• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Välja klocka med hjärna eller hjärta!

Janne G

Basic
Hej, jag har inte varit aktiv och köpt några klockor ännu men spanat en tid på alla annonser på forumet. Drömmen är eller har varit Omega SMPC 2017 eller PO 2201,50,00. Det är här som jag behöver hjälp att välja. Omega SMPC för att jag personligen tycker att den är snyggare och mera elegant och att den inte är så tjock, 13-14mm funkar tycker jag. PO är det nästan samma sak med men den är mera Bond klocka på något vis. Jag vet att jag var och titta på SMPC på NK för ett par år sedan och då kostade den 26000kr. Jag sa till mig själv -jag tar en sådan vid ett bättre tillfälle, barnen och frugan kommer före- som vanligt skjuts det bara framåt. Nu är det rena hysterin på marknaden och jag förstår inte riktigt varför men blir tvungen att accepterar det. Det är här på forumet som det går att hitta bra priser men, det är nu som jag börjar att tveka. 25000-30000kr är ganska mycket pengar. Det som är viktigt utseende messigt är att det finns en något sfäriskt safirglas och att den är lätt att läsa/svart urtavla vilket båda klockorna är utmärkta på.
Jag har letat efter alternativ men inte hitta så många iallafall inga jag gillar. Tills jag snubblade över Steinhart OVM 42mm. Alternativet att hitta en Rolex 5517 som denna är väldigt lik är väldigt svårt. Prislappen varierar mellan 150000-1000000kr. Inget för mig. Steinhart OVM har allt i princip för 4000kr. Urverket är ETA 2824/2 som jag förstår går att få att gå väldigt exakt. Den har ingen keramisk ring men det går säkert att byta när det är dags. Jag ser bara fördelar. Servicen förmodligen betydlig lägre än för em Omega. Det gör inget om den skulle komma bort. Ungefär lika tjock. Är det något jag missar? Gör jag fel?
Jag tittade på youtube på ”bark and jack” på den senaste Bond klockan och i slutet gör han om klockan till något som han tycker vore snyggt. Jag kan inte annat än hålla med honom precis så skulle jag vilja ha klockan. Jag kan t.o.m. tänka mig att hosta fram de pengarna som behövs för den, hellre än att betala de överpriser som efter frågas på Chrono 24, MW osv... för begagnade klockorna jag nämner ovan.

Är det någon som har bättre tips?

Det låter som om du redan har bestämt dig.
Det låter också som om du försöker övertala dig själv att det är ett bättre val.

Så här resonerar jag:
Att köpa klocka med hjärna eller hjärta är som du mycket riktigt påpekat två helt olika saker. Ska vi vara ärliga mot oss själva finns det ingen större logik i att köpa en klocka alls idag. Att lägga flera tusen på en klocka är inget annat än ett ”vill ha” och definitivt inget ”behöver”.

Merparten av den transaktionen är känslostyrd men därför är det också svårt att vara pragmatisk kring det. Du har säkerligen rätt i att det är mer myndigt att avstå Omegan till förmån för något billigare.
Men om du är som de flesta med ett intresse för klockor kommer du snart att ångra dig (som sagt - det är känslostyrt) eftersom det inte är just Omegan som sitter kring din handled.

Köper du billigt köper du dyrt. För risken är stor att du efter ett par månader sitter och kollar annonser innehållandes Omega med en Steinhart på dig som du i bästa fall får såld till 25% av vad du köpte den för. Lägg där till att du också nu är ägare till en klocka som i princip lever på att sno formspråk från mer exklusiva tillverkare för att sedan producera dem med märkbart mer lågkvalitativa delar.

99% av din omgivning kommer inte se, förstå eller bry sig om vad du bär. Men DU kommer alltid veta.

Hej, jag har inte varit aktiv och köpt några klockor ännu men spanat en tid på alla annonser på forumet. Drömmen är eller har varit Omega SMPC 2017 eller PO 2201,50,00. Det är här som jag behöver hjälp att välja. Omega SMPC för att jag personligen tycker att den är snyggare och mera elegant och att den inte är så tjock, 13-14mm funkar tycker jag. PO är det nästan samma sak med men den är mera Bond klocka på något vis. Jag vet att jag var och titta på SMPC på NK för ett par år sedan och då kostade den 26000kr. Jag sa till mig själv -jag tar en sådan vid ett bättre tillfälle, barnen och frugan kommer före- som vanligt skjuts det bara framåt. Nu är det rena hysterin på marknaden och jag förstår inte riktigt varför men blir tvungen att accepterar det. Det är här på forumet som det går att hitta bra priser men, det är nu som jag börjar att tveka. 25000-30000kr är ganska mycket pengar. Det som är viktigt utseende messigt är att det finns en något sfäriskt safirglas och att den är lätt att läsa/svart urtavla vilket båda klockorna är utmärkta på.
Jag har letat efter alternativ men inte hitta så många iallafall inga jag gillar. Tills jag snubblade över Steinhart OVM 42mm. Alternativet att hitta en Rolex 5517 som denna är väldigt lik är väldigt svårt. Prislappen varierar mellan 150000-1000000kr. Inget för mig. Steinhart OVM har allt i princip för 4000kr. Urverket är ETA 2824/2 som jag förstår går att få att gå väldigt exakt. Den har ingen keramisk ring men det går säkert att byta när det är dags. Jag ser bara fördelar. Servicen förmodligen betydlig lägre än för em Omega. Det gör inget om den skulle komma bort. Ungefär lika tjock. Är det något jag missar? Gör jag fel?
Jag tittade på youtube på ”bark and jack” på den senaste Bond klockan och i slutet gör han om klockan till något som han tycker vore snyggt. Jag kan inte annat än hålla med honom precis så skulle jag vilja ha klockan. Jag kan t.o.m. tänka mig att hosta fram de pengarna som behövs för den, hellre än att betala de överpriser som efter frågas på Chrono 24, MW osv... för begagnade klockorna jag nämner ovan.

Är det någon som har bättre tips?
Börja med att bevaka Köp & Sälj här och köp en Steinhart för beg-pris. Den kan du sälja +/- 500:- när du vill beroende på säsong. Dykare är främst sommarklockor så köp på höst/vinter och sälj på vår/sommar (hjärnan).
Då får du testa att ha en klocka. Att bära en klocka ett tag gör att du får en känsla för om storleken är bra eller stor/liten.

Det kan lika gärna dyka upp en deal på den Omega du vill ha. För rätt pris är det bara att köpa om du har råd.

För båda alternativen bör du säkerställa att klockan är i bra skick, går bra, har servicehistorik beroende på ålder, med mera. Då försäkrar du dig från att gå in i en dålig deal.

Men varning: hettar det till och ett intressant objekt kommer så är det lätt att det där hjärtat försöker övertyga hjärnan att ”köp bara, det är säkert inget fel på klockan” :)

Tack! vilka kloka insiktsfulla kommentarer. Känner så väl igen mig i en del. :) Jag hade inte bestämt mig för vilken klocka jag ska ha men blev säkrare igår efter att jag gjorde några trevare på PO. Jag börjar resonera i termerna om att priserna på klockor verkar följa trender överlag så som huspriser och börser. När jag hör att 19-åring gör succé som daytrader och lockelser överlag att gå in i börsen. Då är det dags att lämna börsen. Huspriser (villor) som för 4-5 år sedan kosta 5 miljoner kostar nu 9-10 miljoner. Klockor Omega SMPC för 3-4 år sedan 26 000kr ny på NK, kostar nu begagnade 39 000kr. Det känns sammantaget som att något är fel. Jag sitter inte i sjön så jag tror att jag väntar. Det kan bli trevligt med en OVM tills marknaden har lugnat ner sig. Jag behöver en klocka som klarar vatten bra och som jag kan ha till vardags.
Det är också svårt tycker jag när man inte får titta och känna på klockorna innan man köper dem.
I.o.m. Corona så har alla mina resor blivit inställda men jag räknar med att de kommer igång igen och då kanske jag hittar något trevlig att vila ögonen på. Här behöver jag skaffa mig lite erfarenhet. Tips tas gärna emot.

Jag har på mig min lilla favorit då och då men jag är bara rädd om den för att den inte tål vatten så bra. Jag har förstås ärvt denna av min far även om värdet kanske inte är så högt, så är den mycket värd för mig. Är det någon som vet något om denna klocka? Jag har inte koll på när de tillverkades. Kan man identifiera den på något sätt annat än att det är en Omega chronometer, constallation?

Bilagor

• 20200903_080608.jpg
    20200903_080608.jpg
    400.6 KB · Visningar: 38
Grattis, din s.k. "Lilla favorit" är en av de mest eftersökta vintage Omegor du kan vara på jakt efter, och är nog mångas lilla favorit ;-) Modellen kallas Constellation Pie Pan sett till formen på urtavlan, och din ser ut att vara i riktigt fint skick!

@Alarik wow! Klockrent inlägg. Alla borde läsa det.

@Janne G Den där vintage Omegan är inte dum den. Värd en slant men ett tips: sälj aldrig den! Mtp. att den är från din far. Känns som det ofta är folk som säljer släktklenoder för att finansiera nåt annat men ångrar sig enormt sen.

Jag har på mig min lilla favorit då och då men jag är bara rädd om den för att den inte tål vatten så bra. Jag har förstås ärvt denna av min far även om värdet kanske inte är så högt, så är den mycket värd för mig. Är det någon som vet något om denna klocka? Jag har inte koll på när de tillverkades. Kan man identifiera den på något sätt annat än att det är en Omega chronometer, constallation?
Riktigt fin! Klockor med affektionsvärde är de som stannar.
Gällande klockvalet; välj den du vill ha, inte en "nästan” klocka. Och som du säger, du sitter inte i sjön. Så spara och njut när du väl får den på handleden. :)

Jag visste inte att den var populär. Det skulle kunna förklara intresset hos Bo Berggren på biblioteksgatan . Jag var in dit för 6år sedan för att titta på en klassiker Brightling Navi Timer. Säljaren hade ögonen på min lilla favorit. Han frågade om jag ville sälja. Såklart inte.

Är det någon som ser uppenbara nackdelar med Steinhart OVM 42mm?
Jag tror inte att jag kommer att använda mig av stålarmbandet utan ersätta det med gummi eller läder. Jag tänker tills jag hittar en klocka som jag vill ha (den som inte finns ännu). Min kvarts klocka krånglar och jag tänker inte reparera den.

Bilagor

• steinhart Military 2.JPG
    steinhart Military 2.JPG
    71.3 KB · Visningar: 13
  • Omega future.JPG
    Omega future.JPG
    24.1 KB · Visningar: 13
Tillbaka
Topp