• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

urmakare

tjenare vad tror ni att utbilda sig till urmakare skruvar hemma nu som mest sjukt kul med är det ett värt att gå skolan i motala

Utbildning är alltid bra!

Finns ett par på KS som gått vid Motala och kan säkert dela med sig av erfarenheter från utbildningen. Har också för mig att de kör öppet hus, som kan vara värt att besöka för att få försmak.

Det är tre års utbildning som resulterar i ganska dålig lön, begränsade karriärmöjligheter och ett arbete som är överlag väldigt enformigt. Det kräver helt klart en ganska specifik typ av person.

Det är tre års utbildning som resulterar i ganska dålig lön, begränsade karriärmöjligheter och ett arbete som är överlag väldigt enformigt. Det kräver helt klart en ganska specifik typ av person.
Som person med insyn och som svar på pingen från @JoakimS så delar jag synen till 100% med citatet ovan.

Det enda jag isåfall skulle vilja tillägga är att karriärmöjligheter och förmåner är något bättre utomlands men fortfarande kräver att man kommer upp på en mycket hög nivå.

Visst är det är otroligt kul att skruva och tillverka egna komponenter m.m. så länge det är på sina egna villkor. Enda möjligheten att jag skulle återgå till yrket mer aktivt är om jag i framtiden startar egen verksamhet. Tillsvidare är det bara en hobby.

Att gå urmakarutbildningen var det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Fantastiska 3 år på skolan med gemenskap och vänner för livet. De tre åren gick på ett ögonblick kan jag säga. Har en akademisk utbildning i grunden men utbildningen var mer krävande på andra sätt. 8-16 vid arbetsbänken. Väldigt svettiga svarvprover av balans- och uppdragsaxel.

Men jag fungerar inte som vanlig urmakare på servicecenter. Har jobbat på 2 ställen innan jag öppnade min egen verkstad. Behöver utmaningen och gillar att arbeta för mig själv med friheten och alla möjligheter det ger. Nu har jag en till anställd till och med och en praktikant från Urmakarskolan som kommer nästa vecka.

Så ja, jag rekommenderar utbildningen. Men de allra flesta hamnar på serviceverkstad, vissa trivs med det och vissa inte. Lönerna har blivit bättre idag.
Vill man starta eget får man vara beredd på att det är en svår marknad om man vill kunna gå runt och få en lön man kan leva på. Allt kostar, lokal, verktyg osv. Tar ett tag innan man får ett rykte och kundbas. Fler verkstäder läggs ned än nya som startas upp..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp