• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vägen till min egen klocka

Hej! Jag har äntligen påbörjat en dröm jag haft sedan länge att tillverka min egna klocka.
Det kommer säkert ta en evighet att bli färdig då jag har begränsat med tid i verkstan så de känns extra roligt att äntligen komma igång.

Troligtvis kommer det bli något baserat på ett ETA 6498 då det är ganska lätt jobbat. Första delen är en enkelt designad tavla av mässing som när den är färdig skall skall ytbehandlas på något lämpligt sätt. Tror det blir vitgulds förgyllning.

Var så ivrig att det blev lite dåligt med bilder tagna så ska försöka vara mer noggrann med dokumentationen framöver.

Satte upp en blank 50x3mm skiva i svarven och fasa av så den blev helt plan med ett trevligt cirkulärt mönster och sedan mätte ut och svarva in en ring för att skapa yttre diametern på tavlan.
7FD8F7B3-9D82-4203-B5A5-69B7B48C682B.jpeg


Därefter började jag med minut markeringar och alla ”guilloche” mönster drogs för hand med hjälp av delningsskiva och några special fästen för supporten jag tillverkat.

A33FAA6A-5CC9-45AE-86FA-ADCAF891D542.jpeg

Därefter även övriga index, i centrum valde jag att göra ett rutnät i 45 graders förskjutning till kl 12 index. Såg sedan när jag borrade centrum hål för visarna att rutnätet inte var 100% centrerat så gör kanske om tavlan längre fram. Sista var att med en 1 mm fräs fräsa ur tavlan från mässings skivan och har endast sparat 4 små områden som jag sågar eller filar ut för hand när den är färdig. Återstår är att gravera in namn på tavlan och lite lättare touch ups på finishen.
7D5D1ABD-97AF-4E60-B596-2068767CF0BF.jpeg

E0A7E8D5-17FE-4FDE-BAAA-C88CB63F801F.jpeg


DAB15DBB-B59F-4D6F-9A64-C16CB8BC6B16.png


* To be continued
 
Nej men fasen va kul, trevliga maskiner verkar du ha också!
Kör hårt, det börjar redan på topp! 👍
Är din tråd med egen dykare jag hämtat mycket inspiration från gällande boett tillverkningen så är riktigt taggad på att köra igång nu. Kanonbra jobb själv föresten! 👍🏻

Men har en del saker jag behöver beställa hem först. Skall även fundera ut en geometri som är enkel att följa även med manuella maskiner.
 

Tripeiro.

Rolex
Hej! Jag har äntligen påbörjat en dröm jag haft sedan länge att tillverka min egna klocka.
Det kommer säkert ta en evighet att bli färdig då jag har begränsat med tid i verkstan så de känns extra roligt att äntligen komma igång.

Troligtvis kommer det bli något baserat på ett ETA 6498 då det är ganska lätt jobbat. Första delen är en enkelt designad tavla av mässing som när den är färdig skall skall ytbehandlas på något lämpligt sätt. Tror det blir vitgulds förgyllning.

Var så ivrig att det blev lite dåligt med bilder tagna så ska försöka vara mer noggrann med dokumentationen framöver.

Satte upp en blank 50x3mm skiva i svarven och fasa av så den blev helt plan med ett trevligt cirkulärt mönster och sedan mätte ut och svarva in en ring för att skapa yttre diametern på tavlan.
7FD8F7B3-9D82-4203-B5A5-69B7B48C682B.jpeg


Därefter började jag med minut markeringar och alla ”guilloche” mönster drogs för hand med hjälp av delningsskiva och några special fästen för supporten jag tillverkat.

A33FAA6A-5CC9-45AE-86FA-ADCAF891D542.jpeg

Därefter även övriga index, i centrum valde jag att göra ett rutnät i 45 graders förskjutning till kl 12 index. Såg sedan när jag borrade centrum hål för visarna att rutnätet inte var 100% centrerat så gör kanske om tavlan längre fram. Sista var att med en 1 mm fräs fräsa ur tavlan från mässings skivan och har endast sparat 4 små områden som jag sågar eller filar ut för hand när den är färdig. Återstår är att gravera in namn på tavlan och lite lättare touch ups på finishen.
7D5D1ABD-97AF-4E60-B596-2068767CF0BF.jpeg

E0A7E8D5-17FE-4FDE-BAAA-C88CB63F801F.jpeg


DAB15DBB-B59F-4D6F-9A64-C16CB8BC6B16.png


* To be continued
Väldigt lovande start! Ser fram emot att följa detta!
 

Ur Säkta

Breitling
Hej! Jag har äntligen påbörjat en dröm jag haft sedan länge att tillverka min egna klocka.
Det kommer säkert ta en evighet att bli färdig då jag har begränsat med tid i verkstan så de känns extra roligt att äntligen komma igång.

Troligtvis kommer det bli något baserat på ett ETA 6498 då det är ganska lätt jobbat. Första delen är en enkelt designad tavla av mässing som när den är färdig skall skall ytbehandlas på något lämpligt sätt. Tror det blir vitgulds förgyllning.

Var så ivrig att det blev lite dåligt med bilder tagna så ska försöka vara mer noggrann med dokumentationen framöver.

Satte upp en blank 50x3mm skiva i svarven och fasa av så den blev helt plan med ett trevligt cirkulärt mönster och sedan mätte ut och svarva in en ring för att skapa yttre diametern på tavlan.
7FD8F7B3-9D82-4203-B5A5-69B7B48C682B.jpeg


Därefter började jag med minut markeringar och alla ”guilloche” mönster drogs för hand med hjälp av delningsskiva och några special fästen för supporten jag tillverkat.

A33FAA6A-5CC9-45AE-86FA-ADCAF891D542.jpeg

Därefter även övriga index, i centrum valde jag att göra ett rutnät i 45 graders förskjutning till kl 12 index. Såg sedan när jag borrade centrum hål för visarna att rutnätet inte var 100% centrerat så gör kanske om tavlan längre fram. Sista var att med en 1 mm fräs fräsa ur tavlan från mässings skivan och har endast sparat 4 små områden som jag sågar eller filar ut för hand när den är färdig. Återstår är att gravera in namn på tavlan och lite lättare touch ups på finishen.
7D5D1ABD-97AF-4E60-B596-2068767CF0BF.jpeg

E0A7E8D5-17FE-4FDE-BAAA-C88CB63F801F.jpeg


DAB15DBB-B59F-4D6F-9A64-C16CB8BC6B16.png


* To be continued
Kul! Ska absolut följa din resa!
 
Jag hittade 3 bra bilder från IWC som används i någon marknadsföring om hur de tillverkar boetten. Jag kommer också köra utan ”Crown guards” då det är lättast för symmetrin. Jag konstaterar att jag behöver utforma en hållare som jag kan spänna fast i skruvstycke eller chuck men som tillåter att man kommer åt överallt med fräsen.
9FC1A5AE-0196-4431-97F8-E33182A448C2.jpeg
92C832FC-4087-4280-B4F7-052A1DE49466.jpeg
E5BF4844-BC34-4ADE-9036-CEA9D0CA04C2.jpeg
 
Har även gjort en CAD skiss på hur jag tänker få till formen på hornen. Blir lite av stjärnornas krig men tanken är att sätta ett fräshuvud och fräsa 4 ringar med en offset och sen i förhållande till linjen som går genom 9 - centrum - 3 vrida boetten 22,5 grader så jag får en mjuk radie på hornen.
74B4F384-E13C-4A1A-83E6-F4F81E8B4B65.png


Sen blir det pinnfräsar och fil för att fixa till resten gissar jag på.
 
Nu var det dags för lite egentid i verkstan igen. Har fått hem en kort bit 50mm stång av Rostfritt stål 316 så kapa till en bit i en elektrisk bandsåg. De var kämpigt för den lilla maskinen 😅
A89DDAF9-3958-4D0D-BA46-E781EDA0C359.jpeg


Kapade av en bit på 14 mm och plana till ytorna i svarven. Sen var de dags att borra upp ett hål så man kommer in med svarvstålet.
10C473A3-8154-445B-AFC4-64EBDBD52BFB.jpeg

FC2CB38A-7AC1-4EA0-B652-B6CCBC8B14EC.jpeg

Valde att svarva upp den 29mm. Så skall köra med ett ETA2824-2 och en verk ring. Sedan svarva vad som kommer bli baksidan av bandhornen med en vinkel.
1CEAFDCF-AC01-4EFB-8441-519C30912D02.jpeg

EA146657-D817-495F-A564-3C0D4D63892A.jpeg
 
Sedan blev det en hållare också för att kunna sätta upp den i fräsen och göra bandhornen. Blir för 18mm band.
B7C55113-63BA-45CA-97E8-252CAAC05E5B.jpeg

Hållare och lock i aluminium. Locket fick göras i lilla svarven då det bara är 3 mm tjockt och det inte var så lätt att spänna fast i den stora svarven.
F9EF32EE-3C55-4404-86B5-852A335709EF.jpeg

Boett ringen monterad i hållaren.
48ED7AA6-C9E8-4A7F-9C91-32468E01FD0A.jpeg

Sen ställa in skruvstycke i fräsen så man fräser hornen parallellt åtminstone på 0,01 mm från vänster till höger på skruvstycket.
69ED1EAC-A871-4C35-BD22-F9F74ACDFBE8.jpeg

Sedan ställa in en 6mm karbidfräs över centrum.
5F1A29F8-F121-42D2-8033-54A4AC9419A7.jpeg

Och nolla ”DRO“ när 0,005mm upplösning men maskinen är nog snarare 0,01mm
94F22185-B428-4074-9E77-FF3465338FA1.jpeg

Det verkade vara rätt exakt för blev ganska precis 18mm 😃
195F6614-D592-42CC-B4F7-B454233BA0F0.jpeg
 
Då var det dags för ytterligare en liten uppdatering.

90D3F1B8-8E8F-4269-9B85-35B0F5E159C7.jpeg

Efter att ha fräst plats för 18mm band på båda sidor är det dags att vända och fixa formen på ovansidan.

Framsidan blir först en 40 graders fasning (baksidan 45 grader) så att de blir en avsmalnande form. För att komma åt blev det insats i mellan svarven då jag var tvungen att fästa chucken inifrån och klocka in den centriskt med en 4-backs chuck.
9C5CFDB7-4843-4BC0-A0A1-D5AA0576102C.jpeg

592A6C47-1C78-45BF-A685-AB55890BB7CC.jpeg

Efter det tillbaka i jiggen för fräsningen igen.
Märka ut centreringen för där kronan skall sitta så man har en referenspunkt exakt 90 grader från de parallella bandhornsfräsningarna.

Från början hade jag tänkt gå med med en 80 mm planfräs för att få en 40 mm radie på utsidan hornen men tyvärr är min Schaublin 12 fräs för liten för att få in både fräshuvud och chuck med delningsskiva på fräsbordet så fattades ca. 25 mm höjd i Z-axeln på fräsen. Så får fräsa yttre konturerna med 6 mm solida carbid pinnfräsar. Kör dem utan kylning, 700 RPM, 0,5mm skärdjup och den bearbetar rostfritt 1.4404 som det vore smör.
353699CC-83FC-448F-A379-5C878BC21881.jpeg

7A13E7B1-873B-4381-ACB1-15351B28A8CE.jpeg


Då jag har en manuell maskin men en DRO (digital read out) med upplösning på 0,005 mm så var jag tvungen att göra en CAD modell för att räkna ut några koordinater för att kunna fräsa hornen symmetriskt.
Blev inte helt 100% nöjd men ändå bra för första försöket. Inget som inte går att rädda med fil och sandpapper.

Blir ändå en boett med crown guards nu när jag la ned planfräs idén och det är lättare med 6mm fräsar att få till.
3235A5AF-9CD2-4B6A-A649-93EB0A516641.jpeg


När jag sänkte ned fräsen på avsedda koordinater tog fräsen 0,02 mm i boett och jigg men som sagt fil och sandpapper löser nog det.
416400A3-0FBB-4BCD-9BF0-6195428F4C59.jpeg

Kronskydd formen
2FA53FD6-A60E-4258-8D4A-8D85A80B2653.jpeg


Första hornet från ovan.
9BFD7795-B818-40ED-BF6B-ADC5FB9E47C9.jpeg

(Borrade ett centreringshål i bulten i jiggen för lättare centrering i maskinerna)

22CECDB8-A564-4AF0-883B-E433A05C7E50.jpeg

Några steg längre fram i processen och massor av frässpån senare.

Slipskiva i svarven för lite ”lapping”
ADB30F45-1D99-46E9-9770-22662AE55F64.jpeg


E0ED9A2B-C5F3-42D6-95EA-11A4389B2F13.jpeg


Fräsa kanterna plana insida horn
805B9CD6-19E1-4830-BF5E-E3428DC3519D.jpeg


Sedan lite polering med filtskiva och rundning av horn kanter på frihand.
493F9F5E-F10C-4C59-9247-912190CB15E6.jpeg


DEF60444-49EA-4393-8EA6-1367292C402B.jpeg


Nu dröjer det nog tyvärr lite över en månad tills jag har tid för nästa sväng i grov verkstan
 

MrIzoard

Cartier
Då var det dags för ytterligare en liten uppdatering.

90D3F1B8-8E8F-4269-9B85-35B0F5E159C7.jpeg

Efter att ha fräst plats för 18mm band på båda sidor är det dags att vända och fixa formen på ovansidan.

Framsidan blir först en 40 graders fasning (baksidan 45 grader) så att de blir en avsmalnande form. För att komma åt blev det insats i mellan svarven då jag var tvungen att fästa chucken inifrån och klocka in den centriskt med en 4-backs chuck.
9C5CFDB7-4843-4BC0-A0A1-D5AA0576102C.jpeg

592A6C47-1C78-45BF-A685-AB55890BB7CC.jpeg

Efter det tillbaka i jiggen för fräsningen igen.
Märka ut centreringen för där kronan skall sitta så man har en referenspunkt exakt 90 grader från de parallella bandhornsfräsningarna.

Från början hade jag tänkt gå med med en 80 mm planfräs för att få en 40 mm radie på utsidan hornen men tyvärr är min Schaublin 12 fräs för liten för att få in både fräshuvud och chuck med delningsskiva på fräsbordet så fattades ca. 25 mm höjd i Z-axeln på fräsen. Så får fräsa yttre konturerna med 6 mm solida carbid pinnfräsar. Kör dem utan kylning, 700 RPM, 0,5mm skärdjup och den bearbetar rostfritt 1.4404 som det vore smör.
353699CC-83FC-448F-A379-5C878BC21881.jpeg

7A13E7B1-873B-4381-ACB1-15351B28A8CE.jpeg


Då jag har en manuell maskin men en DRO (digital read out) med upplösning på 0,005 mm så var jag tvungen att göra en CAD modell för att räkna ut några koordinater för att kunna fräsa hornen symmetriskt.
Blev inte helt 100% nöjd men ändå bra för första försöket. Inget som inte går att rädda med fil och sandpapper.

Blir ändå en boett med crown guards nu när jag la ned planfräs idén och det är lättare med 6mm fräsar att få till.
3235A5AF-9CD2-4B6A-A649-93EB0A516641.jpeg


När jag sänkte ned fräsen på avsedda koordinater tog fräsen 0,02 mm i boett och jigg men som sagt fil och sandpapper löser nog det.
416400A3-0FBB-4BCD-9BF0-6195428F4C59.jpeg

Kronskydd formen
2FA53FD6-A60E-4258-8D4A-8D85A80B2653.jpeg


Första hornet från ovan.
9BFD7795-B818-40ED-BF6B-ADC5FB9E47C9.jpeg

(Borrade ett centreringshål i bulten i jiggen för lättare centrering i maskinerna)

22CECDB8-A564-4AF0-883B-E433A05C7E50.jpeg

Några steg längre fram i processen och massor av frässpån senare.

Slipskiva i svarven för lite ”lapping”
ADB30F45-1D99-46E9-9770-22662AE55F64.jpeg


E0ED9A2B-C5F3-42D6-95EA-11A4389B2F13.jpeg


Fräsa kanterna plana insida horn
805B9CD6-19E1-4830-BF5E-E3428DC3519D.jpeg


Sedan lite polering med filtskiva och rundning av horn kanter på frihand.
493F9F5E-F10C-4C59-9247-912190CB15E6.jpeg


DEF60444-49EA-4393-8EA6-1367292C402B.jpeg


Nu dröjer det nog tyvärr lite över en månad tills jag har tid för nästa sväng i grov verkstan
Fasen vad bra!
Följer med stort intresse.
 

Raketen

Breitling
Vad kul!
Har samma tanke för ett liknande projekt. Har en Simonet 450dz. Väldigt snarlik en Shaublin 102. Tror div tillbehör passar.
Herrn har även en fin ahaublinfräs. Vilket jag saknar. Dock har jag inte haft igång svarven på flera år.
Ska följa den här tråden!
 
Vad kul!
Har samma tanke för ett liknande projekt. Har en Simonet 450dz. Väldigt snarlik en Shaublin 102. Tror div tillbehör passar.
Herrn har även en fin ahaublinfräs. Vilket jag saknar. Dock har jag inte haft igång svarven på flera år.
Ska följa den här tråden!
Ja Schaublin 102 och Simonet DZ 450 är i princip samma maskin bortsett gängan på spindeln av vad jag kan läsa mig till. Alla tillbehör o.s.v skall vara kompatibla med båda maskinerna.
Tror Simonet ofta kom med tillbehör för automatisk matning av supporten (så man kan svarva gängor) detta saknar jag tyvärr.

Men har en lite större svarv, en Blomqvist 600 som klarar detta istället. Men inte riktigt med samma precision så allt under M3 använder jag gäng-snitt och tappar till ändå.

Om några veckor startar semestern så då hoppas jag på riktigt dåligt väder så man kan sitta i verkstan och meka vidare med detta projekt.
 

Pontus97

Omega
Satan va häftigt, du får det att se så enkelt ut men samtidigt så ser man hur svårt det är och vilket hantverk du håller på att skapa. Blir mycket kul att följa, tack för att du publicerar 😄
 
Nu har jag börjat på ett insert till bezeln jag tänkt ha på min klocka. Jag tänkte försöka göra det av plexiglas då jag tycker vintage dykare med ”Bakelit” inserts är sjukt häftigt.

Första steget var att tillverka en hållare för graveringsmaskinen. Det är en platta i mässing med ett centreringsstift och sen en låsmekanism som spänns med ett gummiband. Hållaren för själva plexiglasskivan är fräst med 24 st spår så att man kan göra GMT bezel eller 12H genom att flytta fram 2 hack. Ringen graverad i plattan ovanför centreringsstiftet är så man kan positionera in fräsen exakt.
81D59FC6-6335-4B94-B2C5-06E54DE27BF0.jpeg


Själva graveringsmaskinen är av pantograf typ. D.v.s. den förminskar en mall och överför det via direkt kopiering när man följer mallen.
2C219C17-1F1F-41FC-950C-CCC2703B8EEB.jpeg

B4B640C4-CFC2-47A2-8043-3238B1C03306.jpeg

Sedan ställa in allt och starta igång maskinen.
DD5AE8DD-4497-48CC-BCAA-0497024EDBA1.jpeg

Närbild efter några frästa index.
BDFC6631-58F9-4469-8B58-3BCEA63662DB.jpeg

Första försöket blev inte så bra därför svarvade jag bort graveringen och körde igen, därav en matt yta. Men det blev ändå inte bra då jag inte var nöjd med fräsdjupet.

Jag gjorde om det med en ny plexi skiva och blev rätt nöjd med resultatet. Tanken är att fylla de små urfräsningarna med SuperLuminova och sen måla bezeln bakom så det uppstår en 3D effekt med att SL indexen poppar uppåt.
E1752974-99A9-4764-9520-26038CE5FE7B.jpeg

Index kl 12 är en triangel övriga bara raka sträck då jag ville ha det så enkelt som möjligt.

21737455-0CFB-4806-A263-080F28529911.jpeg

På baksidan ser man tydligt de små fickorna som ska fyllas i med lysmassa om man zoomar in lite.

Hoppas att återkomma med fler uppdateringar här utan att det dröjer allt för länge denna gången.
 
Bestämde mig för att göra klart ett bezel insert. Bortsett från lume och målning då jag inte har de sakerna tillgängliga just nu.

Flyttade först över plexiglasskivan till svarven på en hållare och klockade in den så den var koncentrisk på 0,005mm vilket är den finaste mätklockan jag har.
5B855618-A0D7-484C-8DB0-3F1CA7522733.jpeg

Därefter ställa in lagom vinkel med ögonmått tunna ner den. Inner diametern är ställd till 0,30mm större än glaset jag tänkt använda.
E834E290-28BD-4F72-A840-AFCAC0810ADF.jpeg

Det gäller dock att mata långsamt, plexiglas under 1mm tjocklek är skört. Bara att börja om från början…

9A2773F1-C703-496B-8BB2-19378C6754C4.jpeg

Nu någon timma senare försök nr. 2 vilket blev mycket bättre. Efter avstickning sandpappra med 1200 våtslip på ytorna.

Sedan mycket försiktig polering med fin bomullsrondell och vax (Bergeon No. 1175)

138FED7E-DA0D-4659-81FD-B3C379507031.jpeg

Resultatet helt ok.
A7621CB2-4F26-4FE5-ACE4-4AF3630612CC.jpeg

Fyllde i index med vanlig krita och la mot svart bakgrund för att se hur de kommer se ut.

CBFE1A13-2C8F-428A-B751-58D96949960E.jpeg

Lagt ringen på plats ovanpå boetten för att kolla storleken.

Imorgon ska jag börja tillverka själva bezeln ringen i rostfritt har jag tänkt.

Trevlig kväll!
/ Svarvofix
 

Burnman

Rolex
Bestämde mig för att göra klart ett bezel insert. Bortsett från lume och målning då jag inte har de sakerna tillgängliga just nu.

Flyttade först över plexiglasskivan till svarven på en hållare och klockade in den så den var koncentrisk på 0,005mm vilket är den finaste mätklockan jag har.
5B855618-A0D7-484C-8DB0-3F1CA7522733.jpeg

Därefter ställa in lagom vinkel med ögonmått tunna ner den. Inner diametern är ställd till 0,30mm större än glaset jag tänkt använda.
E834E290-28BD-4F72-A840-AFCAC0810ADF.jpeg

Det gäller dock att mata långsamt, plexiglas under 1mm tjocklek är skört. Bara att börja om från början…

9A2773F1-C703-496B-8BB2-19378C6754C4.jpeg

Nu någon timma senare försök nr. 2 vilket blev mycket bättre. Efter avstickning sandpappra med 1200 våtslip på ytorna.

Sedan mycket försiktig polering med fin bomullsrondell och vax (Bergeon No. 1175)

138FED7E-DA0D-4659-81FD-B3C379507031.jpeg

Resultatet helt ok.
A7621CB2-4F26-4FE5-ACE4-4AF3630612CC.jpeg

Fyllde i index med vanlig krita och la mot svart bakgrund för att se hur de kommer se ut.

CBFE1A13-2C8F-428A-B751-58D96949960E.jpeg

Lagt ringen på plats ovanpå boetten för att kolla storleken.

Imorgon ska jag börja tillverka själva bezeln ringen i rostfritt har jag tänkt.

Trevlig kväll!
/ Svarvofix
Riktigt imponerande! Snyggt jobbat! Det här blir kul att följa
 
Topp