• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverksbyte efter 3 år??

alfredbolsoy

Breitling
Min klocka har nu efter mindre än tre år på nacken och har nu börjat gå ganska sakta. På ett dygn är den efter ungefär en timme (bytte batteri sommaren 2017). Gick till en klockbutik för att få saken undersökt och de sa att ett urverksbyte behövde göras. Tycker det låter helt galet med tanke på när jag har hört hur länge andra bekantas klockor tickar på i tio år utan problem. Tycker urverksbytet på 2500kr är ganska mycket för en klocka jag betalade 6500kr för och som samtidigt inte är äldre än 3 år. Någon som håller med mig? Någon som har någon annan fundering?

Såg nu även att 24 timmarsklockan inte håller samma tid heller... Ska se om den havererat också.

Klocka:
Certina DS Podium Blå/Titan Ø42 mm ref. C001.639.44.047.00.
Urverkstyp:Kvarts (batteridrivet)
http://www.uret.se/certina-ds-podiu...kJHTZoMMhpikAHjOgeE6FKi8ivbghzs0aAkpTEALw_wcB
image1.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min klocka har nu efter mindre än tre år på nacken och har nu börjat gå ganska sakta. På ett dygn är den efter ungefär en timme (bytte batteri sommaren 2017). Gick till en klockbutik för att få saken undersökt och de sa att ett urverksbyte behövde göras. Tycker det låter helt galet med tanke på när jag har hört hur länge andra bekantas klockor tickar på i tio år utan problem. Tycker urverksbytet på 2500kr är ganska mycket för en klocka jag betalade 6500kr för och som samtidigt inte är äldre än 3 år. Någon som håller med mig? Någon som har någon annan fundering?

Klocka:
Certina DS Podium Blå/Titan Ø42 mm ref. C001.639.44.047.00.
Urverkstyp:Kvarts (batteridrivet)
http://www.uret.se/certina-ds-podiu...kJHTZoMMhpikAHjOgeE6FKi8ivbghzs0aAkpTEALw_wcB
image1.jpeg
Låter som du haft otur, men om du köpte den ny i sverige kan du väl reklamera den?
 

alfredbolsoy

Breitling
Yes, den är köpt i Sverige. Är en medföljande 2-års garanti med klockan, vet inte om det blir problematiskt att reklamera den nu när den har gått ut.
 

mouqvist

Rolex
Det var synd. Min Inox fick också urverket bytt efter mindre än ett år, sånt händer.
Vet ej vad felet var men den var under garanti så det gick smidigt. Funderar faktiskt på att förlänga försäkringen med ett år, kostar kring 250:- men kan vara värt i längden.
 

djanbin

Omega
Hej, ibland är SGN hyggliga och byter på "goodwill" om det inte finns stötmärken etc.
Någon garanti/reklamation gäller såklart inte då felet inte är ursprungligt, den har ju gått bra i 2+ år?
 

Rearden

Cartier
Prata med försäljaren, är det reko så borde du kunna reklamera varan med den typen av fel. Om det inte går så är det bara att bita i det sura äpplet och fixa tyvärr.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Så länge den inte är stöt/tapp/fuktskadad så behöver du inte oroa dig, det som inte är ditt fel har man reklamationsrätten till under 3 år. Det är dock inte SGN du kan hävda reklamationsrätt med rent rättsligt så länge du inte köpt den direkt av dem (möjligen som goodwill om de är schyssta). Konsumentköplagen gäller mellan dig och företaget du har köpt den från.
 
Senast ändrad:

alfredbolsoy

Breitling
Tack för alla svar. Klockan är inte stöt eller fuktskadad, den är t.o.m. vattentät när kronan är utdragen. Kan någon förklara vad SGN betyder bara, hittade ingenting på google..
 

Broke

Omega
2-Faktor
Ta det med Certina (The Swatch G roup) och ta hjälp av http://www.arn.se vid problem/kalla handen. Morsan fick hjälp av dem när TSG hävdade att hennes 30års+ omega slutade fungera för att urmakaren satt i fel batteri. Slutade med att omega fick byta och va glada.
 

Blue

Breitling
Sitter en G10.211 variant i den där. De har ett väldigt speciellt problem. Om man inte använder etas renata batterier i den så kan verket kortslutas och sen gå igång. Då kan man uppleva det som att den saktar, ett annat fel som kan uppstå är att kronografen inte nollar korrekt eller att den lever sitt eget liv. Anledningen till att det blir så är att formen i verkbotten är gjord för just renata batterier och om man använder ett annat märke som kanske har en annan form på batteriet så kan det hamna på sniskan och verket kortsluts. Hoppas detta svaret hjälpte lite.
 

alfredbolsoy

Breitling
Sitter en G10.211 variant i den där. De har ett väldigt speciellt problem. Om man inte använder etas renata batterier i den så kan verket kortslutas och sen gå igång. Då kan man uppleva det som att den saktar, ett annat fel som kan uppstå är att kronografen inte nollar korrekt eller att den lever sitt eget liv. Anledningen till att det blir så är att formen i verkbotten är gjord för just renata batterier och om man använder ett annat märke som kanske har en annan form på batteriet så kan det hamna på sniskan och verket kortsluts. Hoppas detta svaret hjälpte lite.

Det du beskriver stämmer ganska bra in på det som händer med min klocka. Om det är detta som är problemet är det väldigt konstigt att en certifierad Certina urmakare inte har haft koll på detta. Å andra sidan kom problemet över ett halvår efter batteribytet. Nåja, klockan är ivägskickad till SGN redan, får se vad deras respons blir till problemet.
 

Blue

Breitling
Problemet behöver inte uppstå direkt. Det kan komma pga att du slagit i klockan iom att formen på batteriet är fel så hamnar det lättare snett. Vet inte hur många klockor med det felet jag sett. Kunden beskriver det som att den saktar och kronografen nollställer inte. Nu behöver jag inte ens öppna klockan längre utan vet redan vad felet är. Klart att man kollar strömförbrukning och sånt och sen dunkar i ett renata batteri. Har klockan på kontroll ett tag. Pang *throws magic dust in the air* klockan är lagad.
 

djanbin

Omega
Lär vara ett ursprungligt fel om det inte är ett handhavandefel? Förstår inte din logik.
Du kommer förstå efter några år i branschen och alla stötskadade klockor som "bara legat i lådan nästan!"... :) Men som sagt 3 år är ju inom goodwill-gränsen får man väl säga även för en Certina, så hoppas kan man ju.
 

djanbin

Omega
Sitter en G10.211 variant i den där. De har ett väldigt speciellt problem. Om man inte använder etas renata batterier i den så kan verket kortslutas och sen gå igång. Då kan man uppleva det som att den saktar, ett annat fel som kan uppstå är att kronografen inte nollar korrekt eller att den lever sitt eget liv. Anledningen till att det blir så är att formen i verkbotten är gjord för just renata batterier och om man använder ett annat märke som kanske har en annan form på batteriet så kan det hamna på sniskan och verket kortsluts. Hoppas detta svaret hjälpte lite.

Vad är detta för nonsens? Det där händer om en klåparurmakare satt i batteri av fel storlek. Storlekarna är standardiserade och det spelar noll roll om man kör Energizer eller Renata eller Sony osv...
 

Blue

Breitling
Du kommer förstå efter några år i branschen och alla stötskadade klockor som "bara legat i lådan nästan!"... :) Men som sagt 3 år är ju inom goodwill-gränsen får man väl säga även för en Certina, så hoppas kan man ju.

Eller "va?! Stötskada? Det har jag inte sett. Jag är så försiktig med den så"
Bästa är ju dock. "En sån dyr klocka ska ju kunna tåla lite stryk" njaaa inte riktigt hörru
 
Topp