• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vackraste färgen på en urtavla?

Vackraste färgen på en urtavla?

• röd

• orange

• gul

• grön

• turkos

• blå

• violett

• rosa

• brun

• vit

• grå

• svart

• champange

• sten

• meteorit

• kräm

• emaljmålat konstverk

• silver

• guld

• brons

• metall med skiftande färg pga ingående ämnen och eller tillverkningsprocess

Resultatet är endast synligt efter enkät.

Kugghjul

Silver
Jag tänkte vi kunde ha en omröstning kring vilket som är den vackraste färgen på en urtavla.

Det handlar om den generella situationen i evig tid, dvs inga korta trender och generellt sett utan hänsyn till klockmodell, boettmaterial etc.

Har jag missat en färg så föreslå den, så försöker jag lägga in den i omröstningen.

Hur långt är ett snöre?
Det beror ju helt på om vi pratar dressare, dykare, stålklockor, guldklockor etc.

En sån här färg. Gärna på just den klockan.

4827DEAC-9491-4A3A-B6AE-B77AD48E6F40.jpeg

Svår fråga. Det enda alternativet som går att utesluta direkt är svart!
Jag röstade på vitt (en av få varianter som funkar till allt, klädmässigt alltså, inte nåt jag skulle vilja ha på en dykare), men även tavlor med blått, grönt och brunt (tyvärr väldigt ovanligt) är oftast riktigt bra.
Den vita typen av tavlor får gärna vara "cream white" (se bilder för vad jag tänker på).
Orange och gult är ju riktigt fräckt, men gäller att de är på rätt typ av klockor.
EDIT: nu är ju alternativet "kräm" tillagt så jag skulle egentligen rösta på det
0408-jpg.668702
1372309078651.jpg

Senast ändrad:
På en dykare ska tavla vara svart eller mörkt blå. När det gäller dressare tycker jag att det är mera fritt fram. Mjukt grönt, som G S ovan, eller blått kan vara snyggt men även vitt, créme och champagne kan vara snyggt på vissa, men inte alla.

Färg är ju en sak men strukturen är det som ger tavlan den rätta lystern, sunburst, linen, clous de paris, tuxedo osv

De klockor jag haft hittills har haft antingen svarta eller vita urtavlor. Lite "fegt" kanske, men de passar till det mesta. Bruna och grå urtavlor är något jag börjat få upp intresset för.

Tillbaka
Topp