• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdeökning - Hobby som inte bara kostar pengar!

Zingo

Silver
DI har även en artikel idag om svenska budgetmärken i öst. Noterbart att Hong Kong minskade importen av Schweiziska klockor med 40% under oktober. Minskad nyförsäljning, mindre begagnat utbud och på sikt högre priser (om inte alla helt oväntat byter till "smarta" klockor).
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
Behöver inte vara gamla sportbilar, kan vara nya med.
2005-2006 kostade en Ford GT ny 115k dollar om jag inte minns fel, och sist jag kollade var dom på 200k+ dollar, för en begagnad då.
Rätt OK på bara 10 år.

Under de senaste 10 åren har jag haft ett latent sug efter en Porsche GT3 RS att smiska på bana.

För ~5 år sen var jag seriöst sugen på en 996 GT3 RS - den mest hårdrockiga modellen av alla GT3or. Jag tyckte dock att de var på tok för dyra eftersom man fick betala ~550'.

Nu kostar dom så här:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...Variant1.modelDescription=GT3+RS&pageNumber=1

Hade gjort en nätt 'vinst' på 2 miljoner om jag köpt en då.

Typiskt.

$_57.JPG
 
Under de senaste 10 åren har jag haft ett latent sug efter en Porsche GT3 RS att smiska på bana.

För ~5 år sen var jag seriöst sugen på en 996 GT3 RS - den mest hårdrockiga modellen av alla GT3or. Jag tyckte dock att de var på tok för dyra eftersom man fick betala ~550'.

Nu kostar dom så här:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...Variant1.modelDescription=GT3+RS&pageNumber=1

Hade gjort en nätt 'vinst' på 2 miljoner om jag köpt en då.

Typiskt.

$_57.JPG

Hårt alltså!

Jag tänkte för ett år sedan att en Ford GT in inte vara så sanslöst dyra, jobbar jag hårt och sparar så kan jag faktiskt ha råd med en.
Jag trodde dom skulle kosta 700-800 tusen.

Sedan kollade jag priserna, drömmen sprack.
 

maartyn

Titan
Gäller att köpa rätt modell...
Angående bilar så tittade jag på en BMW Z8 för ca 5 år sedan, samma prisutveckling som Porschen ovan ungefär.
 

DrDre

Platina
Det intressanta är att båda produkterna (bilar och klockor) står inför ny teknologi. För bilar är det el och hybrider och för klockor är det smart watches. Hur det kommer att påverka framtida värde på samlarvarianter återstår väl att se.

Om man skulle se klockor enbart som en investering, tex "Du kan placera din pensionsportfölj på 20 års sikt hur du vill?" skulle den nog inte innehålla varken samlarklockor eller sportbilar.
 

Johan S

Titan
993an och speciellt turbon har även den gått upp en del, polarn sålde sin precis innan den började öka något galet, vilket han inte är direkt nöjd över. Funtat på en 997S ett tag men tycker mig se samma tendenser med den, kanske läge att slå till ändå fast plånboken kommer gråta blod. Jag märkte när jag letade en TT Datejust att den gick upp i pris flertalet gånger vilket även gällde Submarinern då polarn letade sådan samtidigt.
 

Edin

Brons
Under de senaste 10 åren har jag haft ett latent sug efter en Porsche GT3 RS att smiska på bana.

För ~5 år sen var jag seriöst sugen på en 996 GT3 RS - den mest hårdrockiga modellen av alla GT3or. Jag tyckte dock att de var på tok för dyra eftersom man fick betala ~550'.

Nu kostar dom så här:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...Variant1.modelDescription=GT3+RS&pageNumber=1

Hade gjort en nätt 'vinst' på 2 miljoner om jag köpt en då.

Typiskt.

Det är ju som alltid lätt att vara efterklok och inse att man skulle slagit till. Men samtidigt skulle det lika gärna kunna ha slutat i macro räcket på Nürnberg ring eller Spa. Ska man vara klok idag ska man slå till på en 1M. De kan kanske tappa i värde men de kommer som sänt att bli likt Z3m och Z4m som står stadigt numera. Och dom gjordes inte i begränsad upplaga vad jag kan minnas...
 
Det är ju som alltid lätt att vara efterklok och inse att man skulle slagit till. Men samtidigt skulle det lika gärna kunna ha slutat i macro räcket på Nürnberg ring eller Spa. Ska man vara klok idag ska man slå till på en 1M. De kan kanske tappa i värde men de kommer som sänt att bli likt Z3m och Z4m som står stadigt numera. Och dom gjordes inte i begränsad upplaga vad jag kan minnas...

Dagens tips, skulle jag tro!
1M:s värdeutveckling kommer nog att vara helt okej. Åtminstone givet att det inte är såååå mycket pengar att gå in med, och att man kommer att ha roligt under tiden (om man låter bli Nurburgring och Spa alltså).

Nackdelen i bilar kontra klockor är onekligen att bilar faktiskt kostar en hel del mer att hålla igång...
Skatt, däck, bränsle, service, und so weiter...
Visst, service på klockan också så klart!
 

Edin

Brons
Dagens tips, skulle jag tro!
1M:s värdeutveckling kommer nog att vara helt okej. Åtminstone givet att det inte är såååå mycket pengar att gå in med, och att man kommer att ha roligt under tiden (om man låter bli Nurburgring och Spa alltså).

Nackdelen i bilar kontra klockor är onekligen att bilar faktiskt kostar en hel del mer att hålla igång...
Skatt, däck, bränsle, service, und so weiter...
Visst, service på klockan också så klart!

So true.
Men i sammanhanget framtida klassiker tror jag att en 1M kommer vara mycket billigare att underhålla och köra än valfri supersportbil. Visst, det är väsensskillnad i priset men ändå. En 1M kan man utan större svårigheter äga, bruka och njuta av utan att behöva vara miljonär eller riktigt duktig på att mecka (än...) som jag nog tror man bör kunna om man köper en 964 eller 993. De är ju åtminstone 20+ år gamla bilar med mindre effekt (bortsett Turbo då)..
 

Torsten

Platina
Under de senaste 10 åren har jag haft ett latent sug efter en Porsche GT3 RS att smiska på bana.
För ~5 år sen var jag seriöst sugen på en 996 GT3 RS - den mest hårdrockiga modellen av alla GT3or...
Har en bekants bekant som köpte en GT3 i våras (är ingen Porsche-specialist men det var den versionen som är tänkt för bankörning). Tror den kostade 1.8 miljoner. Nu skulle ha sälja den för ca 3 till någon i Tyskland. Snacka om lyckad affär :)

OT: Fick åka med en sväng i den GT3 han hade sommaren innan. Dra åt h-vete vilket monster! :wideyed:
 

Torsten

Platina
Det intressanta är att båda produkterna (bilar och klockor) står inför ny teknologi. För bilar är det el och hybrider och för klockor är det smart watches. Hur det kommer att påverka framtida värde på samlarvarianter återstår väl att se.
Förstår hur du tänker men tror inte att de traditionella klockorna kommer att försvinna. Kan tänka mig att samma snack gick när de digitala klockorna dök upp på bred front på 70-talet.
 
Det intressanta är att båda produkterna (bilar och klockor) står inför ny teknologi. För bilar är det el och hybrider och för klockor är det smart watches. Hur det kommer att påverka framtida värde på samlarvarianter återstår väl att se.

Om man skulle se klockor enbart som en investering, tex "Du kan placera din pensionsportfölj på 20 års sikt hur du vill?" skulle den nog inte innehålla varken samlarklockor eller sportbilar.

Jag är nog med @Torsten där...
Vad gäller klockorna så kommer de säkert här för att stanna. Hantverket (eller möjlighet att man ser det som en accessoar) är viktigare än att de faktiskt kan visa korrekt tid.
Så har det ju redan varit ett tag, för övrigt. Ända sedan en mobiltelefon började finnas i var mans ficka/var kvinnas väska.

Vad gäller bilar så tror jag snarare kanske att det kommer bli tvärtom.
D.v.s. att gamla bensinslukande sportbilar kommer att öka i värde efterhand som man tar bort möjligheten att köpa nya bensinslukande sportbilar.
 

Zingo

Silver
Förstår hur du tänker men tror inte att de traditionella klockorna kommer att försvinna. Kan tänka mig att samma snack gick när de digitala klockorna dök upp på bred front på 70-talet.
Så sa man om kulramarna också när miniräknarna kom... Facit klassikern! ;)
Nädå, mekaniska kommer leva kvar mer eller mindre då det till stor del är ett smycke. :cool:
 

Zingo

Silver
För övrigt mycket oklart vad tråden gör under Lifestyle då den avser värdeutveckling på klockor vilket torde vara mer under diskussion än samla in pengar till välgörenhet som ni bl.a. är under diskussion, borde väll var Lifestyle!?
Kanske för mycket jämförelser med bilar?
 

Richie

Silver
Det är ju som alltid lätt att vara efterklok och inse att man skulle slagit till. Men samtidigt skulle det lika gärna kunna ha slutat i macro räcket på Nürnberg ring eller Spa. Ska man vara klok idag ska man slå till på en 1M. De kan kanske tappa i värde men de kommer som sänt att bli likt Z3m och Z4m som står stadigt numera. Och dom gjordes inte i begränsad upplaga vad jag kan minnas...

Har svårt att se varför man skulle vilja köpa 1M när M2an kommer att gå att köpa med manuell låda :)
 

DrDre

Platina
Jag är nog med @Torsten där...
Vad gäller klockorna så kommer de säkert här för att stanna. Hantverket (eller möjlighet att man ser det som en accessoar) är viktigare än att de faktiskt kan visa korrekt tid.
Så har det ju redan varit ett tag, för övrigt. Ända sedan en mobiltelefon började finnas i var mans ficka/var kvinnas väska.

Vad gäller bilar så tror jag snarare kanske att det kommer bli tvärtom.
D.v.s. att gamla bensinslukande sportbilar kommer att öka i värde efterhand som man tar bort möjligheten att köpa nya bensinslukande sportbilar.

Jämförelser med andra historiska händelser är alltid vanskliga eftersom varje jämförelse också innehåller skillnader. För 100 år sedan var nog det finaste man kunde åka i en riktigt elegant hästvagn. Fanstastiskt hantverk. Idag värt 0. Vissa möbler och antikviteter som förr var fint, värt 0 idag. Fickur, om det inte står PP på urtavlan har de ju inget värde. Vertu telefoner. Gåspennor. En fin sabel var säkert värt en rejäl slant förr. Tittar vi på klockor så tex en lövtunn 32mm i 18k med integrerad länk från tex GP eller UN, het som tusan när de kom (och mkt finare hantverk än Rolex)- värt max fyrsiffrigt etc etc.

Det man dock kan lära sig av historien är att saker ändrar sig så oerhört mycket mer och i riktningar man inte kunde föreställa sig när är mitt inne i något.

Därmed inte sagt att jag är säker. Men skulle jag satsa mina pensonsfonder i något, (och där måste det vara säkert), så skulle det bli annat än klockor. De klockor jag har, har jag bara för att jag gillar dem. Investeringarna går till indexfonder (och Brummer).
 

Edin

Brons
Har svårt att se varför man skulle vilja köpa 1M när M2an kommer att gå att köpa med manuell låda :)

Alla är olika men om man ser till möjligheten att någon av de två ska bli en framtida klassiker är 1M en Mycket mer sannolik kandidat. Personligen tar jag mycket hellre en 1M utan navi men med Bluetooth och HK ljud än en M2 hur du än konfigureras den tack vare fler unika och specifika M- attribut likt backspeglar. Och blåa sömmar på inredningen? Nej tack..
:)
 
Topp