• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vägen till min egen klocka

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Bestämde mig för att göra klart ett bezel insert. Bortsett från lume och målning då jag inte har de sakerna tillgängliga just nu.

Flyttade först över plexiglasskivan till svarven på en hållare och klockade in den så den var koncentrisk på 0,005mm vilket är den finaste mätklockan jag har.
5B855618-A0D7-484C-8DB0-3F1CA7522733.jpeg

Därefter ställa in lagom vinkel med ögonmått tunna ner den. Inner diametern är ställd till 0,30mm större än glaset jag tänkt använda.
E834E290-28BD-4F72-A840-AFCAC0810ADF.jpeg

Det gäller dock att mata långsamt, plexiglas under 1mm tjocklek är skört. Bara att börja om från början…

9A2773F1-C703-496B-8BB2-19378C6754C4.jpeg

Nu någon timma senare försök nr. 2 vilket blev mycket bättre. Efter avstickning sandpappra med 1200 våtslip på ytorna.

Sedan mycket försiktig polering med fin bomullsrondell och vax (Bergeon No. 1175)

138FED7E-DA0D-4659-81FD-B3C379507031.jpeg

Resultatet helt ok.
A7621CB2-4F26-4FE5-ACE4-4AF3630612CC.jpeg

Fyllde i index med vanlig krita och la mot svart bakgrund för att se hur de kommer se ut.

CBFE1A13-2C8F-428A-B751-58D96949960E.jpeg

Lagt ringen på plats ovanpå boetten för att kolla storleken.

Imorgon ska jag börja tillverka själva bezeln ringen i rostfritt har jag tänkt.

Trevlig kväll!
/ Svarvofix
Riktigt häftigt! Och imponerande bra resultat du lyckas få till. Ska bli kul att följa fortsättningen på detta 😊
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Började som sagt på en bezel ring.
Ville testa konceptet först på mässing som är snällt mot fräsarna.

Gjorde en skiva med önskad ytter diameter 0,25 mm större än boetten.
Därefter monterade jag upp fräsanordningen + delningsaparaten i svarven.
F7891B7D-C4AB-44E7-B0F7-22A1D69C9FA5.jpeg

Antal spår i kanten ”coin edge” är 75 st.
För att få det symmetriskt måste det räknas om i grader.
360/75=4,8
Sedan 60 varv på veven är 360 grader på spindeln, antal hål i skivan på vald rad 60.
60*60=3600 => varje hål = 0,1 grad

Nu vet jag att 48 hål är exakt 4,8 grader så kan mata fram tills alla spår är gjorda.
0818074C-87E6-45B6-9BD2-CFFD3D684BA3.jpeg

Efter att kanten var färdig svarva jag till den yttre konturen. Stack in en försänkning för plexiglas insert från sidan samt en hylla för en 8-kantig fjäder som skall hålla den på plats.

Tyvärr blev det inga bilder tagna då telefonen dog men tillvägagångssättet var exakt det samma i ringen av rostfritt.

Sedan vill jag ha en 120 klicks bezel så jag behöver fräsa spärr tänder på baksidan av bezeln. Till detta hade jag laddat mobilen. 👍🏻

Först behövs en lämplig fräs. Bergeon-Tecnoli No. 7810 har bland annat vinkelfräsar. Där nr. 23 är 60 grader och passar perfekt till uppgiften. Dessa har väldigt fina och skarpa tänder och kör man med lite skärolja ska rostfritt inte vara något problem.

FED4AC49-60E1-4F75-A5B1-57349C3D5EC7.jpeg

EFD89111-1E8F-4A52-8EBF-CAB9DAD5A648.jpeg


Fräsen måste sedan centreras noga i svarven.
EC951585-54A8-4E4F-A1F9-B0C16217B5F5.jpeg

Kollar från alla håll.
1B093B3C-F8C7-4426-811C-A846FF20D246.jpeg

Även med lupp
FE3CB324-67D0-4AAC-8B8A-B6AF98EBD9C7.jpeg


Sedan är det dags att fräsa, 0,55 mm djupt på den 0,60 höga ansatsen under bezeln.
Eftersom det ska vara 120 klicka är delningen enkel 30 hål på 60 skivan och repetera 120 gånger. Men kollar första tanden så det ser ok ut.
DC0735B0-A241-4B69-AB19-DCDFB4EB89C4.jpeg

Sen är det bara att fortsätta
7E3CB184-363D-419B-AA24-91B60626E17A.jpeg

03ADA99D-7ED2-4A1E-8298-73098495D6A8.jpeg

Sista skäret får man reda på om man gjort något fel med delningen men jag klarade mig då allt synkade.
B1AB9BE7-5532-4292-AC07-F4D6FBB547F7.jpeg


Rena fina tänder på undersidan så är mycket nöjd med bezeln.
22855E6A-AECE-45C0-A084-01C210625719.jpeg


Plexi insert klickar fint på plats med ca 0,02 mm presspassning.
3E4FF5BC-62F3-4163-969F-35EB33872B02.jpeg


En liten teaser om vad som kommer här näst är anpassning av boetten för att kunna installera bezeln och kunna vrida runt den med 120 klick när allt är klart.

5F19CA08-A86F-48FC-92EC-718E70C3BF00.jpeg
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Började som sagt på en bezel ring.
Ville testa konceptet först på mässing som är snällt mot fräsarna.

Gjorde en skiva med önskad ytter diameter 0,25 mm större än boetten.
Därefter monterade jag upp fräsanordningen + delningsaparaten i svarven.
F7891B7D-C4AB-44E7-B0F7-22A1D69C9FA5.jpeg

Antal spår i kanten ”coin edge” är 75 st.
För att få det symmetriskt måste det räknas om i grader.
360/75=4,8
Sedan 60 varv på veven är 360 grader på spindeln, antal hål i skivan på vald rad 60.
60*60=3600 => varje hål = 0,1 grad

Nu vet jag att 48 hål är exakt 4,8 grader så kan mata fram tills alla spår är gjorda.
0818074C-87E6-45B6-9BD2-CFFD3D684BA3.jpeg

Efter att kanten var färdig svarva jag till den yttre konturen. Stack in en försänkning för plexiglas insert från sidan samt en hylla för en 8-kantig fjäder som skall hålla den på plats.

Tyvärr blev det inga bilder tagna då telefonen dog men tillvägagångssättet var exakt det samma i ringen av rostfritt.

Sedan vill jag ha en 120 klicks bezel så jag behöver fräsa spärr tänder på baksidan av bezeln. Till detta hade jag laddat mobilen. 👍🏻

Först behövs en lämplig fräs. Bergeon-Tecnoli No. 7810 har bland annat vinkelfräsar. Där nr. 23 är 60 grader och passar perfekt till uppgiften. Dessa har väldigt fina och skarpa tänder och kör man med lite skärolja ska rostfritt inte vara något problem.

FED4AC49-60E1-4F75-A5B1-57349C3D5EC7.jpeg

EFD89111-1E8F-4A52-8EBF-CAB9DAD5A648.jpeg


Fräsen måste sedan centreras noga i svarven.
EC951585-54A8-4E4F-A1F9-B0C16217B5F5.jpeg

Kollar från alla håll.
1B093B3C-F8C7-4426-811C-A846FF20D246.jpeg

Även med lupp
FE3CB324-67D0-4AAC-8B8A-B6AF98EBD9C7.jpeg


Sedan är det dags att fräsa, 0,55 mm djupt på den 0,60 höga ansatsen under bezeln.
Eftersom det ska vara 120 klicka är delningen enkel 30 hål på 60 skivan och repetera 120 gånger. Men kollar första tanden så det ser ok ut.
DC0735B0-A241-4B69-AB19-DCDFB4EB89C4.jpeg

Sen är det bara att fortsätta
7E3CB184-363D-419B-AA24-91B60626E17A.jpeg

03ADA99D-7ED2-4A1E-8298-73098495D6A8.jpeg

Sista skäret får man reda på om man gjort något fel med delningen men jag klarade mig då allt synkade.
B1AB9BE7-5532-4292-AC07-F4D6FBB547F7.jpeg


Rena fina tänder på undersidan så är mycket nöjd med bezeln.
22855E6A-AECE-45C0-A084-01C210625719.jpeg


Plexi insert klickar fint på plats med ca 0,02 mm presspassning.
3E4FF5BC-62F3-4163-969F-35EB33872B02.jpeg


En liten teaser om vad som kommer här näst är anpassning av boetten för att kunna installera bezeln och kunna vrida runt den med 120 klick när allt är klart.

5F19CA08-A86F-48FC-92EC-718E70C3BF00.jpeg
Så jävla coolt! Hatten av, blir som sagt sjukt imponerad och avundsjuk på ditt hantverk!! Riktigt spännande att följa
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ytterligare ett steg närmare mål.

Slipade till 2 stycken tunna svarvstål för att kunna fixa geometrin då bezeln passar.
0744AFDA-76D5-45F3-8617-5C4CD00F81DC.jpeg

E4593F21-05E5-4276-A73A-E8B2605C160B.jpeg

Först en försänkning så klicktänderna går fritt med ett 90 graders stickskär. Bredd på skäret är 0,70mm

1A063C76-D196-4883-97B8-8B3A5BB51933.jpeg
Sedan ett rakt stick skär för att göra plats för fjädern som ska hålla bezeln på plats.
(Viktigt att kolla så resten av klockan gick fritt så fick slipa ner skäret mer på vänster sida)
FF32C042-3E7B-4A09-8CDA-43C3CEB58096.jpeg

Spåret gjort nu ska det bara breddas lite upp till 0,85 mm. Skäret är 0,60 mm brett.

6DAF89D2-12CD-45CB-95D1-2FDA273DDEE2.jpeg

Efter spåret är breddat och kanten för glaset är nersvarvad lite och alla grader m.m är bortfilat är det dags att testa bezeln + insert.

8C93700C-63C4-4BBF-BB35-8CF8464956CA.jpeg

A94DFBD9-92E0-4AF1-B3F6-08DE11690893.jpeg

6BEF3A8A-5A5F-49E2-8283-FA3A827A2B30.jpeg

C181E226-1DC6-4AF3-9579-B9FBB2D3751F.jpeg

6B2D34C7-7D08-4F1A-A1C5-934EFB7A9FD9.jpeg

CC2219F3-5A31-4977-AA68-3D6A72FF1078.jpeg


Näst på tur står att borra hål för bandstifen.
Och borra hål för kronhals och fixa till kronskyddet. Samt göra en passande skruvad krona.

Får se vad jag hinner med då jag inte har så mycket semester kvar nu tyvärr.
 

ScubaKing

Audemars
Ytterligare ett steg närmare mål.

Slipade till 2 stycken tunna svarvstål för att kunna fixa geometrin då bezeln passar.
0744AFDA-76D5-45F3-8617-5C4CD00F81DC.jpeg

E4593F21-05E5-4276-A73A-E8B2605C160B.jpeg

Först en försänkning så klicktänderna går fritt med ett 90 graders stickskär. Bredd på skäret är 0,70mm

1A063C76-D196-4883-97B8-8B3A5BB51933.jpeg
Sedan ett rakt stick skär för att göra plats för fjädern som ska hålla bezeln på plats.
(Viktigt att kolla så resten av klockan gick fritt så fick slipa ner skäret mer på vänster sida)
FF32C042-3E7B-4A09-8CDA-43C3CEB58096.jpeg

Spåret gjort nu ska det bara breddas lite upp till 0,85 mm. Skäret är 0,60 mm brett.

6DAF89D2-12CD-45CB-95D1-2FDA273DDEE2.jpeg

Efter spåret är breddat och kanten för glaset är nersvarvad lite och alla grader m.m är bortfilat är det dags att testa bezeln + insert.

8C93700C-63C4-4BBF-BB35-8CF8464956CA.jpeg

A94DFBD9-92E0-4AF1-B3F6-08DE11690893.jpeg

6BEF3A8A-5A5F-49E2-8283-FA3A827A2B30.jpeg

C181E226-1DC6-4AF3-9579-B9FBB2D3751F.jpeg

6B2D34C7-7D08-4F1A-A1C5-934EFB7A9FD9.jpeg

CC2219F3-5A31-4977-AA68-3D6A72FF1078.jpeg


Näst på tur står att borra hål för bandstifen.
Och borra hål för kronhals och fixa till kronskyddet. Samt göra en passande skruvad krona.

Får se vad jag hinner med då jag inte har så mycket semester kvar nu tyvärr.

Helt fantastiskt jobb du gör. Hoppas du sätter i ett vettigt ETA verk i den och skippar dem billigare verken, med tanke på allt jobb är den värd ett bra verk.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Helt fantastiskt jobb du gör. Hoppas du sätter i ett vettigt ETA verk i den och skippar dem billigare verken, med tanke på allt jobb är den värd ett bra verk.
Ja till att börja med blir det ett ETA 2824 med bra finish.

Men på sikt så är tanken att göra ett eget urverk och sätta in men det får vänta lite. Jag har tidigare gjort en rätt kraftigt modifikation av ett ETA 6497 och bara det tog sjuk lång tid. I detta fall är även ett ETA 6497 för stort och jag vill att det ska vara ett automatiskt urverk.

Men jag kan bjuda på några bilder från 6497 projektet då det också är ganska trevligt. :)

Göra en ny brygga, borra alla hål efter koordinater i Schaublin 12 fräsen med hjälp av DROn.
5546B7F2-44C1-4EB8-881D-79E0F0625F55.jpeg


Centrera in off center för att svarva ur de olika fickorna så kugghjulen går fritt.
AAD7F011-4D4A-4B40-B4BE-53315FDDB10C.jpeg


Lite fick och trix med dremel och diamantstift för att fixa plats på undersidan för keyless.
4AE159C7-BE73-4229-B2EF-91AFE5034A8D.jpeg


Lägg märke till de små hålen runt varje rubin hål de är för att skruva dit ”chatons” (guldinfattade rubiner) M 0,40 gänga.
54CC8809-4F1B-4E98-BE83-67265029FBB1.jpeg


Ytterligare några steg samt provpassning på original urverket.
63D3687C-1A4E-49A9-B6E8-25A9CEE7A1B5.jpeg


Bygga en special hållare så bryggan kommer mer off center än vad svarven egentligen tillåter. Detta är så jag kan ställa in frästillsatsen med ett slipstift lutande en grad och sedan slipa ränder tvärs över med ca. 1,5 mm avstånd. (Genève stripes)
74BE1E52-C563-457D-B6C3-8E2A393C8496.jpeg


Resultat av slipningen och bryggan före den skickades på Rodinering för att bli silverfärgad.
63FD4936-5E20-4127-A296-370E27C807BC.jpeg


Sen slutresultatet när bryggan är tillbaka och allt är monterat på verket.

A8294F92-A657-4BAC-9FCF-817092056FD3.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ja till att börja med blir det ett ETA 2824 med bra finish.

Men på sikt så är tanken att göra ett eget urverk och sätta in men det får vänta lite. Jag har tidigare gjort en rätt kraftigt modifikation av ett ETA 6497 och bara det tog sjuk lång tid. I detta fall är även ett ETA 6497 för stort och jag vill att det ska vara ett automatiskt urverk.

Men jag kan bjuda på några bilder från 6497 projektet då det också är ganska trevligt. :)

Göra en ny brygga, borra alla hål efter koordinater i Schaublin 12 fräsen med hjälp av DROn.
5546B7F2-44C1-4EB8-881D-79E0F0625F55.jpeg


Centrera in off center för att svarva ur de olika fickorna så kugghjulen går fritt.
AAD7F011-4D4A-4B40-B4BE-53315FDDB10C.jpeg


Lite fick och trix med dremel och diamantstift för att fixa plats på undersidan för keyless.
4AE159C7-BE73-4229-B2EF-91AFE5034A8D.jpeg


Lägg märke till de små hålen runt varje rubin hål de är för att skruva dit ”chatons” (guldinfattade rubiner) M 0,40 gänga.
54CC8809-4F1B-4E98-BE83-67265029FBB1.jpeg


Ytterligare några steg samt provpassning på original urverket.
63D3687C-1A4E-49A9-B6E8-25A9CEE7A1B5.jpeg


Bygga en special hållare så bryggan kommer mer off center än vad svarven egentligen tillåter. Detta är så jag kan ställa in frästillsatsen med ett slipstift lutande en grad och sedan slipa ränder tvärs över med ca. 1,5 mm avstånd. (Genève stripes)
74BE1E52-C563-457D-B6C3-8E2A393C8496.jpeg


Resultat av slipningen och bryggan före den skickades på Rodinering för att bli silverfärgad.
63FD4936-5E20-4127-A296-370E27C807BC.jpeg


Sen slutresultatet när bryggan är tillbaka och allt är monterat på verket.

A8294F92-A657-4BAC-9FCF-817092056FD3.jpeg
Imponerande! Man förstår att det finns olika nivåer på detta hantverk. 😊
 

ScubaKing

Audemars
Ja till att börja med blir det ett ETA 2824 med bra finish.

Men på sikt så är tanken att göra ett eget urverk och sätta in men det får vänta lite. Jag har tidigare gjort en rätt kraftigt modifikation av ett ETA 6497 och bara det tog sjuk lång tid. I detta fall är även ett ETA 6497 för stort och jag vill att det ska vara ett automatiskt urverk.

Men jag kan bjuda på några bilder från 6497 projektet då det också är ganska trevligt. :)

Göra en ny brygga, borra alla hål efter koordinater i Schaublin 12 fräsen med hjälp av DROn.
5546B7F2-44C1-4EB8-881D-79E0F0625F55.jpeg


Centrera in off center för att svarva ur de olika fickorna så kugghjulen går fritt.
AAD7F011-4D4A-4B40-B4BE-53315FDDB10C.jpeg


Lite fick och trix med dremel och diamantstift för att fixa plats på undersidan för keyless.
4AE159C7-BE73-4229-B2EF-91AFE5034A8D.jpeg


Lägg märke till de små hålen runt varje rubin hål de är för att skruva dit ”chatons” (guldinfattade rubiner) M 0,40 gänga.
54CC8809-4F1B-4E98-BE83-67265029FBB1.jpeg


Ytterligare några steg samt provpassning på original urverket.
63D3687C-1A4E-49A9-B6E8-25A9CEE7A1B5.jpeg


Bygga en special hållare så bryggan kommer mer off center än vad svarven egentligen tillåter. Detta är så jag kan ställa in frästillsatsen med ett slipstift lutande en grad och sedan slipa ränder tvärs över med ca. 1,5 mm avstånd. (Genève stripes)
74BE1E52-C563-457D-B6C3-8E2A393C8496.jpeg


Resultat av slipningen och bryggan före den skickades på Rodinering för att bli silverfärgad.
63FD4936-5E20-4127-A296-370E27C807BC.jpeg


Sen slutresultatet när bryggan är tillbaka och allt är monterat på verket.

A8294F92-A657-4BAC-9FCF-817092056FD3.jpeg

Är du urmakare i grunden, eller var har du lärt dig allt detta?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Är du urmakare i grunden, eller var har du lärt dig allt detta?
Är maskiningenjör i grunden men har även en urmakarutbildning och ca. 10 års erfarenhet av det i bagaget. Jag har tidigare jobbat med just utveckling av urverk och boetter för ett välkänt high-end märke så det teoretiska är inget problem.

Skillnaden är att jag som privatperson inte har en CNC styrd maskinpark och 10- eller 100-tals miljoner med resurser i ryggen. Men man kommer rätt långt med några fina manuella maskiner även om dessa har 50-70 år på nacken. Tar lite längre tid bara 🙂
 

Salesmayne

Panerai
Är maskiningenjör i grunden men har även en urmakarutbildning och ca. 10 års erfarenhet av det i bagaget. Jag har tidigare jobbat med just utveckling av urverk och boetter för ett välkänt high-end märke så det teoretiska är inget problem.

Skillnaden är att jag som privatperson inte har en CNC styrd maskinpark och 10- eller 100-tals miljoner med resurser i ryggen. Men man kommer rätt långt med några fina manuella maskiner även om dessa har 50-70 år på nacken. Tar lite längre tid bara 🙂

Hatten av! Extremt imponerande för någon som kan noll om teknik.

Vilket märke jobbade du för om man får fråga?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hatten av! Extremt imponerande för någon som kan noll om teknik.

Vilket märke jobbade du för om man får fråga?
Jag jobbade på R&D på det här stället.
D42699BC-9C79-4EAE-AF7B-DF241B432E00.jpeg

Väldigt lärorikt och erfarenheterna därifrån möjliggör till stor del ett sånt här projekt också.

Det under själva R&D biten är ju dessutom signerat med sekretessavtal så där får jag inte säga något på 20år 😅

Har skruvat med en hel del intressanta grejor under åren. Och sen så finns det ju även några urverk med min signatur på ritningen som rullar på i produktion.
B1025B5B-F876-4F35-8504-BAB9E41724E6.jpeg
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Jag jobbade på R&D på det här stället.
D42699BC-9C79-4EAE-AF7B-DF241B432E00.jpeg

Väldigt lärorikt och erfarenheterna därifrån möjliggör till stor del ett sånt här projekt också.

Det under själva R&D biten är ju dessutom signerat med sekretessavtal så där får jag inte säga något på 20år 😅

Har skruvat med en hel del intressanta grejor under åren. Så finns det ju även några urverkverk med min signatur på ritningen som rullar i produktion.
B1025B5B-F876-4F35-8504-BAB9E41724E6.jpeg
Lägg av 😮 wow!
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Efter att ha legat halvt eller helt utslagen i covid några dagar orkade jag mig ut i verkstan igen för ett sista ryck innan semestern är slut.

Så tillbaka till ämnet igen. Blev början på en case back.

Första steget som vanligt att klocka in ett ämne i svarven.
DF221C50-9782-454D-9189-966B48CAB7CB.jpeg

Sen ska det vara en display case back så man ser urverket. Så borra ett hål och börja svarva upp för glaset. Blir 25,50 mm glas så i princip hela verket syns.
C02A33DB-C1C2-4794-85B1-15B86542E6FD.jpeg

Sedan en större avfasning på 60 grader. Samt att svarva ur så pass djupt att den går att sticka av.
AF01E811-67BF-46FB-8F0E-23219152E362.jpeg

För att göra ett så djupt avstick i rostfritt fick det bli ett 1 mm karbidstickskär. Samt gå in med en stav från dubbdockan att fånga upp den när den lossnar. 3000 RPM på svarven ger rätt bra fart på en så pass stor del när den ger sig av annars.
1D72D421-6650-424A-BB17-D3AEE6873C67.jpeg

När den väl va loss vända på den och fixa geometrin på baksidan.
BFFDDE81-FD19-4DA2-8F0A-11108D33A78D.jpeg

Ska svarva spår för O-ringar o.s.v. så kommer utgå från att den blir hyffsat vattentät.

Passade bra ihop med resten. Skall bara borra 6 hål runt om för M1,2 skruvar att fästa den med och gravera in någon text på den plana ytan runt glaset.
A81F1E51-4E6A-492A-9F87-188007309D2A.jpeg

73F21C97-0273-497B-A92E-B562FD4D3164.jpeg

Inser att platsen kanske blir lite väl tight för ett ETA 2824 rent höjd mässigt så funderar på ett ETA 2892 istället så spar man 1 mm på höjden.

Och avslutningsvis lite olika vinklar på delresultatet.
F89C53D1-9045-43B1-966D-BFEF2E616E46.jpeg

43FF3B36-879F-4898-BEB0-07FCAA42C843.jpeg

299AF76A-7BE1-4A49-8AFD-28F5D0234B8A.jpeg


Nu kommer det tyvärr dröja ett bra tag innan jag har möjlighet att fortsätta greja med projektet.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Efter att ha legat halvt eller helt utslagen i covid några dagar orkade jag mig ut i verkstan igen för ett sista ryck innan semestern är slut.

Så tillbaka till ämnet igen. Blev början på en case back.

Första steget som vanligt att klocka in ett ämne i svarven.
DF221C50-9782-454D-9189-966B48CAB7CB.jpeg

Sen ska det vara en display case back så man ser urverket. Så borra ett hål och börja svarva upp för glaset. Blir 25,50 mm glas så i princip hela verket syns.
C02A33DB-C1C2-4794-85B1-15B86542E6FD.jpeg

Sedan en större avfasning på 60 grader. Samt att svarva ur så pass djupt att den går att sticka av.
AF01E811-67BF-46FB-8F0E-23219152E362.jpeg

För att göra ett så djupt avstick i rostfritt fick det bli ett 1 mm karbidstickskär. Samt gå in med en stav från dubbdockan att fånga upp den när den lossnar. 3000 RPM på svarven ger rätt bra fart på en så pass stor del när den ger sig av annars.
1D72D421-6650-424A-BB17-D3AEE6873C67.jpeg

När den väl va loss vända på den och fixa geometrin på baksidan.
BFFDDE81-FD19-4DA2-8F0A-11108D33A78D.jpeg

Ska svarva spår för O-ringar o.s.v. så kommer utgå från att den blir hyffsat vattentät.

Passade bra ihop med resten. Skall bara borra 6 hål runt om för M1,2 skruvar att fästa den med och gravera in någon text på den plana ytan runt glaset.
A81F1E51-4E6A-492A-9F87-188007309D2A.jpeg

73F21C97-0273-497B-A92E-B562FD4D3164.jpeg

Inser att platsen kanske blir lite väl tight för ett ETA 2824 rent höjd mässigt så funderar på ett ETA 2892 istället så spar man 1 mm på höjden.

Och avslutningsvis lite olika vinklar på delresultatet.
F89C53D1-9045-43B1-966D-BFEF2E616E46.jpeg

43FF3B36-879F-4898-BEB0-07FCAA42C843.jpeg

299AF76A-7BE1-4A49-8AFD-28F5D0234B8A.jpeg


Nu kommer det tyvärr dröja ett bra tag innan jag har möjlighet att fortsätta greja med projektet.
Otroligt imponerande 👏🏻
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
En liten uppdatering till idag innan jag stängde ned verkstan han jag med.

Jag såga ut tavlan från första posten i tråden och kolla hur den passa i boetten. Ser ut att passa bra. Kanske ingen typisk tavla för en dykare men jag tycker det passar ändå. 😊
91871390-D352-49C9-B80C-202125F8976F.jpeg

Kryss mönstret fångar ljuset fint i vissa riktningar då linjerna är dragna så pass djupa.
E7FDE3B6-1F91-472F-9A51-4A69EA139D8A.jpeg
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
En liten uppdatering till idag innan jag stängde ned verkstan han jag med.

Jag såga ut tavlan från första posten i tråden och kolla hur den passa i boetten. Ser ut att passa bra. Kanske ingen typisk tavla för en dykare men jag tycker det passar ändå. 😊
91871390-D352-49C9-B80C-202125F8976F.jpeg

Kryss mönstret fångar ljuset fint i vissa riktningar då linjerna är dragna så pass djupa.
E7FDE3B6-1F91-472F-9A51-4A69EA139D8A.jpeg

Otroligt häftigt. Kommer du lägga lika mycket tid på finish av boett, bezel och bakstycke?
 
Efter att ha legat halvt eller helt utslagen i covid några dagar orkade jag mig ut i verkstan igen för ett sista ryck innan semestern är slut.

Så tillbaka till ämnet igen. Blev början på en case back.

Första steget som vanligt att klocka in ett ämne i svarven.
DF221C50-9782-454D-9189-966B48CAB7CB.jpeg

Sen ska det vara en display case back så man ser urverket. Så borra ett hål och börja svarva upp för glaset. Blir 25,50 mm glas så i princip hela verket syns.
C02A33DB-C1C2-4794-85B1-15B86542E6FD.jpeg

Sedan en större avfasning på 60 grader. Samt att svarva ur så pass djupt att den går att sticka av.
AF01E811-67BF-46FB-8F0E-23219152E362.jpeg

För att göra ett så djupt avstick i rostfritt fick det bli ett 1 mm karbidstickskär. Samt gå in med en stav från dubbdockan att fånga upp den när den lossnar. 3000 RPM på svarven ger rätt bra fart på en så pass stor del när den ger sig av annars.
1D72D421-6650-424A-BB17-D3AEE6873C67.jpeg

När den väl va loss vända på den och fixa geometrin på baksidan.
BFFDDE81-FD19-4DA2-8F0A-11108D33A78D.jpeg

Ska svarva spår för O-ringar o.s.v. så kommer utgå från att den blir hyffsat vattentät.

Passade bra ihop med resten. Skall bara borra 6 hål runt om för M1,2 skruvar att fästa den med och gravera in någon text på den plana ytan runt glaset.
A81F1E51-4E6A-492A-9F87-188007309D2A.jpeg

73F21C97-0273-497B-A92E-B562FD4D3164.jpeg

Inser att platsen kanske blir lite väl tight för ett ETA 2824 rent höjd mässigt så funderar på ett ETA 2892 istället så spar man 1 mm på höjden.

Och avslutningsvis lite olika vinklar på delresultatet.
F89C53D1-9045-43B1-966D-BFEF2E616E46.jpeg

43FF3B36-879F-4898-BEB0-07FCAA42C843.jpeg

299AF76A-7BE1-4A49-8AFD-28F5D0234B8A.jpeg


Nu kommer det tyvärr dröja ett bra tag innan jag har möjlighet att fortsätta greja med projektet.
Snyggt! Riktigt imponerande att se steg för steg.
Jag gillar att du satsar på stort glas, jag tycker många display case har för lite glas(iofs oftast små urverk då men ändå. ).
Undrar om man skulle kunna göra casebacken helt i glas på något sätt. Eller möjligen fästa på en ytterst liten metallring för att kunna gänga in i boetten.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Snyggt! Riktigt imponerande att se steg för steg.
Jag gillar att du satsar på stort glas, jag tycker många display case har för lite glas(iofs oftast små urverk då men ändå. ).
Undrar om man skulle kunna göra casebacken helt i glas på något sätt. Eller möjligen fästa på en ytterst liten metallring för att kunna gänga in i boetten.
Finns boetter som är helt i safir så det är nog inte omöjligt. Det är dock rätt känsligt och kan spricka vid stötar.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Snyggt! Riktigt imponerande att se steg för steg.
Jag gillar att du satsar på stort glas, jag tycker många display case har för lite glas(iofs oftast små urverk då men ändå. ).
Undrar om man skulle kunna göra casebacken helt i glas på något sätt. Eller möjligen fästa på en ytterst liten metallring för att kunna gänga in i boetten.
När jag designade boetter i Tyskland så var alltid tumregeln glas lika stort som urverk. Nedan exempel på mitt första projekt för dem att designa om L961.1 till L961.3 så en uppdatering av urverket med skelletering och gravyr.
27C34FE7-BF87-4CA7-BAA1-39F0AC04B676.png

Urverket är 30,60 mm, men de övre bryggorna är något mindre så glaset är 30,50 mm och täcker utstickande detaljer så man bara ser ett runt perfekt verk. Patineringen på efter drygt 5 år jämn oxidering av bryggorna gör att ”German Silver” får en guldaktig ton istället för silver som när den är ny. Därför kommer jag troligtvis använda nysilver till bryggorna då de kemiskt är mycket likt den legering Lange använder. När det väl blir dags att tillverka ett eget urverk alltså… 😅
9264D845-446A-4A62-B2B2-BFA62644E59A.jpeg



För att återgå lite till storlek på glaset i en case back så förstår jag mig inte på när större än verket. Förvisso en skelleterad modell så gissar att de vill släppa ljus genom klockan om man håller upp den i ljuset. Men jag tycker inte det är snyggt med för stort glas. Rotorn känns liksom liten och futtig då den hänger där innanför glaset…
5CF23771-7F93-4C42-84CA-B05EEC1DD0C6.jpeg
 
När jag designade boetter i Tyskland så var alltid tumregeln glas lika stort som urverk. Nedan exempel på mitt första projekt för dem att designa om L961.1 till L961.3 så en uppdatering av urverket med skelletering och gravyr.
27C34FE7-BF87-4CA7-BAA1-39F0AC04B676.png

Urverket är 30,60 mm, men de övre bryggorna är något mindre så glaset är 30,50 mm och täcker utstickande detaljer så man bara ser ett runt perfekt verk. Patineringen på efter drygt 5 år jämn oxidering av bryggorna gör att ”German Silver” får en guldaktig ton istället för silver som när den är ny. Därför kommer jag troligtvis använda nysilver till bryggorna då de kemiskt är mycket likt den legering Lange använder. När det väl blir dags att tillverka ett eget urverk alltså… 😅
9264D845-446A-4A62-B2B2-BFA62644E59A.jpeg



För att återgå lite till storlek på glaset i en case back så förstår jag mig inte på när större än verket. Förvisso en skelleterad modell så gissar att de vill släppa ljus genom klockan om man håller upp den i ljuset. Men jag tycker inte det är snyggt med för stort glas. Rotorn känns liksom liten och futtig då den hänger där innanför glaset…
5CF23771-7F93-4C42-84CA-B05EEC1DD0C6.jpeg
Mjo, jag köper att det nog kan se konstigt ut om man kan se runt urverket och det inte är något intressant där.
Men som i den sista bilden, skulle inte rotorn kunna vara större och gå hela vägen ut? Svårt att se exakt hur det är på bilden, men det kanske finns utrymme?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Otroligt häftigt. Kommer du lägga lika mycket tid på finish av boett, bezel och bakstycke?
Tanken är att när allt passar och är färdigt i övrigt så ska jag ta isär det och göra slutfinish på samtliga komponenter.

Under själva tillverkningen hanteras de olika komponenterna så då är det lätt att det blir små repor och sånt. Så ingen idé att lägga någon tid på finish innan det är klart.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har jobbat vidare lite på mitt plexiglas insert till klockan.
Det var lite väl högt på 2,00 mm så tog ned det till 1,60 mm med fint sandpapper (1200 grit) vilket lämnat en matt yta jag avser att polera blank som slutfinish.

Problemet hur spänner man fast en så ömtålig del för att kunna slipa ned höjden?
25904A68-DBBC-4818-A438-E13EDF49CA8B.jpeg

Har ett gäng olika special hållare för in och utvändiga diametrar.
A3C52AB6-C93A-48D1-9CAE-702C93AEFCE0.jpeg

Hittade en som passade perfekt att hänga upp insert på och försiktigt spänna åt.


Har nu fyllt i SuperLuminova i bezel insert. Blev som jag trodde en häftig effekt.

13AE70CB-6F51-408B-81F8-00D8EF65EDB7.jpeg

Är lite ”off white” pigment i så den får lite vintage patina i dagsljus.
Från sidan ser man hur de poppar precis som jag tänkt mig.
0D542FCC-488C-4DAD-9388-094B4E20F2DD.jpeg


I totalt mörker
6FDB33A6-B472-49B2-919B-15A1E17D00CE.jpeg


I halv mörkt rum verkar kameran öka exponeringen lite så hela ringen lyses upp.
Tror lite av detta försvinner när den är polerad sen.
7C205D59-0A44-49BB-BDF1-385FB5A69800.jpeg


Uppdatering

Första bakgrundsmålningen genomförd.
Ska bättra på en gång till sen är den klar.
3781979E-5FA4-4969-9896-4C82B788D3D1.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp