• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vägen till första Rolexen

MLP

Basic
Var inte alltid självklar, tänkte dra av en tråd då jag tycker att det ofta är trevligt med dessa oavsett vilket ur det handlar om.

Mitt intresse för klockor började med att jag köpte en Gant Park Rose Hill (om jag minns namnet rätt)
image.jpg

Detta var i början på gymnasiet och komiskt nog är det den klocka som fått mest komplimanger. Dock började kvalitén visa sina brister rätt snabbt då en visare lossnade och glaset gick även de sönder rätt snabbt. När detta skedde hade man tröttnat.

Kikade runt efter en ny klocka lagom till dagen jag skulle fylla 18; kikade länge och valet stod mellan tre alternativ: en Omega Planet Ocean, Omega Speedmaster eller en begagnade Rolex GMT Pepsi.

Till slut föll valet på en Speedmaster då den kunde köpas helt ny från butik, att det vart just den var lite av en slump när man tänker efter då jag inte hade testat den på innan köp.

image.jpg

Nu har jag haft den klocka i lite drygt 4 år och jag är fortfarande väldigt nöjd, den har även ett stort affektionsvärde så känner att den inte går att sälja. Däremot så ville jag ha något som skulle tåla vatten och vara tåligare, lite mer toolig helt enkelt.

Började kolla runt lite och fick testa lite olika ur, framförallt var det Rolex som jag var ute efter att ha vart medlem här under ett par månader. Det brukar ju sägas att alla vägar leder till Rolex på forumet, och det kan nog stämma.

Fick som sagt testa lite olika men visste ändå ungefär vad jag ville ha: En sportig variant som kunde hänga med på det mesta.

Så testade en Submariner 114060, 116610, GMT BLNR och även en Daytona i stål.

GMTn är riktigt fin och den sticker ut lite vilket jag gillar, men länken är jag fortfarande skeptisk till att den skulle fungera i min vardag. Lite dyr för mig också.

image.jpg

Daytonan var en positiv överraskning, aldrig ens varit intresserad men när den var på handleden väcktes intresset. Däremot så hade jag ju redan en kronograf iom. Speedmaster samtidigt som prislappen och väntetiden fick den att gå bort.

image.jpg

Efter att ha kikat in Submariner med och utan datum var det konstaterat att det var en sådan jag ville ha. Valet mellan modellerna gick till 114060 då jag inte behöver funktionen med datum och är väl ärligt talat lite för snål för att betala de extra pengarna för den funktionen när det finns en utan.

Nu började jag kontakta olika handlare både i Sverige och utomlands. Mailade Plus Watch och Show Commerce från italien, men fick aldrig något svar. Var även i kontakt med diverse gråhandlare i Sverige, men fick inga seriösa vibbar och priserna de gav tycker jag inte väger upp det.

Sen utan att ha tänkt allt för mycket så skulle kompisen @Jamie J ner till Grekland på semester, mitt under den ekonomiska krisen.
Slår iväg ett SMS och får veta att det finns en AD på hans ort. Ber han kolla där och bingo, den finns!

image.jpg

När lagerstatus och pris var satt swishades pengar över och nu har klockan kommit tillbaka till Sverige. Kompisen och ytterligare en kille passade på att köpa varsin också: här kommer bilderna.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Inget märkvärdigt här på forumet, men det var denna som valet föll på. Tack AdamST och Bjoerlin76 för inspirationen till denna modell!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    59.4 KB · Visningar: 76
  • image.jpg
    image.jpg
    61.9 KB · Visningar: 59
  • image.jpg
    image.jpg
    91.4 KB · Visningar: 51
Senast ändrad:
Kul trådstart. Fler historier om vad som leder till inköp och val av klockor efterfrågas. Även jag intresserad av vad en 114060 kan tänkas kosta i Grekland.

Tack alla! Länken är grym, svårt att gå tillbaka till något annat efter den här. Ang priset så var det enligt mig bra för att våra från AD men inte bättre än de italienska gråhandlarna :)

Grattis!
Trevlig resa :)
Började själv med en Police för drygt fyra år sedan....Många klockor har passerat sedan dess, men Rolexen är kvar :)

Grattis! Är det någon som vet ungefär hur mycket billigare en Sub är i Grekland om man jämför med Sverige? Drömmer om att äga en grön "Hulk" någon dag och undrar om det kommer komma något annat tillfälle inom de närmaste åren när man kan "slå till"...:bored:

Vad kul att jag kunde inspirera dig! Det är verkligen den ultimata klockan i min mening, den är så jävla bra :) Stort grattis!

Tillbaka
Topp