• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdering av nyligen ärvda klockor.

MariaE

Panerai
Första tråden som ny användare så ha gärna lite överseende om jag har lagt den helt fel eller gör något annat amatör-mässigt :)
Jag har nyss fått ärva 5 klockor från en släkting och jag har minimala kunskaper om dessa så därför vänder jag mig till er veteraner inom området. Jag har försökt att googla lite och få upp information om klockorna men det var förgäves. Jag har inget intresse av att behålla dem utan planen är helt enkelt att få en hint om de besitter något ekonomiskt värde inför en framtida vidare-försäljning.

Om intresse finns så kan jag lägga upp fler bilder på klockorna. Det jag undrar är helt enkelt om vart de ligger i en hypotetisk prisklass samt vad som är bäst att görs inför en vidare-försäljning (gå in till en pantbank eller gå till en certifierad urmakare?)

Tacksam för all hjälp!
God jul på er :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Välkommen till forumet! Trots lite bitska gossar så rekommenderar jag dig varmt att stanna kvar. På vintagedelen så har de ett gäng kunniga och goa "gubbar" som säkert kan hjälpa dig. Hoppas att snubblandet här inne ändå leder till en större nyfikenhet runt klockor och att du får svar på din fråga.
God Jul!
 
Jag har själv blivit av med ett antal klockor jag ärvde för 8 år sedan både billigt och dyrt, därför är jag väldigt skeptisk till nyreggade användare som vill veta värdet sen försvinner.
Måste ju ändå antas vara möjligt att TS är icke klockintresserad och bara hittat hit via google när han sökt på värdet och sedan bestämt sig för att ställa frågan här?
 

DrKlocka

Audemars
Vad är det som är så konstigt med att sälja arvegods? När en person dör ärver man oftast ganska många saker och det vore inte konstigt att sålla bort en stor del som man inte är intresserad av.

OnTopic:
Fungerar klockorna väl? De ser ut att vara ganska fina utifrån bilderna. Det är svårt att ge någon exakt prisbild, men ca 500-700kr/st skulle vara ganska rimligt att få ut för dem om de är i fungerande skick. Den sista är nog lite billigare, ett par hundringar där troligtvis.

God jul och hoppas du får hjälp av forumet!

PS. Jag kan eventuellt vara intresserad av den fyrkantiga Certinan. Hör av dig om du vill sälja den, DS.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Första tråden som ny användare så ha gärna lite överseende om jag har lagt den helt fel eller gör något annat amatör-mässigt :)
Jag har nyss fått ärva 5 klockor från en släkting och jag har minimala kunskaper om dessa så därför vänder jag mig till er veteraner inom området. Jag har försökt att googla lite och få upp information om klockorna men det var förgäves. Jag har inget intresse av att behålla dem utan planen är helt enkelt att få en hint om de besitter något ekonomiskt värde inför en framtida vidare-försäljning.

Om intresse finns så kan jag lägga upp fler bilder på klockorna. Det jag undrar är helt enkelt om vart de ligger i en hypotetisk prisklass samt vad som är bäst att görs inför en vidare-försäljning (gå in till en pantbank eller gå till en certifierad urmakare?)

Tacksam för all hjälp!
God jul på er :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Å en del av mina klockbröders vägnar ber jag om ursäkt. En anledning till det fientliga bemötandet kan vara att det relativt ofta reggas konton där man sedan frågar vad nystulna klockor kan tänkas vara värda. Jag tycker inte att din post andas detta alls, utan verkar vara helt uppriktig. Jag hade, som du redan fått tips om, frågat i vintage-delen istället.

Hoppas också att du kan bortse från det taskiga bemötande du fått, och att du blir en frekvent besökare på forumet. Presentera dig gärna i den tråd som rör nya medlemmar. Välkommen!
 

Jens

Greedo
Trådstartaren känner sig nog varmt välkommen här nu och beslutar sig säkert för att behålla klockorna.

KS är inte vad det en gång var. En gång i världen så pratade man om "KS-andan", tyvärr har den fått en ny innebörd senaste året.
Men, om vissa känner att deras uppgift här i livet är att skrämma iväg folk och bete sig jävligt märkligt så kan jag tyvärr inte stå i vägen.

God jul förresten.



J
 

Jonaz

Rolex
Första tråden som ny användare så ha gärna lite överseende om jag har lagt den helt fel eller gör något annat amatör-mässigt :)
Jag har nyss fått ärva 5 klockor från en släkting och jag har minimala kunskaper om dessa så därför vänder jag mig till er veteraner inom området. Jag har försökt att googla lite och få upp information om klockorna men det var förgäves. Jag har inget intresse av att behålla dem utan planen är helt enkelt att få en hint om de besitter något ekonomiskt värde inför en framtida vidare-försäljning.

Om intresse finns så kan jag lägga upp fler bilder på klockorna. Det jag undrar är helt enkelt om vart de ligger i en hypotetisk prisklass samt vad som är bäst att görs inför en vidare-försäljning (gå in till en pantbank eller gå till en certifierad urmakare?)

Tacksam för all hjälp!
God jul på er :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Fina klockor, har noll koll på värdet men nog borde du behålla iallafall en av dem? Och välkommen hit, de flesta av oss är kanon och de andra är oxå fina fast kantiga.
 

Kowalski

Omega
Sådärja, tråden för bittra, ensamma män som firar jul med flaskan? Ts förtjänar väl ett trevligare välkommnande än en raskt urspårad hönsgård?
OnT så är väl eventuellt zodiacen och certina new art 18K och värda några tusenlappar. Lagondan har ju en trevlig zon-tavla, 1500, kanske? Quartzen och damuret nån hundring om ej 18K.
Tradera är väl den enklaste säljkanalen, annars kan du alltid slänga ut en annons här om du inte blivit avskräckt och väljer att hänga kvar en stund.
 
P

Philippe Stern

Guest
Första tråden som ny användare så ha gärna lite överseende om jag har lagt den helt fel eller gör något annat amatör-mässigt :)
Jag har nyss fått ärva 5 klockor från en släkting och jag har minimala kunskaper om dessa så därför vänder jag mig till er veteraner inom området. Jag har försökt att googla lite och få upp information om klockorna men det var förgäves. Jag har inget intresse av att behålla dem utan planen är helt enkelt att få en hint om de besitter något ekonomiskt värde inför en framtida vidare-försäljning.

Om intresse finns så kan jag lägga upp fler bilder på klockorna. Det jag undrar är helt enkelt om vart de ligger i en hypotetisk prisklass samt vad som är bäst att görs inför en vidare-försäljning (gå in till en pantbank eller gå till en certifierad urmakare?)

Tacksam för all hjälp!
God jul på er :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Tjena, ägghalvan. Ingen har ju svarat på dina funderingar. Alla blev så nödiga efter inlägg #2. Du ska inte till en urmakare. Du ska till en pantbank. Det är en medioker samling, mestadels herrklockor, din mormor hade. Får du mer än 2000 kr för alla sammanlagt blir jag förvånad.
 

Brogren

Cartier
Boettmaterialet är relevant i prissättningen. Kan svara på de jag har en aning om innan boettmaterialet har uppdagats.
Certinan får du nog upp mot 300-500:- för.
Lagondan kan du få 500-1000:- för beroende på hur den går.
Resten är nog guldvärdet om de är i solitt guld och 300-600:- om de är guldpläterade.

Här har du lite info om den runda Certinan som kallas NewArt: https://klocksnack.se/threads/certina-new-art.7516/
 
Hej.
Välkommen hit.
Som på alla andra platser i världen så är vi olika även här en del vänliga en del..........
Hoppas du finner det ja funnit en plats att få fly in i mitt intresse stunder av besatt klocknörderi
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nyligen ärvda eller nyligen baxade? Min hjälp får du inte.
Svar #1 efter trådstart - snyggt! Kan du inte bara skita i att svara istället. Du sätter en jäkligt tråkig och onödig ton och om din egna feedback är att du inte tänker ge någon är det väl onödigt att skriva något alls? Man måste inte alltid höras, ibland är det ok att vara tyst också. Testa det.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Du ska inte till en urmakare. Du ska till en pantbank. Det är en medioker samling, mestadels herrklockor, din mormor hade. Får du mer än 2000 kr för alla sammanlagt blir jag förvånad.
Pantbank är ett tunt förslag.
Ta reda på vad det är för klockor och hur skicket är, och ut med dem på tradera. Där betalas det nog som bäst för den här typen av klockor.

Medioker samling eller ej, sitter i betraktarens ögon som i det här fallet är någon som inte missar ett tillfälle att sätta sig på någon.

Lycka till och god fortsättning.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Synd att du inte tänker behålla dem då det är arvegods, Som wunderlander skriver släng ut dem tradera, brukar vara bästa bang där.
 

Andyrew

Cartier
Kan förövrigt berätta att det här är en god vän till mig som frågade mig om råd och jag tipsade honom om klocksnack. Trist bemötande. Det här är en av de ärligaste människorna jag känner och en gammal vän. Vet själv att klockorna är arvgods, rasmus är dock inte klockintresserad. Därför ska de säljas.
 
Topp