Hej, jag har inte varit aktiv och köpt några klockor ännu men spanat en tid på alla annonser på forumet. Drömmen är eller har varit Omega SMPC 2017 eller PO 2201,50,00. Det är här som jag behöver hjälp att välja. Omega SMPC för att jag personligen tycker att den är snyggare och mera elegant och att den inte är så tjock, 13-14mm funkar tycker jag. PO är det nästan samma sak med men den är mera Bond klocka på något vis. Jag vet att jag var och titta på SMPC på NK för ett par år sedan och då kostade den 26000kr. Jag sa till mig själv -jag tar en sådan vid ett bättre tillfälle, barnen och frugan kommer före- som vanligt skjuts det bara framåt. Nu är det rena hysterin på marknaden och jag förstår inte riktigt varför men blir tvungen att accepterar det. Det är här på forumet som det går att hitta bra priser men, det är nu som jag börjar att tveka. 25000-30000kr är ganska mycket pengar. Det som är viktigt utseende messigt är att det finns en något sfäriskt safirglas och att den är lätt att läsa/svart urtavla vilket båda klockorna är utmärkta på.
Jag har letat efter alternativ men inte hitta så många iallafall inga jag gillar. Tills jag snubblade över Steinhart OVM 42mm. Alternativet att hitta en Rolex 5517 som denna är väldigt lik är väldigt svårt. Prislappen varierar mellan 150000-1000000kr. Inget för mig. Steinhart OVM har allt i princip för 4000kr. Urverket är ETA 2824/2 som jag förstår går att få att gå väldigt exakt. Den har ingen keramisk ring men det går säkert att byta när det är dags. Jag ser bara fördelar. Servicen förmodligen betydlig lägre än för em Omega. Det gör inget om den skulle komma bort. Ungefär lika tjock. Är det något jag missar? Gör jag fel?
Jag tittade på youtube på ”bark and jack” på den senaste Bond klockan och i slutet gör han om klockan till något som han tycker vore snyggt. Jag kan inte annat än hålla med honom precis så skulle jag vilja ha klockan. Jag kan t.o.m. tänka mig att hosta fram de pengarna som behövs för den, hellre än att betala de överpriser som efter frågas på Chrono 24, MW osv... för begagnade klockorna jag nämner ovan.
Är det någon som har bättre tips?
Jag har letat efter alternativ men inte hitta så många iallafall inga jag gillar. Tills jag snubblade över Steinhart OVM 42mm. Alternativet att hitta en Rolex 5517 som denna är väldigt lik är väldigt svårt. Prislappen varierar mellan 150000-1000000kr. Inget för mig. Steinhart OVM har allt i princip för 4000kr. Urverket är ETA 2824/2 som jag förstår går att få att gå väldigt exakt. Den har ingen keramisk ring men det går säkert att byta när det är dags. Jag ser bara fördelar. Servicen förmodligen betydlig lägre än för em Omega. Det gör inget om den skulle komma bort. Ungefär lika tjock. Är det något jag missar? Gör jag fel?
Jag tittade på youtube på ”bark and jack” på den senaste Bond klockan och i slutet gör han om klockan till något som han tycker vore snyggt. Jag kan inte annat än hålla med honom precis så skulle jag vilja ha klockan. Jag kan t.o.m. tänka mig att hosta fram de pengarna som behövs för den, hellre än att betala de överpriser som efter frågas på Chrono 24, MW osv... för begagnade klockorna jag nämner ovan.
Är det någon som har bättre tips?