CrocoKrokodil
Basic
Alla som säger att pengar inte gör en lycklig är fattiga. Jobba hårt, dra in stålarna, köp det du vill ha.
Jag är ett exempel som motbevisar det du just skrev.
I dagsläget tjänar jag mångdubbelt vad jag gjorde för 4 år sedan... Och jag kan inte påstå att jag är lyckligare.. Redan innan min löneökning så körde jag en ny bil ifrån en Tysk biltillverkare och bodde i en medelstor lägenhet inne i stan... Så vad skiljer sig nu?
Jag har en lite större lägenhet, bilen har lite större motor & jag har råd att lägga mer pengar på klockor och andra hobbys.
Men jag kan inte påstå att det gör mig lyckligare som människa för fem öre (Talar nog för dom flesta med lite högre inkomst nu)
För ett år sedan läste jag en en undersökning där dom hade frågat människor ifrån olika inkomstgrupper om hur lyckliga dom var. Samt om pengar gjorde dom lyckligare.
Upp till en lön på 500.000:- så upplevde människor att dom faktiskt blev lyckligare.. Dom behövde inte bry sig så mycket om spontanhandel på Ica eller att gå in och köpa lite kläder om dom kände för det... Dom kände att dom kan skämma bort sina barn lite och åka på en gemensam utlands semester, samt ha en fin bil.
Men sedan dalade det ut... Jag minns inte om det var 7 (Eller 8) av 10 personer som taxerade sju och åttasiffriga belopp som ansåg att dom var inte lyckligare då än var dom var när dom endast 500.000:-
En orsak till detta kan ju bero på att många höginkomsttagare offrar mycket av sin livskvalité för att komma (Och stanna kvar) där dom är..
Var FJÄRDE (1 av 4) direktörer för stora bolag lider av depression... Detta visar ju väldigt tydligt risken med att försumma familj, vänner och sin fritid bara för karriärens skull..
En annan orsak (Den huvudsakliga faktorn till undersökningens resultat) tror jag beror på att människor söker ekonomisk trygghet.
Aldrig behöva oroa sig för oförutsedda kostnader, räkningar eller att ha pengar kvar på kontot vid månadens slut... Men thats it!
Självklart kan man ha ruskigt roligt med en sportbil och det är väldigt skönt med ett eget hus i Västindien... Men lyckan som medelinkomsttagare känner när dom sätter sig i en sportig Golf är densamma... Jag har själv ägt en sportbil. Och det var roligt i ett par månader.. Sedan valde man ändå bort den emot en bekväm landsvägsbil med hög komfort...
Personligen så tror jag att dom som påstår att rikedom köper lycka är nyrika (Eller så kommer dom inte från medel själva)
Jag trodde själv like de flesta att en hög inkomst skulle göra att man alltid vaknar med ett leende på läpparna och mår bäst!
Men riktigt så är det inte.. Åtminstone inte efter ett tag.
Mitt inlägg var inte direkt riktat emot dig @hedbrg , utan bara ett svar på ditt inlägg.