• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdering utan cert?

Hornstull

Breitling
Hej på er!
Måste höra med er andra erfarna samlare. Men som hyfsat ny i svängen köpte jag en gammal rolex 1500 utan cert. Sägas ska att den köptes för att den var väl sliten med lite fel på det mesta men går bra och är charmig i övrigt. Mitt problem nu är att jag inte ens kan få någon att öppna den för att kontrollera den, än mindre skriva ett värderingsintyg. Den är köpt på ett svenskt auktionshus. Vet ni vart man kan vända sig? I stockholmstrakten. Med vänlig hälsning, rikard
 

Hornstull

Breitling
Vad anger de för orsak?
På kaplans helt enkelt att den är för dålig. Om jag fick ordning på felen på den var jag välkommen tillbaka. Tavla, glas, service, hel länk osv.. Men lite av grejen med den var att den skulle vara sliten men fungera. Jag vill mest ha intyget på att visa att det inte är fejk och för att ha nåt till försäkringsbolaget om det skulle hända nånting. Några återförsäljare kräver cert, en gjorde det inte förrän jag kom in till butiken, en värderingsman (ej urmakare) jag pratade med tog speciellt inte rolex men andra märken. Nu funderar jag nästan på att lämna den till en pantbank och köpa tillbaka den på auktionen för att få den dokumenterad
 

Autoline

Breitling
En så pass gammal modell/klocka är nog svår att hitta som fejk, däremot nyare kopior av subbar mm kan vara sjukt bra gjorda i Kina…där är det betydligt viktigare med cert, kvitton och servicedokumentation! Se till att fota allt, gärna närbilder med bra kvalitet! 👍😁
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En så pass gammal modell/klocka är nog svår att hitta som fejk, däremot nyare kopior av subbar mm kan vara sjukt bra gjorda i Kina…där är det betydligt viktigare med cert, kvitton och servicedokumentation! Se till att fota allt, gärna närbilder med bra kvalitet! 👍😁
Vad har detta med att en värderingsman vägrar utfärda ett intyg på en klocka utan certifikat som tråden handlar om?
 

Autoline

Breitling
"För den som behöver femtio inlägg på Klocksnack känns alla funderingar relevanta."
Konfucius, ca 470 f. Kr.
Tack för den, trevligt! Jag har ändå inget att sälja om det är det du menar? Behöver inga 50 inlägg alls… Det finns ju de som har 5000 inlägg, ska man tolka det som att de säljer klockor för jämnan? Vad jag menar och som man kanske förstår om man läser ordentligt, är att om man är värderingsman och kräver cert…så kanske man ska välja en bättre värderingsman… Kan man inte avgöra om en ref 1500 är original eller inte utan cert…ja, inte skulle jag vilja få den värderad där! Men det är jag det…
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En AD borde väl kunna öppna den och ge dig ett kostnadsförslag på det de vill byta. Värderingsmässigt så torde väl det du betalat varit marknadspris. Vill du försäkra den så prata med försäkringsbolaget så lär de kunna peka dig i rätt riktning.
 

Hornstull

Breitling
En AD borde väl kunna öppna den och ge dig ett kostnadsförslag på det de vill byta. Värderingsmässigt så torde väl det du betalat varit marknadspris. Vill du försäkra den så prata med försäkringsbolaget så lär de kunna peka dig i rätt riktning.
Ja, jag kanske hade fel ingång. Man kunde ju bett om kostnadsförslag för service som nån föreslog. Priset var säkert okej, det var nån typ av intyg på den jag ville ha
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Mest för att få ett papper på att den är okej. Försäkringsbolaget ville också ha ett underlag för att få in den i hemförsäkringen.
Be om ett kostnadsförslag för service. De nekar om den inte är äkta. Vill du ha ett värderingsintyg så kan du gå till valfri värderingsman som kan skriva ett sånt. Finns ett gäng att välja på här. Långt ifrån alla är bra men de ger dig ett intyg som duger till det du vill.
 
Topp