• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urverk till en Certina DS

PelleAB

Basic
Hej

Har en Certina DS som jag fick som studentpresent 1983. Tyvärr inte använd på många år. Öppnade den för att byta batteri och upptäckte att urverket var anfrätt av någon typ av svart gunk. I vilket fall som helst så fungerar den inte längre (har testat med nytt batteri). Googlade efter nytt urverk (ETA 954 112) men hittade bara bilder och ingenstans där jag kan köpa ett.

Min undran är nu finns det nyare verk som passar (drop in) i denna klocka eller går det att bygga om den på något annat sätt???

//Per

Certina_1.jpg
Certina_2.jpg

Svarta gunket är en säkert från oringen. Som löser upp sig . Rätt vanligt.
Väldigt mycket svart gunk på kretskortet. Kan vara dålig kontakt. Sen ska det vara en hållare till batteriet.Kolla även spolen så den är hel.

Tack för svaret. Ok ponera att det går att rädda urverket. var får jag tag i reservdelar. Jag har ju letat efter nya verk med ljus å lykta men jag inte någonstans sett reservdelar.

Finns en hel del nya old stock verk på eBay och en del bättre begagnat också. Det mesta under 1000-lappen. Så går absolut att fixa till om man vill.

IMG_1315.png

Åh, Tack!!!

Plockade isar uret ännu mer och upptäckte att det även fans en del genomskinligt "gunka" (batteriläckage?)på urtavlan där visarna fäster och vid datumfönstret. Försökte försiktigt ta bort det men då följde färgen med. Försökte även försiktigt rengöra datumringen på urverket men då försvann datumen :(

Sen går det vansinnigt trögt att vrida på kronan i "ställa in visarna" -läget så jag vet f-n om det inte är så att batteriet läckt och spritt sig i hela uret. Frågan är om det är värt att lägga ner tiden på att hitta alla delar och renovera allt. Urtavlan är ju inte heller i allra bästa skick.

urtavla.jpg

urverk.jpg

Tillbaka
Topp