• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urnovis bygger en klocktvätt

Hej!

Det här är mitt första riktiga inlägg, så tillrättavisanden välkomnas gärna.

Inspirerad av andras tvättmaskinsbyggen (bl.a. qvist och Magnus Ö-o) bestämde jag mig för att också göra ett försök. Så här i efterhand finns det en del som hade kunnat blivit bättre eller gjorts annorlunda, men det är lätt att vara efterklok och man kommer alltid på de bästa lösningarna efteråt 😅

Mitt mål var i alla fall att "bygga" ihop en fungerade klocktvätt med så lite slöjdande (och lödande) som möjligt.

Korgen har två fack och består av två tesilar som limmats ihop med stålepoxy. Korgen fästs med bajonettfattning i sitt lock. För täta för stänk och eventuella ångor går drivaxeln genom ett trälock som egentligen är ett glasunderlägg, FÖRSEGLA från IKEA.

IMG_20250727_085554.jpg

IMG_20250727_085607.jpg

IMG_20250714_163154.jpg

IMG_20250714_162327.jpg

IMG_20250714_202156.jpg

Glasburkarna är KORKEN från IKEA. Såvitt jag har kunnat läsa mig till innebär runda burkar att det bildas en strömvirvel som inte skapar tillräckligt med turbulens i vätskan för effektiv rengöring. Strömvirveln gör också att vätskan har en tendens att klättra längs väggarna och rinna över.

För att motverka detta tog jag inspiration av vågbrytarna i Berlin Time Watchmakings östtyska klocktvätt.
Mina hemmaslöjdade vågbrytare gör nog knappast någon plåtslagare avundsjuk, men funktionen verkar vara likvärdig med den som visas i Berlins Times video. De är klippta ur ett aluminiumark jag råkade ha liggande.

IMG_20250716_215119.jpg

IMG_20250716_221725.jpg

IMG_20250727_105835.jpg

Själva stommen och motorn är en kinesisk labbomrörare av amazon/aliexpress-kvalitet. Just denna omrörare har flera andra använt och skrivit om på bland annat Watch Repair Talk och Reddit. Många varnar om att den är överdimensionerad och snurrar för fort/kraftigt. Jag tror dock att det beror på vilken variant man köper, eftersom det finns olika mellan 100-300W. Jag köpte versionen på 100W som inte känns direkt livsfarlig, men jag har inte kört skarpt ännu. Däremot har jag testkört i vanligt vatten.

Glasburkarna står på en snurrbricka, KLIPPKAKTUS, också från IKEA. För att burkarna inte ska fara omkring står de även på en halkskyddsmatta från Biltema. Det här är väl inte världens bästa lösning, men enkelt var det i alla fall! Här har till exempel Magnus Ö-o en tråd på forumet med en mycket mer gedigen (och elegant) lösning. En fördel som jag ser det är att jag utan problem kan lägga till en fjärde glasburk om så behövs.

IMG_20250723_181204.jpg
IMG_20250723_175253.jpg
IMG_20250727_090411.jpg

Där står den nu och väntar på sina första urverksdelar! Total kostnad var 1552 kr eftersom jag hade aluminiumarket och en del skruvar/muttrar liggandes. Hade jag inte haft hade kostanden ökat med ca 250 kr. Om ni har idéer på förbättringar får ni gärna dela med er! Vilka tvättmedel skulle ni rekommendera? Tack på förhand!

Länkar till alla delar:

Omrörare:

Tesilar:

Axelkoppling:

Kullager:

Halkskyddsmatta:

Stålepoxy:

Aluminiumark:

M8-skruv:

Rundbricka:

Karosseribricka:

M8-muttrar: