• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urtavlor och text/info - varför?

Hej,

Är amatör vad gäller klockor men finns en sak som jag personligen stör mig på. Hittar ofta väldigt tilltalande klockor när jag letar, vars urtavlor innehåller text som jag ofta tycker gör de betydligt mindre snygga. Varför väljer man att lägga information såsom "sapphire - automatic - 10ATM/100 metres - swiss made" i urtavlan istället för enbart på baksidan av boetten? Kanske är det av den enkla anledningen att det tilltalar de flesta mer och speglar mer status hos framförallt exklusivare klockor; men för mig är det som att köpa en stickad tröja som det står "Ralph Lauren - 100 % cotton - cable knitted - 40°C - made in US" på.

Det ska synas.... 200m ;)
hyk9t-2xckk.jpg

Det lustiga är ju att texten inte syns med mindre att man sätter den typ 5 cm framför läsaren.
Min personliga killgissning är att ursprunget är för att försvåra förfalskningar. Efter det blev det lite ballt för klocktillverkarna. Lite som GRE Turbo injection på bilar. Mycket text=tufft. Tuff text=ännu tuffare.

När det gäller texten Automatic har jag uppfattat det som en upplysning som ska skilja sig ifrån kvarts om man har även ett sånt alternativ. När det gäller WR så är det väl oftast sport/dykare som har den texten synlig på tavlan, lite för att berätta vad den tål. I övrigt har du nog rätt i ditt antagande. :)

Kan ändå se det framför mig:
Man står med dykardräkten på sig och ska ner i det blöta. Man rotar runt bland utrustningen för att hitta dykarklockan.
Hittar en gant och en Rolex sub (som är väldigt lika). I all hast väljer man fel, klockan vattenfylls, stannar och man kommer inte upp igen. Om det då stått 300m på tavlan hade man sett och reagerar över detta direkt och valt rätt.

Man är ute och knatar i en sandstorm.
Sand = kvarts
Kör man plexiglas kommer detta slitas som en tok och inom kort kan man ej se klockan.
Och då kan man inte definiera norr och man är vilse i öknen.
Står det saphir så slipper man detta.

Text räddar liv! ;)

Förr stod det även ofta hur många juveler urverket hade. Jag tror helt enkelt att det rent historiskt varit lättare att sälja klockor där specifikationerna står på, många klockor har även haft banbrytande funktioner och då vill tillverkaren skryta med det.
”Diashock, Co-axial, oyster, Perpetual, mm”.

Nu gnäller folk ofta på att tavlor utan massa text är för tomma.

Förr stod det även ofta hur många juveler urverket hade. Jag tror helt enkelt att det rent historiskt varit lättare att sälja klockor där specifikationerna står på, många klockor har även haft banbrytande funktioner och då vill tillverkaren skryta med det.
”Diashock, Co-axial, oyster, Perpetual, mm”.

Nu gnäller folk ofta på att tavlor utan massa text är för tomma.
Precis så, när vi gjorde Bolm-klockorna testade vi oss fram med textrader tills vi tyckte det såg bra ut.

Jag håller med i resonemanget men samtidigt ger ju texten motbalans till loggan och därmed symmetri till tavlan. Vet inte vad man skulle skriva annars, modellnamnet kanske (se Panerai)?

Handlar nog rätt ofta om reklam för att sälja mer klockor . Typ incabloc eller non breakable spring. Ett tag så försökte tillverkarna överträffa varandra med många juveler . Ju fler desto bättre . Troligen sålde man fler klockor på så sätt . Det är vi konsumenter som låter oss luras .

Kan ändå se det framför mig:
Man står med dykardräkten på sig och ska ner i det blöta. Man rotar runt bland utrustningen för att hitta dykarklockan.
Hittar en gant och en Rolex sub (som är väldigt lika). I all hast väljer man fel, klockan vattenfylls, stannar och man kommer inte upp igen. Om det då stått 300m på tavlan hade man sett och reagerar över detta direkt och valt rätt.

Man är ute och knatar i en sandstorm.
Sand = kvarts
Kör man plexiglas kommer detta slitas som en tok och inom kort kan man ej se klockan.
Och då kan man inte definiera norr och man är vilse i öknen.
Står det saphir så slipper man detta.

Text räddar liv! ;)
En sån person behöver nog hitta andra hobby. :):)
Nästa gång råkar hen ta barnens leksaksdykarutrusning. "Vaddå, det stod 300m på den" :D:D:D

2x klockor nedan, som exempel, som jag tycker vore snyggare utan all överflödig text. Tissot: bort med "Chemin Des Tourelles, PowerMatic 80, Swiss Made". Värst är ändå Citizen: Nån pil-symbol, eco-drive (ordet eco i mina öron ringer dåligt, låter billigt, i övrigt kursivt och fult typsnitt, varför inte bara ett stilrent "SOLAR"), Diver's 200M (räckte inte 200M?), titanium (skippa helt), japan movement .... och så något därefter (vafan...)... bort bort bort.

3157399.jpg
4869381.jpg

Tillbaka
Topp