allmänt känt att det skall finnas rabatter på vissa märken så blir det klart lite knivig situation för AD.

Samtidigt är ju frågan fri som kund, eller hur? varför skall man fjäska? bättre att köra med öppna kort och säga att man tittar på klockan på nätet men är villig att köpa den hos butiken om de kan komma ner nånstans i närheten :)
Omega vill väl försöka bli rolex helt enkelt...
märken som man alltid kan få bra rabatter på anses väl inte alltid lika fina iheller.
när man tex öppnar fler och fler egna butiker och fimpar mindre ad's för att själva kunna se till så prissättningen hålls uppe och rabatter inte ges på samma sätt

sen vill man väl bli mer exklusiva helt enkelt likt nya 321 speedyn där det är låmg väntetid lite med flit för att få en mer åtråvärdklocka likt rolex sportstål

Ja, men man vill ju ge rabatt till seriösa köpare. För att få till en affär. Börjar man säga ja till de som mailar och frågar om man kan få samma 30% rabatt som på uret.se, så är man farligt ute. Sitter man däremot face to face och bedömer att köparen är legit, så är det klart att det rabatteras.
Samtidigt så kan man väl vara seriös köpare fastän man mailar? inte alla som har tid att springa i butiker men ändå vill handla tryggt och stödja/skapa relation till lokala ADs

Edit: givetvis svårare för AD att sila bort dem oseriösa över mail jämfört med f2f

Alltså, absolut. Men det vet inte butiken :)
Nej jag vet, la till det i mitt förra inlägg!

Men samtidigt är det ju en chansning att säga nej till en kund även via mail, trots denne prutar så kan det kanske visa sig att den köper 5 klockor till vid senare tillfällen? kanske även prutar på dessa men i det långa loppet tjänar ju AD på det, dem ska ju troligtvis även servas nån gång i framtiden.

Omega vill väl försöka bli rolex helt enkelt...
märken som man alltid kan få bra rabatter på anses väl inte alltid lika fina iheller.
när man tex öppnar fler och fler egna butiker och fimpar mindre ad's för att själva kunna se till så prissättningen hålls uppe och rabatter inte ges på samma sätt

sen vill man väl bli mer exklusiva helt enkelt likt nya 321 speedyn där det är låmg väntetid lite med flit för att få en mer åtråvärdklocka likt rolex sportstål
Du har nog en poäng där!

Nej jag vet, la till det i mitt förra inlägg!

Men samtidigt är det ju en chansning att säga nej till en kund även via mail, trots denne prutar så kan det kanske visa sig att den köper 5 klockor till vid senare tillfällen? kanske även prutar på dessa men i det långa loppet tjänar ju AD på det, dem ska ju troligtvis även servas nån gång i framtiden.

Du har nog en poäng där!
Jo visst, men jag tror att just uret.se-prutningen är bland de vanligaste hos folk som kanske inte är så seriösa. En annan anledning är ju att butiken inte vill bli utsatt för någon slags priskrig, där folk ringer runt och använder de olika rabatterna mot varandra.

Blev ett par samtal och ett par vändor till några AD’s i Stockholm. Slutade med att man införskaffade denna vackra klocka till ett pris på strax under 50! Tack för hjälpen allihopa, hade jag inte vetat om förhandlingsmöjligheten hade jag inte haft denna idag😄
Och så svårt var det att få 25% off på en av Omegas huvudmodeller.

Blev ett par samtal och ett par vändor till några AD’s i Stockholm. Slutade med att man införskaffade denna vackra klocka till ett pris på strax under 50! Tack för hjälpen allihopa, hade jag inte vetat om förhandlingsmöjligheten hade jag inte haft denna idag😄
Grattis och hoppas att du blir mer än nöjd med nya klockan :)

Ingen svarade på den egentliga frågan, vad nackdelen är med att handla hos Uret.

• betydligt tråkigare
• du får ingen skumpa
• du kommer tyvärr inte få samma bemötande vid garantiärenden när du lämnar in den hos AD.

Är inte emot Uret.se men ser egentligen inte poängen när du ofta kan få en liknande deal hos AD samt att det finns betydligt bättre handlare på C24 med ett större utbud.

Försökte med Omega på Biblioteksgatan om en Worldtimer som Uret är 30K billigare, fick svaret att dom inte rabatterar ALLS och att Uret inte var pålitliga..... Blir Uret då ☺️

Var de mer specifika hur de inte var pålitliga? Jag överväger ett köp därifrån själv.
Det är bara fulspel och hittepå. Du får ett garantikort som är stämplat av AD även hos Uret. Jag har varit i kontakt med Uret angående en Omega och fick detta bekräftat. Vid eventuella garantiärenden kontaktar du SGN som hjälper dig, så jag förstår inte vad problemet skulle vara.

Det är bara fulspel och hittepå. Du får ett garantikort som är stämplat av AD även hos Uret. Jag har varit i kontakt med Uret angående en Omega och fick detta bekräftat. Vid eventuella garantiärenden kontaktar du SGN som hjälper dig, så jag förstår inte vad problemet skulle vara.
Hade aldrig handlat från Uret, speciellt inte när det rör sig om så mycket pengar. Rekommenderar att kontakta en pålitlig gråhandlare ist om man inte vill betala list.

Tillbaka
Topp