• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det för väggur?

B

Banankontakt

Guest
Hej
Vägguret är som du säger av fabrikat junghans. Tillverkaren finns än idag och i alla fall på den tiden gjorde de fina urverk. (förmodligen även idag) Jag har precis servat en likadan som den du har.
Av de jag har sett verkar junghans och Gustav Becker vara de vanligaste väggurstillverkarna från tidigt 1900-tal. Junghans köpte till slut upp Gustav Becker.
Värdet är nog tyvärr inte mer än några hundralappar och de är ännu ganska vanliga.
Ett härligt slag har de i alla fall :)

Fickuren vet jag inget om. Men de jag har öppnat har haft en liten "flärp" man kan sätta nageln bakom och öppna locken på baksidan. Det innre locket brukar ha ett spår istället att sätta nageln i. Men de kan sitta ganska hårt så jag brukar ta en smal kniv för att bända med. Men man får vara försiktig så man inte slinter och skär sig eller repar klockan.
 
Topp