Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Precis. Det går alltid att göra en förlustanmälan av värdesaker, av försäkringsskäl. Det måste ju inte bli en stöldanmälan direkt om det är oklart hur föremålet försvann.Knepig situation när klockan inte anmäldes stulen från början... hoppas att det löser sig ändå!
Skall kolla med polisen. Annonsen är gammal och klockan såld utanför forumet. Lägger upp den som stulen i den sektionen om stulna klockor om det hjälper
Det är många som nämner cert i tråden, men jag har bara uppfattat att serienumret finns uppskrivet...Cert räcker inte för att bevisa ägande. Kommer krävas kvitto eller avtal.
Då skulle jag påstå att chansen är lika med noll att få tillbaka den.Det är många som nämner cert i tråden, men jag har bara uppfattat att serienumret finns uppskrivet...
Just den biten är ju svår att sia om, men utifrån vad TS faktiskt skrivit så framgår inte vad som finns kvar hemma utöver att han inte hittade själva klockan. Det var väl i och för sig inte frågan som ställdes heller, bara om man kunde kontakta tidigare ägare och fråga efter serienumret.Då skulle jag påstå att chansen är lika med noll att få tillbaka den.
Jag kan inte säga att det är den klockan men har certet kvar så serienummer har jag.
Just den biten är ju svår att sia om, men utifrån vad TS faktiskt skrivit så framgår inte vad som finns kvar hemma utöver att han inte hittade själva klockan.
Det där är ju en högst relevant fråga i sammanhanget ja!Vad är det för klocka vi pratar om här?
Men fy va tråkigt... Hoppas det löser sig och att du kan få tillbaka din klocka!Rolex datejust 16013 serienummer xxx7786
Guld och stål med champagne urtavla. Tavlan var från början av en annan färg men bytt på vägen. Head only. Jag har certet och orginalarmbandet kvar. Den såldes -83 med ståljubilee så jag skaffade ett aftermarket g/s armband som var på när den försvann. Det har dock tagit någon annan väg. Såld på blocket okt/nov 2018 med Rolex läderarmband.
Men hur skulle det gå till? Jag kan inte gå till polisen och kräva tillbaka en klocka baserat på att jag har serienumret uppskrivet. Det krävs stöldanmälan direkt vid stöld och kvitto på att man haft den i sin ägo som minst.Men fy va tråkigt... Hoppas det löser sig och att du kan få tillbaka din klocka!
Visst är det så men nu har han ju även orginal certet kvar? Man kan ju iaf ge det ett försök att göra en anmälan nu eller? Det värsta som kan hända är att det inte går, men då har man ju gjort vad man kan istället för att bara låta det varaMen hur skulle det gå till? Jag kan inte gå till polisen och kräva tillbaka en klocka baserat på att jag har serienumret uppskrivet. Det krävs stöldanmälan direkt vid stöld och kvitto på att man haft den i sin ägo som minst.
Hade den sålts här på KS sa du? Har du länk?Rolex datejust 16013 serienummer xxx7786
Guld och stål med champagne urtavla. Tavlan var från början av en annan färg men bytt på vägen. Head only. Jag har certet och orginalarmbandet kvar. Den såldes -83 med ståljubilee så jag skaffade ett aftermarket g/s armband som var på när den försvann. Det har dock tagit någon annan väg. Såld på blocket okt/nov 2018 med Rolex läderarmband.
Jag kan inte tänka mig att polisen kommer göra något alls åt detta. Möjligen kan försäkringsbolaget vara behjälpliga, men då den inte är anmäld stulen har dom ju inte heller varit inblandade. Det absolut bästa är väl att klämma pengar ur den som stal klockan ifrån början. Sätt dig in i nuvarande ägare, han har köpt en klocka som inte är anmäld stulen och nu kommer ursprungsägaren och hävdar att han trodde den var "bortslarvad hemma" i över två år. Personligen skulle jag kräva att den som kom med ett sånt påstående gör hela jobbet bakifrån så att jag får tillbaka mina pengar innan jag lämnar ifrån mig den. Vad är värdeökningen på en ´83a?Visst är det så men nu har han ju även orginal certet kvar? Man kan ju iaf ge det ett försök att göra en anmälan nu eller? Det värsta som kan hända är att det inte går, men då har man ju gjort vad man kan istället för att bara låta det vara
Du menar att man bara kan stöldanmäla på dagen man blir av med något, inte veckan efter, eller ett år senare?Men hur skulle det gå till? Jag kan inte gå till polisen och kräva tillbaka en klocka baserat på att jag har serienumret uppskrivet. Det krävs stöldanmälan direkt vid stöld och kvitto på att man haft den i sin ägo som minst.
Du måste ju inse det problematiska att anmäla en stöld 2 år efter den skett och det enda beviset för ägarskapet är ett cert? Det skulle missbrukas nåt enormt om det gick att få tillbaka "stöldgods" på det sättet. Observera dock att jag inte misstror TS att det har gått till precis som han berättat i det här fallet.Du menar att man bara kan stöldanmäla på dagen man blir av med något, inte veckan efter, eller ett år senare?
Kvitto? Det ska inte gå bra med till exempel bilder som visar att man har ägt klockan? Vissa försäkringsbolag ger ok på detta.
![]()
Problem eller inte, man anmäler ju när man vet att man har blivit bestulen. Om ett museum märker att någon har bytt ut en äkta tavla mot en falsk tio år senare. Ska de låta bli att anmäla detta då?Du måste ju inse det problematiska att anmäla en stöld 2 år efter den skett och det enda beviset för ägarskapet är ett cert? Det skulle missbrukas nåt enormt om det gick att få tillbaka "stöldgods" på det sättet. Observera dock att jag inte misstror TS att det har gått till precis som han berättat i det här fallet.
Försäkringsbolagens villkor är nåt helt annat än återtagandet av stöldgodset.
Skulle tro att det räcker med t ex fotografi och att man claimar klockan. Tidsperioden borde inte spela någon roll, det är ju fantastiskt att den återfunnits efter så lång tid. Är polisen involverad än?Problem eller inte, man anmäler ju när man vet att man har blivit bestulen. Om ett museum märker att någon har bytt ut en äkta tavla mot en falsk tio år senare. Ska de låta bli att anmäla detta då?
Han har som sagt kvar Certet
Men två år är ändå lite väl lång tid, personligen tror jag inte polisen kommer göra nåt av det helaProblem eller inte, man anmäler ju när man vet att man har blivit bestulen. Om ett museum märker att någon har bytt ut en äkta tavla mot en falsk tio år senare. Ska de låta bli att anmäla detta då?
Han har som sagt kvar Certet
Varför det? Den är ju återfunnen.Men två år är ändå lite väl lång tid, personligen tror jag inte polisen kommer göra nåt av det hela
Med tanke på polisens resurser så är det nog mer regel än undantagMen två år är ändå lite väl lång tid, personligen tror jag inte polisen kommer göra nåt av det hela
Pga polisens resurser, att enbart visa upp ett cert räcker inte samt att det har gått två år, jag misstror inte TS men jag misstänker att detta blir svårtVarför det? Den är ju återfunnen.