• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg Rob

joca

Patek
2-Faktor
Ringde Rob för någon vecka sedan samt pratade med de i affären.

1500 ink moms för värderingsintyg.
Det är också svaret jag fick i oktober 2015 så det är nog ganska aktuellt pris :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
De har också slutat med äkthetsintyg eller verifiering vad man nu kallar det.

Borde inte bry mig - men hur går det här ihop med att någon två poster upp pratat med Rob för någon vecka sedan och fått berättat för sig att dom faktiskt utför värderingsintyg?

...sedan är det ju så att Rob själva inte utfört dessa utan att de utförts av separat värderingsman utsedd av Handelskammaren via denna lista, typ, om jag förstått det rätt: http://www.besiktning.nu/Inspectors

Edit: blandade troligen ihop 'värderingsintyg' och det du kallar 'äkthetsintyg'.
 

Babinus

Cartier
1200:- kostade ett värderingsintyg för mig hos Rob i augusti. Då fick jag ett fint A4 med all info och värdering. Kanske de missade att ge dig det?
Inte jag. Förre ägaren. Något värderingsintyg har det aldrig varit frågan om i mitt fall. Bara trycktest, koll av urverket och äkthetskontroll. Egentligen är det ju bara ett kvitto plus papper med resultat av trycktest och några andra mätningar. Inget direkt äkthetsintyg.
 

paradis

Audemars
Förmodligen inte det enklaste, att bara utföra ett Äkthetsintyg . Man måste ha lite extra kunskap om , lite av varje. Ta tex. en Submariner 5513 från 1970., vilken tavla sitter i, boett , visare , ringen + insert , polering ,marknaden, mm. Nu ska allt detta stämma med åratal på klockan. Inget roligt jobb .
 

maxmol

Panerai
Borde inte bry mig - men hur går det här ihop med att någon två poster upp pratat med Rob för någon vecka sedan och fått berättat för sig att dom faktiskt utför värderingsintyg?

...sedan är det ju så att Rob själva inte utfört dessa utan att de utförts av separat värderingsman utsedd av Handelskammaren via denna lista, typ, om jag förstått det rätt: http://www.besiktning.nu/Inspectors

Edit: blandade troligen ihop 'värderingsintyg' och det du kallar 'äkthetsintyg'.

Nyvaket inlägg från min sidan. Jag fick info att de gjorde värderingsintyg (som gjordes av någon godkänd från handelskammsren) men att de inte längre gör äkthetsverifiering.
 

Babinus

Cartier
Förmodligen inte det enklaste, att bara utföra ett Äkthetsintyg . Man måste ha lite extra kunskap om , lite av varje. Ta tex. en Submariner 5513 från 1970., vilken tavla sitter i, boett , visare , ringen + insert , polering ,marknaden, mm. Nu ska allt detta stämma med åratal på klockan. Inget roligt jobb .
Det är ju klart. Det finns säkert en hel del ihopplockat på marknaden med olika delar som ändå är äkta. Så äkta och original behöver nog inte nödvändigtvis vara synonymt. Likaså behöver något som inte är helt original nödvändigtvis kallas fake. Det där är säkert en djungel med mycket begreppsfilosofi att reda ut om var gränserna går. Det är nog kanske inte så lätt att garantera om något är både äkta och original?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag kanske är otydlig. Jag har fått höra att äkthetsintyg har de slutat med men de fortfarande har utför värderingsintyg. Jag var inne imorse och de sa till mig att deras värderingsman var på semester till den 11? Så jag knatade ner till Kaplans istället. Där sa de 400kr i fast utgift + 1% av det den värderas till. Dem är klara till imorgon.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Förmodligen inte det enklaste, att bara utföra ett Äkthetsintyg . Man måste ha lite extra kunskap om , lite av varje. Ta tex. en Submariner 5513 från 1970., vilken tavla sitter i, boett , visare , ringen + insert , polering ,marknaden, mm. Nu ska allt detta stämma med åratal på klockan. Inget roligt jobb .
Ett sådant eventuellt äkthetsintyg skulle nog knappast ha kolla på servicetavla eller dylikt. Endast kolla så att allt är äkta Rolex, tror jag.
 

joca

Patek
2-Faktor
Rob värderar Rolex till nypris första 3 åren det gör inte Kaplans (inte vad jag vet iaf?)
Kan vara värt att tänka på när man väljer vart man ska gå :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Köpte nyligen en 16613 (ca 1 v sen) och sprang in till Rob E för att styra just ett ÄKTENHETSINTYG som jag fixade på min 16570 för nästan precis ett år sedan, skulle utföra detta i och med att försäkringsbolaget ville ha det. Förra året kostade det 650 kr med äktenhetsintyg och det var väldigt bra service, fick en kaffe och klämma lite klockor och det var klart på 30 minuter ungefär. När jag var inne nu (28 dec) så frågade jag om dom kunde styra ett intyg till denna klockan också, konversationen löd;

Jag - Hej hej jag skulle vilja ha ett äktenhetsintyg på denna klocka, är det möjligt att utföra det nu medan jag väntar? (det var jag och min flickvän i butiken, ingen annan).
Kassan - Vi gör inte sådant.
Jag - Okej vad synd, jag fick ju nämligen ett på min andra klocka för ett år sedan?
Kassan - Vi har slutat.
Jag - Okej tråkigt. Men ett VÄRDERINGSINTYG då?
Kassan - Kostar 1500.
Jag - Ja okej, men det tar lite längre tid va?
Kassan - 3 dagar, ARBETSDAGAR, så det tar låååång tid tills du får tillbaka den.
Jag - Okej men då väntar jag lite med det, men har ni möjlighet att korta länken just nu i alla fall medan jag väntar?
Kassan - 250 kr.
Jag tänkte: din otrevliga lilla r***a jag förstår väl att det kostar.
Jag - Ja det blir bra.

(Under expeditens 5 helt sjukt dryga svar så fick jag även säga "va" 3 gånger per mening då det var oklar svenska och att hon pratade tyst som en mus.)

Slutsatsen lyder alltså, i det jag kunde uppfatta ivf, att dem slutat helt med äktenhetsintyg och kör bara värderingsintyg nu för tiden. :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Köpte nyligen en 16613 (ca 1 v sen) och sprang in till Rob E för att styra just ett ÄKTENHETSINTYG som jag fixade på min 16570 för nästan precis ett år sedan, skulle utföra detta i och med att försäkringsbolaget ville ha det. Förra året kostade det 650 kr med äktenhetsintyg och det var väldigt bra service, fick en kaffe och klämma lite klockor och det var klart på 30 minuter ungefär. När jag var inne nu (28 dec) så frågade jag om dom kunde styra ett intyg till denna klockan också, konversationen löd;

Jag - Hej hej jag skulle vilja ha ett äktenhetsintyg på denna klocka, är det möjligt att utföra det nu medan jag väntar? (det var jag och min flickvän i butiken, ingen annan).
Kassan - Vi gör inte sådant.
Jag - Okej vad synd, jag fick ju nämligen ett på min andra klocka för ett år sedan?
Kassan - Vi har slutat.
Jag - Okej tråkigt. Men ett VÄRDERINGSINTYG då?
Kassan - Kostar 1500.
Jag - Ja okej, men det tar lite längre tid va?
Kassan - 3 dagar, ARBETSDAGAR, så det tar låååång tid tills du får tillbaka den.
Jag - Okej men då väntar jag lite med det, men har ni möjlighet att korta länken just nu i alla fall medan jag väntar?
Kassan - 250 kr.
Jag tänkte: din otrevliga lilla r***a jag förstår väl att det kostar.
Jag - Ja det blir bra.

(Under expeditens 5 helt sjukt dryga svar så fick jag även säga "va" 3 gånger per mening då det var oklar svenska och att hon pratade tyst som en mus.)

Slutsatsen lyder alltså, i det jag kunde uppfatta ivf, att dem slutat helt med äktenhetsintyg och kör bara värderingsintyg nu för tiden. :)

Exakt samma bemötande/erfarenhet fick jag när jag var inne för ett tag sedan!
 

Lolle

Panerai
Exakt samma bemötande/erfarenhet fick jag när jag var inne för ett tag sedan!
Vad tråkigt - jag fick själv lika trevlig hjälp som ni förra gången men det var också kanske 1-2 år sedan i alla fall. Ett väldigt snabbt och smidigt äkthetsintyg i samband med att jag tittade på annat och drack en mineralvatten för min del.

Trist om det idag inte förhåller sig på samma sätt.
 
Topp