• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdepost eller ej?

ZQT

The Banker
2-Faktor
Analog tillämpning. Skulle tro att bl.a. guld, pengar och smycken skickas i en långt större utsträckning. (Om man bortser från alla affärer här på KS, hehe)

Kan inte se hur klockor INTE skulle klassas som dyrbart innehåll.

Har en kontakt för vårt företagskonto, kan ringa i morgon och fråga.
Som sagt, är på din sida... Men jag kan se att den som skrev detta kanske tänkte att hens ur&penn klocka var representativ och tänker att vem fan ska skicka en klocka försäkrad... Inte helt omöjligt.

På topic så har jag skickat värde mellan 20-25lök och det kostade typ 250 spänn och tog mindre än 24h
 

Bodén

Panerai
Rekommenderat hämtas i en låst stålbur på inlämnings stället för vidare transport till sortering. Därefter skickas det vidare i en låst stålbur tillsammans med de övriga rekade breven/paketen. Hämtas därefter ut med Leg hos ombud.

Paket skickas tillsammans med "övriga" paket och hanteras maskinellt. Kan lämnas i t.ex. olåst brevlåda.

Värde är det enda som kan försäkra en klocka. Rekommenderat eller Paket täcker inte förlust av klockor.

Vanliga postpaket hanteras som du säger maskinellt, vilket ökar skaderisken markant, men de lämnas aldrig (enligt reglerna) i brevlådor utan kvittens om man inte har valt "kvittenslöst paket".

Jag hade definitivt valt värdepost som i stort sett är idiotsäkert på grund av den extremt skitnödiga hanteringen med låsta stålburar och förpassningskvittenser vid varje överlämning.
 

POO

Panerai
Sååå paket max 50k men inte värdeföremål, rekommenderat max 5k. inget alternativ ger ersättning om värdet överstiger de gränserna. Värde max 50k och ersättning till det lägsta av angivet värde och marknadsvärde. Det sista måste vara för att man inte ska kunna skriva upp värdet.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Analog tillämpning. Skulle tro att bl.a. guld, pengar och smycken skickas i en långt större utsträckning. (Om man bortser från alla affärer här på KS, hehe)

Kan inte se hur klockor INTE skulle klassas som dyrbart innehåll.

Har en kontakt för vårt företagskonto, kan ringa i morgon och fråga.

Gör gärna det! Vore kanon att verkligen få bekräftat från någon på posten vad som verkligen gäller.

Jag var som sagt på ett företagscenter och sa att det var en klocka värde 25' som låg i paketet. "Skicka med paket" var hennes svar. Hon kan självklart ha fel. Men det vore intressant att höra vad som kan vara värt 50' men inte räknas som en värdesak?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Kul att det blev en diskussion om detta. Jag kommer definitivt fortsätta använda posten värde vid mer värdefulla klockaffärer, oaktat vad postnissen sa till mig idag.

Hade varit tråkigt att skicka en klocka i postpaket och så hamnar den under 25 st 20kg paket som skumpar runt i en bil och kastas fram o tillbaka vid omlastningar
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Analog tillämpning. Skulle tro att bl.a. guld, pengar och smycken skickas i en långt större utsträckning. (Om man bortser från alla affärer här på KS, hehe)

Kan inte se hur klockor INTE skulle klassas som dyrbart innehåll.

Har en kontakt för vårt företagskonto, kan ringa i morgon och fråga.

Hmm, intressant är dock att TS i TTT tråden har citerat posten och där står det i avtalet att klockor står exemplifierat..... Dom har alltså tagit bort klockor i beskrivningen
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är lite krångligt med värde.

Tänker främst på;

Företagscenter säljer inte emballage
De har konstiga öppettider generellt sett
De är lite griniga över hur man packar, i och med att värdetejpen ska på.

Tycker ändå att det är värt att skicka värde, för att vara på den säkra sidan. Billigt är det iallafall, tycker jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Berätta storyn, varför/hur hände detta? Behov av mer spänning i vardagen? :)
Kolla vintage92s paketöppningstråd så hittar du det. Minns citatet "jag har gjort det innan och det har aldrig varit några problem". :D Tror klockan var helt ovadderad också.

Min post säger att värde och rek går samma postväg, men man kan ju inte lita på posten nu när Ica och alla andra tagit över. DHL löser billigt försäkrad frakt annars. Paketet öppnas och tejpas av budet inför vittne innan det skickas. Känns ju lite mer seriöst.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Berätta storyn, varför/hur hände detta? Behov av mer spänning i vardagen? :)
Jag köpte en klocka här på K&S, säljaren sa att han stod för frakten. Dagen efter damp klockan ner med postens gröna i min olåsta postlåda..

Nu skyller jag inte på säljaren då jag givetvis borde ha frågat hur klockan skulle skickas men jag tycker att man ska ta lite ansvar som säljare om hur man paketera och skickar. Själv skickar jag alltid klockor som överstiger ett värde på 3000kr med värdefrakt!

Allt gick bra denna gång, klockan kom fram utan några som helst skador och den gick väldigt bra. Säljaren har fått tagit en del skit från andra medlemmar här som tyckte att han hade gjort fel och jag vet att han har mått riktigt dåligt över detta så han kommer nog inte skicka en klocka på detta vis igen.

Kolla vintage92s paketöppningstråd så hittar du det. Minns citatet "jag har gjort det innan och det har aldrig varit några problem". Tror klockan var helt ovadderad också.

Klockan var vadderad med bubbelplast men man vill ju ändå ha något ''hårt'' runtom för extraskydd.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Kolla vintage92s paketöppningstråd så hittar du det. Minns citatet "jag har gjort det innan och det har aldrig varit några problem". :D Tror klockan var helt ovadderad också.

Min post säger att värde och rek går samma postväg, men man kan ju inte lita på posten nu när Ica och alla andra tagit över. DHL löser billigt försäkrad frakt annars. Paketet öppnas och tejpas av budet inför vittne innan det skickas. Känns ju lite mer seriöst.
Rek ska ju transporteras från/till in/utlämningsställena också. Så det innebär två transporter och (ovarsamma?) lastningar mer än för värde.

Har varit med om två tillfällen när Ica sölat bort paketet några dagar från inlämningen till att det hittade till sorteringsterminalen. "Oj, hur hade det hamnat på den hyllan"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste dra en liten frakthistoria.
Skickade en klocka till UK (värde 20 000kr).
Man kan ju tyvärr inte skicka försäkrat utomlands.

Satt och matade lilleman kl 03:00 och fick den lysande idén att jag skulle kolla hur långt paketet kommit. På royal mails hemsida står det något i stil med:

Location: ********
Status: MISSING BAG, UNKNOWN CONTENT

Höll på att skita ner mig. Googlade direkt på poststället och hittar en negativ recension från någon som skriver att de som arbetar där är helt inkompetenta, samt en youtubevideo på en anställd som står och dansar fjantigt inne på postlagret.

Googlar på termen MISSING BAG*** och får då fram att det bara betyder att följesedeln till postpåsen kommit bort. Det lugnade mig något, men jag sov inte så bra resten av den natten. Dagen efter landar paketet hos köparen. :happyhappy:
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Måste dra en liten frakthistoria.
Skickade en klocka till UK (värde 20 000kr).
Man kan ju tyvärr inte skicka försäkrat utomlands.

Satt och matade lilleman kl 03:00 och fick den lysande idén att jag skulle kolla hur långt paketet kommit. På royal mails hemsida står det något i stil med:

Location: ********
Status: MISSING BAG, UNKNOWN CONTENT

Höll på att skita ner mig. Googlade direkt på poststället och hittar en negativ recension från någon som skriver att de som arbetar där är helt inkompetenta, samt en youtubevideo på en anställd som står och dansar fjantigt inne på postlagret.

Googlar på termen MISSING BAG*** och får då fram att det bara betyder att följesedeln till postpåsen kommit bort. Det lugnade mig något, men jag sov inte så bra resten av den natten. Dagen efter landar paketet hos köparen. :happyhappy:
Kommer ihåg din stress :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag köpte en klocka här på K&S, säljaren sa att han stod för frakten. Dagen efter damp klockan ner med postens gröna i min olåsta postlåda..

Nu skyller jag inte på säljaren då jag givetvis borde ha frågat hur klockan skulle skickas men jag tycker att man ska ta lite ansvar som säljare om hur man paketera och skickar. Själv skickar jag alltid klockor som överstiger ett värde på 3000kr med värdefrakt!

Allt gick bra denna gång, klockan kom fram utan några som helst skador och den gick väldigt bra. Säljaren har fått tagit en del skit från andra medlemmar här som tyckte att han hade gjort fel och jag vet att han har mått riktigt dåligt över detta så han kommer nog inte skicka en klocka på detta vis igen.



Klockan var vadderad med bubbelplast men man vill ju ändå ha något ''hårt'' runtom för extraskydd.

Hmm, bubbelplast och postens gröna, är inte det standard?
 

Patrik J

Rolex
Usch, påminn mig inte. Får hjärtklappningar varje gång jag tänker tillbaka på den dagen då det låg en klocka för 35lax i postens grön i min olåsta postlåda...

Jag uppmanar att alla ska posta som VÄRDE!


Det går utmärkt att packa i postens gröna och skicka med tillägg som både rek och värde. En väl inbubblad klocka (utan box) mår säkert utmärkt i postens gröna, det har jag gjort åtskilliga gånger. Däremot skulle jag aldrig skicka en box i postens gröna.

Dyra klockor ALLTID som värde oavsett emballage. Förutom hanteringen; var vill man hellre ha sin klocka över natten? I ett säkert utrymme på postens företagscenter eller bakom ett draperi på Ica Kvantum?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sommarjobbat med posthantering (inte posten) och utifrån hur jag sett paket hanteras skulle jag aldrig skicka utan att paketera väl. Dubbelboxar i princip alltid när jag packar.
 

Gurkan

Cartier
Härligt med trådar man triggar igång på när dottern väckt en:)

Igår @ Ica. True story.

Bakgrund: Har aldrig skickat värde förr, men tagit emot försändelser. Ringde också till butiken och frågade specifikt om de kunde skicka värde.


Jag - Hej, jag skulle vilja skicka det här som värde.

Kassörska - Rek menar du?

J - Nej värde

K - Rek är försäkrat upp till 5000kr

J - mitt paket är värt mer än 5000kr, jag skulle vilja skicka värde.

K - vill du skicka paket?

J - alltså nä, jag vill skicka det här paketet som värdepost.

K - det finns inget som heter värde

J - men jag har ju både läst om det på postens hemsida och fått värdepaket skickat till mig.

K - vi har rek och så har vi paket. Du kan köpa en tilläggstjänst på paket med värde upp till 10k.

J - Om mitt paket är värt mer än så då?

K - "tilt" ......... [ringer kollega]

J - [tar under tiden fram min telefon och googlar upp posten värdefrakt]

(Tänk Er också en växande kö av filmhyrare och andra bakom mig som irriteras i takt med att minuterna går)

K - [lägger på luren] det finns inget som heter värde.

J - titta här, [visar postens hemsida] det finns rek och så finns det värde.

K - du kan skicka rek eller paket, rek är försäkrat upp till 50k.

J - sa du inte 5k nyss...?

K - ....

J - jag är ju inte speciellt insatt i era rutiner, vad jag vet är att jag fått hämta ut värdepost på företagscenter, att det är en speciell försändelse som inte är densamma som rek eller paket.

K - ..........bla.....bla........tilläggstjänst....bla......men hur ska vi veta hur mycket det är värt då? Folk kan ju bara hitta på nåt..!

J - du, jag åker nog till företagscenter istället.

K - ja gör så får se om dom kan skicka det då, vi är ju också post.

J - mm... jag åker dit, hej då
 
Härligt med trådar man triggar igång på när dottern väckt en:)

Igår @ Ica. True story.

Bakgrund: Har aldrig skickat värde förr, men tagit emot försändelser. Ringde också till butiken och frågade specifikt om de kunde skicka värde.


Jag - Hej, jag skulle vilja skicka det här som värde.

Kassörska - Rek menar du?

J - Nej värde

K - Rek är försäkrat upp till 5000kr

J - mitt paket är värt mer än 5000kr, jag skulle vilja skicka värde.

K - vill du skicka paket?

J - alltså nä, jag vill skicka det här paketet som värdepost.

K - det finns inget som heter värde

J - men jag har ju både läst om det på postens hemsida och fått värdepaket skickat till mig.

K - vi har rek och så har vi paket. Du kan köpa en tilläggstjänst på paket med värde upp till 10k.

J - Om mitt paket är värt mer än så då?

K - "tilt" ......... [ringer kollega]

J - [tar under tiden fram min telefon och googlar upp posten värdefrakt]

(Tänk Er också en växande kö av filmhyrare och andra bakom mig som irriteras i takt med att minuterna går)

K - [lägger på luren] det finns inget som heter värde.

J - titta här, [visar postens hemsida] det finns rek och så finns det värde.

K - du kan skicka rek eller paket, rek är försäkrat upp till 50k.

J - sa du inte 5k nyss...?

K - ....

J - jag är ju inte speciellt insatt i era rutiner, vad jag vet är att jag fått hämta ut värdepost på företagscenter, att det är en speciell försändelse som inte är densamma som rek eller paket.

K - ..........bla.....bla........tilläggstjänst....bla......men hur ska vi veta hur mycket det är värt då? Folk kan ju bara hitta på nåt..!

J - du, jag åker nog till företagscenter istället.

K - ja gör så får se om dom kan skicka det då, vi är ju också post.

J - mm... jag åker dit, hej då


Har också varit med om liknande här på ICA.
Lite bättre grundutbildning för personalen på utlämningsställena vore inte fel.
Har jag förstått rätt att det bara är Posten företagscenter som hanterar värde och att man bör ha en kopia på värderingsintyg kvar, som säljare?
Själv skickar jag helst med DHL, försäkrat, om köparen tycker det är ok.
Är det inga vansinniga avstånd så kan man ju möta köparen på halva vägen och få en liten gtg på affären.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har också varit med om att personal på ica inte haft nån aning om vad postens värde är för något. Tyvärr var jag själv lite för oinsatt på den tiden vilket slutade med att jag skickade en klocka som postpaket. Numera går jag alltid till företagscenter och skickar värde.

Det är märkligt att de som jobbar som postombud bara verkar få information om vilka tjänster de själva har och inte vilka tjänster som finns hos posten. :eek:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gurkan
Vanligt postombud kan ju inte skicka "värde" så det var ju inte direkt oväntat även om man kan tycka att de bör ha bättre koll.
 

Gurkan

Cartier
Det är väl så jag tänker. Att man kan knappa på datorn, uppge vad/hur man kan skicka paket, och ändå säga att det inte finns något "värdepaket" känns ju lite konstigt. Blir lite omvänt när jag visar henne postens hemsida och vad som står om värde:)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det är lite krångligt med värde.

Tänker främst på;

Företagscenter säljer inte emballage
De har konstiga öppettider generellt sett
De är lite griniga över hur man packar, i och med att värdetejpen ska på.

Tycker ändå att det är värt att skicka värde, för att vara på den säkra sidan. Billigt är det iallafall, tycker jag.

Bara den punkten visar på hur Posten ofta brister i kundservice... hur fan tänker man där? De kan ju, gud förbjude, erbjuda en helhetslösning för kunden som de tjänar några extra kronor på :banghead:
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Bara den punkten visar på hur Posten ofta brister i kundservice... hur fan tänker man där? De kan ju, gud förbjude, erbjuda en helhetslösning för kunden som de tjänar några extra kronor på :banghead:

Nu har ju det kanske inte riktigt med frågeställningen att göra, men "brev" och "paket" hanteras av två olika bolag. Posten Meddelande AB (brev) och PostNord AB (tidigare Posten Logistik AB) (paket). Vilket är en av anledningarna till att det är ett så hopplöst konstigt system med tjänster som delvis konkurrerar med varandra...
 

Gurkan

Cartier
Oavsett vad så blir det ju ganska tydligt att posten och deras ombud har en del kvar att jobba på...:)
 
Topp