• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är den ultimata lyxen?

Yachten ägs av Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum (UAE:s premiärminister tillika vicepresident, samt Dubais emir och regent). Antagligen därför den har det. :)
Kanske förstod Du inte mitt inlägg?
Poängen var att Missile Detection betyder typ "Missil-upptäckt". Det känns onödigt att bara upptäcka inkommande missiler?! :)

Efter ett par månader utan golv och badrum på övervåningen så är det en kandidat nu när vi fått tillbaka det.

Nu har jag varken fru, flickvän eller barn så jag tror säkerligen att vad man definierar som den ultimata lyxen varierar med tiden/åldern. Dock ska det sägas att vad jag ser som den absoluta lyxen i mitt liv är fri tid och lyxen att kunna ha detta. Att göra precis vad man vill utan måsten eller att styras av andra då man inte väljer det. Något jag tror kommer bli än lyxigare när landstället står klart till hösten...

Måste dock säga att jag kan förstå er som har parkering i garage i ert hus som ultimata lyxen men då jag aldrig varit utan den har jag inte insett hur bra jag haft det på den punkten. Om än det inte varit inomhus men aldrig inplogad eller liknande. :)

Att ha råd att vara sig själv och enbart umgås med de man verkligen vill.
Det finns ingen fattigare än den som inte har råd att vara sig själv.

Kunna säkra framtiden för de jag älskar mest ekonomiskt så inte de behövde oroa sig för pengar.

vintagecigarrer och portvin kommer efter

Kanske förstod Du inte mitt inlägg?
Poängen var att Missile Detection betyder typ "Missil-upptäckt". Det känns onödigt att bara upptäcka inkommande missiler?! :)
Poängen är ju att det kanske är befogat att ha en försvarsmekanism mot missiler om man misstänker att det finns en sådan hotbild mot en? Du tror inte att det finns inbyggda system i yachten som, efter att ha upptäckt en missil, genskjuter och således förstör den?

Poängen är ju att det kanske är befogat att ha en försvarsmekanism mot missiler om man misstänker att det finns en sådan hotbild mot en? Du tror inte att det finns inbyggda system i yachten som, efter att ha upptäckt en missil, genskjuter och således förstör den?
Jo, det tror jag. Skämtet var strikt semantiskt... :)

Att få sitta på stranden i smutsiga badshorts och njuta av solnedgången på en glesbebyggd och svårtillgänglig ö på andra sidan jorden.
Givetvis ska man gärna bo i en bungalow med enbart saltvattensdusch och utan dator/tv/internet.

Inte vardagslyx men den ultimata lyxen för mig...
paradise-bungalows.jpg
Härligt. Var är detta? Älskar att vara "out of reach"

Att få åtnjuta privilegiet att kunna plocka svamp och röra mig fritt i skogen. Att få jaga och få tillaga min egna mat, utan att behöva tillförlita mig på masslakt under hemska förhållanden :) aldrig förstått mig på sånna som åker till exempelvis Thailand, när vi har kanske världens vackraste natur och generösa lagstiftning precis utanför dörren!

IMG_5339.JPG

IMG_5461.JPG

IMG_5095.JPG

IMG_2584.JPG

Att få åtnjuta privilegiet att kunna plocka svamp och röra mig fritt i skogen. Att få jaga och få tillaga min egna mat, utan att behöva tillförlita mig på masslakt under hemska förhållanden :) aldrig förstått mig på sånna som åker till exempelvis Thailand, när vi har kanske världens vackraste natur och generösa lagstiftning precis utanför dörren!

IMG_5339.JPG

IMG_5461.JPG

IMG_5095.JPG

IMG_2584.JPG
Vilka härliga bilder!

Jag har aldrig varit i Thailand, men bott 12 år i Barcelona, så jag kan förklara för dig. Även om jag älskar den svenska naturen, har klimatet vissa tillkortakommanden. Framför allt ljus, men även blåa skyar och även till viss del värme. ;-)

Värme.
Utan tvekan.

Tänker faktiskt utveckla mitt svar.
Jag var i Kina och jobbade för några år sedan.
Vintern är Göteborgs väder. Runt nollan och regn. Notera, detta var inte riktigt någon riktig del. Det var en typisk ö, utanför Shanghai, med väldigt fattiga bönder och varvsarbetare.
Det fanns ingen värme i hotell restaurangen. Ingen värme på kontoret, på kranar (där vi jobbade), på mataffären osv.
Enda stället med värme var hotell rummet. Och bara ute i 0 gradigt hela dagen utan en gnutta värme alls är otroligt kallt. Trots att det bara är runt 0 grader.
jag har faktiskt aldrig frusit så mycket någonsin. Och verkligen stackars kineserna som bodde där för dom hade inget hotellrum med värme. Dom bodde i sina hus eller lägenheter utan värme. Hela vintern så var dom i princip utan värme alltså.
Hemskt!

Att kunna kila ner till bryggan och hoppa i plurret är lyx, på sommaren d.v.s.

Eller att gå ut på en långpromenad i fin miljö, i fint väder och med riktigt bra musik i lurarna, det är vardagslyx de.

För min del, i nuläget, är den ultimata lyxen att ha ett jobb som jag verkligen tycker om, med en hyfsad lön som jag iallafall inte behöver snåla med och dessutom flexibla arbetstider, så jag kan i princip komma och gå som jag vill (inom vissa ramar). Väldigt skönt att bara kunna släppa jobbet helt och vara hemma innan fyra om dagarna.

För mig är det ultimata lyxen TID.
Att enbart behöva jobba halvtid och ha massor av fritid. Veta att man klarar sig ändå, har inga lån eller skulder alls. Då behövs det inte en jättefet lön

Bli klar med min civilingenjörsutbildning. Att få drömjobbet efter utbildningen. Se min systers barn växa och utvecklas. Spendera tid med familj och vänner. Att känna att man är nära gud. Att vara klar med ett grymt träningspass efter att ha vaknat upp helt utvilad på semestern utomlands på morgonen och ha hela dagen framför sig. Att vara ledig, kunna sätta på en fifa session med polarna och spela halva natten.

Tillbaka
Topp