• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Värdeutveckling på Rolex Submariner 114060

Låter motsägelsefullt. Men visst. om du orkar får du väldigt gärna förklara för en som inte begriper. Ekvationen går inte ihop.
Möjligt jag har fått det om bakfoten, men som jag förstått så måste en AD sälja vissa volymer för att få ha kvar sin licens för att sälja vissa märken, ex Rolex. Om man sedan dessutom vill få tillgång till specifika modeller behöver man troligtvis sälja en större mängd. Då alla AD inte kan få ut de volymerna i sin region så säljs klockor vidare till gråhandlare. Det här gör ju att vissa regioner, ex Stockholm, kanske inte kan få den direkttilldelning de vill då en AD på cypern säljer större kvantiteter, om än till andra handlare och inte till konsument.

Möjligt jag har fått det om bakfoten, men som jag förstått så måste en AD sälja vissa volymer för att få ha kvar sin licens för att sälja vissa märken, ex Rolex. Om man sedan dessutom vill få tillgång till specifika modeller behöver man troligtvis sälja en större mängd. Då alla AD inte kan få ut de volymerna i sin region så säljs klockor vidare till gråhandlare. Det här gör ju att vissa regioner, ex Stockholm, kanske inte kan få den direkttilldelning de vill då en AD på cypern säljer större kvantiteter, om än till andra handlare och inte till konsument.

Det som är intressant är att när jag köpte mitt ur så var priserna hos gråhandlarna lägre än hos AD nu är det tvärt om, vilket då gjorde mig väldigt ambivalent om vart jag skulle köpa klockan. Till slut så valde jag ändå en AD mycket för att jag ville få den rätta känslan rakt igenom samt att vara 100 % på att allt var ok. Tänker att det är något som Rolex genom AD har superkoll på och kanske är deras sätt att få kontroll på marknaden, eller?

Det som är intressant är att när jag köpte mitt ur så var priserna hos gråhandlarna lägre än hos AD nu är det tvärt om, vilket då gjorde mig väldigt ambivalent om vart jag skulle köpa klockan. Till slut så valde jag ändå en AD mycket för att jag ville få den rätta känslan rakt igenom samt att vara 100 % på att allt var ok. Tänker att det är något som Rolex genom AD har superkoll på och kanske är deras sätt att få kontroll på marknaden, eller?
Hur menar du att Rolex skulle få kontroll på marknaden, de kan ju inte reglera priserna hos gråhandlare?

Hur menar du att Rolex skulle få kontroll på marknaden, de kan ju inte reglera priserna hos gråhandlare?
Tänker ju att de reglerar det genom att just minska eller öka tillförseln av klockor samt villkoren. Skulle ju exempelvis vara så att man måste sälja ett visst antal av de mindre populära uren för att få en viss kvantitet av de populära modellerna.

Tänker ju att de reglerar det genom att just minska eller öka tillförseln av klockor samt villkoren. Skulle ju exempelvis vara så att man måste sälja ett visst antal av de mindre populära uren för att få en viss kvantitet av de populära modellerna.
Ja kanske. Min gissning är att de säljer klockor till gråhandlarna som i sin tur känner av hur högt tryck det är på marknaden. Ifall det är lågt utbud av vissa modeller i kombination med hög efterfrågan så kan de sätta högre pris än AD, vilket dock inte är det normala. Ska tillägga att jag inte har någon särskild koll, dock så tycker jag det är intressant med marknadsanalys. :)

Nja, urverket är inget som syns och skillnaden knappt märkbar. Om något så kommer de gamla att öka om man tar hänsyn till hur det varit förr.
Så vad du säger är att priset på gamla varianter går upp när det kommer nytt urverk? Beror det då på att de gamla dras med i prishöjningen (som de nya troligen får) eller gillar marknaden helt enkelt de gamla bättre?

Tack. Visst, förstår ju resonemanget. Men att det i praktiken skulle fungera på det sättet låter långsökt. Någon AD som kanske kan ge sin syn på saken?
@Nymans Ur 1851

Förresten. 114060 köper man av det enkla skälet att den är en skitsnygg och praktisk klocka.

Så vad du säger är att priset på gamla varianter går upp när det kommer nytt urverk? Beror det då på att de gamla dras med i prishöjningen (som de nya troligen får) eller gillar marknaden helt enkelt de gamla bättre?
Jag tänker att det beror väl på vad hur det ev nya urverket påverkar klockan i övrigt. Blir det ex-vis 72h gångreserv på bekostnad av en mycket tjockare klocka så kommer jag inte vara intresserad av en ny modell. Är det däremot en mindre förändring så kan det ju absolut vara intressant att byta upp sig. Det borde även där vara efterfrågan som tillslut bestämmer vad som händer.

Tack. Visst, förstår ju resonemanget. Men att det i praktiken skulle fungera på det sättet låter långsökt. Någon AD som kanske kan ge sin syn på saken?
@Nymans Ur 1851

Förresten. 114060 köper man av det enkla skälet att den är en skitsnygg och praktisk klocka.
Håller med om det sista. Jag hade köpt 114060 även om den var dyrare än 116610LN bara för att jag helt enkelt tycker att den är skitsnygg och praktisk. Datumvisning är inget jag behöver eller vill ha när jag dyker, samt att det enligt mig gör klockan mindre clean.

@Nymans Ur 1851

Tveksamt att någon AD skulle erkänna att dom säljer massvis till gråhandlare.
Alla som är lite insatta både vet och förstår att så är fallet iaf :)

Vad jag inte riktigt förstår är hur det kan landa t.ex. stålsubbar hos gråhandlare när det är kö på dessa i hela Europa. Vilka incitament har en AD att sälja dessa till gråhandlare istället för till sina egna kunder?
Är det viktigt för AD att behålla goda relationer med gråhandlare eller köper gråhandlare in stålklockorna från Asien eller andra delar av världen där klockorna är mindre populära?

Vad jag inte riktigt förstår är hur det kan landa t.ex. stålsubbar hos gråhandlare när det är kö på dessa i hela Europa. Vilka incitament har en AD att sälja dessa till gråhandlare istället för till sina egna kunder?
Är det viktigt för AD att behålla goda relationer med gråhandlare eller köper gråhandlare in stålklockorna från Asien eller andra delar av världen där klockorna är mindre populära?
Mycket märkligt, nästan snorkigt agerande av AD i så fall. Det normala som jag uppfattat det, så ligger ju gråhandlarna normalt sett under AD´s prismässigt.

Hej alla klocknördar :)
Jag är lite nyfiken på vad ni tror att värdeutveckling på Rolex Submariner 114060 kommer att bli i framtiden. Köpte själv en hos en AD för drygt ett år sedan och är så sjukt nöjd, det bästa köpet jag någonsin gjort!
Jag var nyss ute och surfade på nätet och såg att nypriset verkar har ökat hos gråhandlarna.
AD = 66 500 kr
MyWatch = 73 995 kr
Uret.se = 75 295 kr
Vad har ni för tankar om detta?
"Hur långt är ett snöre?"

För att gråhandlaren även köper lite tudor, stål/guld datejust (dam och herr) som han lätt omsätter när inköpspriset är det rätta

Tillbaka
Topp