• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdering av en omega

Krumilur

Breitling
Hej, jag har en omega speedmaster från 1968 som jag har ärvt av min morfar och undrar på ett ungefär vad den är värd. Klockan är ganska sliten men allt fungerar. (Morfar fick den när han tog universitets examen)

Skriv gärna vad ni tycker om den och/eller vad ni tror att den kan vara värd. //mvh krumilur
 

Bilagor

  • 3DC092F1-234F-468B-9E39-89E155D2AD08.jpeg
    3DC092F1-234F-468B-9E39-89E155D2AD08.jpeg
    226.4 KB · Visningar: 301
  • 536FE5E2-702C-4C70-B956-899296A55DE8.jpeg
    536FE5E2-702C-4C70-B956-899296A55DE8.jpeg
    117.4 KB · Visningar: 289

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Hej, jag har en omega speedmaster från 1968 som jag har ärvt av min morfar och undrar på ett ungefär vad den är värd. Klockan är ganska sliten men allt fungerar. (Morfar fick den när han tog universitets examen)

Skriv gärna vad ni tycker om den och/eller vad ni tror att den kan vara värd. //mvh krumilur
Oj vad fin! Fint arvegods minsann!
Edit: Inte sliten, perfekt patina imo. Noll koll på värdet dessvärre.
 

Joakim C

Cartier
Oerhört glädjande och ovanligt när det finns en historik på ett ur som också är i gott bevarat använt skick. Försök att efterforska var din morfar köpte uret om det är möjligt. Skriv en minneslapp om historiken och förvara i asken med ditt ur, som kanske går i arv i familjen. Pengar kommer, pengar går, proveniensen den består. Men det är som sagt viktigt att nedteckna denna. Vilket härligt arv!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hej, jag har en omega speedmaster från 1968 som jag har ärvt av min morfar och undrar på ett ungefär vad den är värd. Klockan är ganska sliten men allt fungerar. (Morfar fick den när han tog universitets examen)

Skriv gärna vad ni tycker om den och/eller vad ni tror att den kan vara värd. //mvh krumilur
Den är riktigt fin! Även jag är inne på samma värdering som @MacRulez4ever. Sälj aldrig!
 

Femitolv

Cartier
Oerhört glädjande och ovanligt när det finns en historik på ett ur som också är i gott bevarat använt skick. Försök att efterforska var din morfar köpte uret om det är möjligt. Skriv en minneslapp om historiken och förvara i asken med ditt ur, som kanske går i arv i familjen. Pengar kommer, pengar går, proveniensen den består. Men det är som sagt viktigt att nedteckna denna. Vilket härligt arv!
Håller med borde inte vara omöjligt! Ofta var folk trogna sina inköpsställen så fråga övriga i släkten om de har koll. Det tror jag du löser!
 

Joakim C

Cartier
Gissningsvis menar han att just CB-cases är ovanliga för referensen. Vilket de är och därför också betingar ett hyfsat stort premium. HF, Huguenin Freres, har tillverkat merparten av denna referens.
Har du några siffror? Jag har två kollegor som har just Speedmaster med "CB" boetter och nu ser vi en till. Däremot är de sönderpolerade i många fall eller välanvända kan man också kalla det. Ovanliga - inte alls.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har du några siffror? Jag har två kollegor som har just Speedmaster med "CB" boetter och nu ser vi en till. Däremot är de sönderpolerade i många fall eller välanvända kan man också kalla det. Ovanliga - inte alls.
Jag vill inte bråka, men vad är logiken i det där påståendet? Är väldigt lätt att få en ögonblicksbild av prisläget på 105.012 tillverkade av CB.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har du några siffror? Jag har två kollegor som har just Speedmaster med "CB" boetter och nu ser vi en till. Däremot är de sönderpolerade i många fall eller välanvända kan man också kalla det. Ovanliga - inte alls.
Sorry. Försökte bara förklara. Jag har inga siffror men av en händelse så har jag en viss erfarenhet om marknaden och vet därför att CB-boetterna är mer eftertraktade. Personligen så har jag svårt att förstå varför då jag tycker att HF är snyggare utan kanten men som med många andra egenheter så är rarity (återigen utan en källa på antal) den drivande faktorn varför dessa är mer åtråvärda och därför också dyrare. Sedan är det väl inte som så att någon av modellerna är direkt ovanliga men efterfrågan är hög och därför så kostar de mycket pengar.

Hoppas du får en trevlig kväll Joakim!

Edit: Hittade detta. Dessvärre ingen vetenskaplig skrift och dessutom utan siffror. Ändå en tänkbar förklaring varför inte HF tillverkat alla som de gjort innan just 105.012-66.

It is likely that this manufacturer was commissioned ad-hoc in 1966 to make up a probable shortfall in the production of Huguenin Frères.

http://www.moonwatchonly.com/omega-...iews/explaining-the-speedmaster-105012-66-cb/
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Har du några siffror? Jag har två kollegor som har just Speedmaster med "CB" boetter och nu ser vi en till. Däremot är de sönderpolerade i många fall eller välanvända kan man också kalla det. Ovanliga - inte alls.
I sammanhanget är den referensen med CB-case ovanlig då boetten har fasningar. Detta återfinns bara på speedys från 1966 med just CB-case.
 

Joakim C

Cartier
Sorry. Försökte bara förklara. Jag har inga siffror men av en händelse så har jag en viss erfarenhet om marknaden och vet därför att CB-boetterna är mer eftertraktade. Personligen så har jag svårt att förstå varför då jag tycker att HF är snyggare utan kanten men som med många andra egenheter så är rarity (återigen utan en källa på antal) den drivande faktorn varför dessa är mer åtråvärda och därför också dyrare. Sedan är det väl inte som så att någon av modellerna är direkt ovanliga men efterfrågan är hög och därför så kostar de mycket pengar.

Hoppas du får en trevlig kväll Joakim!

Edit: Hittade detta. Dessvärre ingen vetenskaplig skrift och dessutom utan siffror. Ändå en tänkbar förklaring varför inte HF tillverkat alla som de gjort innan just 105.012-66.



http://www.moonwatchonly.com/omega-...iews/explaining-the-speedmaster-105012-66-cb/
Exakt så är mina erfarenheter också; inga ovanliga grejer men eftertraktade. Några begränsade upplagor var det inte frågan om. Verkar som de sålde bra och det behövdes två leverantörer av boetter. Ha en bra kväll du också Per :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Exakt så är mina erfarenheter också; inga ovanliga grejer men eftertraktade. Några begränsade upplagor var det inte frågan om. Verkar som de sålde bra och det behövdes två leverantörer av boetter. Ha en bra kväll du också Per :)
Tack!

De är dock mer ovanliga iom de bara täckte upp för HF.
 

Patrik J

Rolex
Exakt hur rar CBn är är ju omöjligt att säga. Men enligt MWO tillverkades det 24 000-24 500 exemplar av 105.012 (alla subreferenser) under fyra år.
-66an gissar jag var den vanligaste. Ska vi tro att det gjordes kring 10 000?
Hur stor del som var CB är också omöjligt att säga, men om vi är väldigt snälla och säger hälften så blir det typ 5000. Lägg 50 års användning på det också så lär det ha försvunnit en del på vägen...
Observera att det här är rena spekulationer från min sida och någon annans teorier duger säkert lika bra. :)
 
Topp