• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är det med klockentuiaster och dykare?

Stokesey

Basic
Jag har sedan ett par månader närt ett begynnande klockintresse. Snurrade lite inom Casio, speciellt G-Shock med dess historia, specs och värde för pengarna, i början innan jag fastnade för hur underbart fint det ändå är med lite mer dressiga kvartsare. Skaffade sedermera en smartwatch som jag är otroligt nöjd med, men den kommer aldrig att kunna ersätta behovet av en analog klocka. Jag förstår det inte riktigt, men det är något speciellt med de där analoga visarna. När jag väl insett det tog det inte många veckor innan jag trillade dit på mekaniska varianter och tidigare idag beställde jag min första, en Seiko SNKL23.

Samlingen hittills ser alltså ut som följer: Casio beater, Casio dressig kvartsare, Garmin smartwatch och på ingång ett dressigt automatur.

Det jag inte fastnat för, åtminstone inte ännu, är det som alla verkare helt begeistrade i, nämligen dykare. Hur såg det ut för er i början? Fastnade ni för dykarna direkt eller var det mer en "aquired taste"?

Inte fastnat för vintage heller i och för sig. Tänker då mest på mer dressiga klockor med välvda glas, men det verkar överlag inte lika populärt som just dykare.

Det är inte särskilt konstigt egentligen. Det är både praktiskt av olika skäl (vattenresistens, möjlighet till tidtagning, relativt stryktåliga etc.) samtidigt som det är en sportig och mångsidig produkt som tilltalas de allra flesta kunder, passar många situationer osv. och då är det rätt naturligt att tillverkare satsar på det. 😊

Dykare är ofta en väldigt bra ”förstaklocka” då många med ett enkelt bandbyte passar på finkrogen, men likaså på snorkelturen, vid skrivbordet etc.

Det är inte särskilt konstigt egentligen. Det är både praktiskt av olika skäl (vattenresistens, möjlighet till tidtagning, relativt stryktåliga etc.) samtidigt som det är en sportig och mångsidig produkt som tilltalas de allra flesta kunder, passar många situationer osv. och då är det rätt naturligt att tillverkare satsar på det. 😊
Finns det mindre varianter ner mot 38 mm eller är det i princip 40+ som gäller?

Dykaruret är liksom den ultimata beatern.
Två av de tre mest kända klockmodellerna ( enligt mitt tycke Submariner, Seamaster, speedmaster) är dykare och typen har en gedigen historia. Som tidigare nämnts är det en typ av klocka som både är mångsidig och tilltalar det manliga kynnet då vi män gärna vill släpa runt på utrustning vi egentligen inte behöver bara utifall att.. (knivar, verktyg, dykarur).

Jag har ju hållit på med denna hobby några år nu och jag upplever inte längre att dykare är så dominerande som jag kände i början. Det finns gott om klockor som är lika, eller mer, mångsidiga utan att de har vridning, 300M WR och skruvad krona.

Jag har sedan ett par månader närt ett begynnande klockintresse. Snurrade lite inom Casio, speciellt G-Shock med dess historia, specs och värde för pengarna, i början innan jag fastnade för hur underbart fint det ändå är med lite mer dressiga kvartsare. Skaffade sedermera en smartwatch som jag är otroligt nöjd med, men den kommer aldrig att kunna ersätta behovet av en analog klocka. Jag förstår det inte riktigt, men det är något speciellt med de där analoga visarna. När jag väl insett det tog det inte många veckor innan jag trillade dit på mekaniska varianter och tidigare idag beställde jag min första, en Seiko SNKL23.

Samlingen hittills ser alltså ut som följer: Casio beater, Casio dressig kvartsare, Garmin smartwatch och på ingång ett dressigt automatur.

Det jag inte fastnat för, åtminstone inte ännu, är det som alla verkare helt begeistrade i, nämligen dykare. Hur såg det ut för er i början? Fastnade ni för dykarna direkt eller var det mer en "aquired taste"?

Inte fastnat för vintage heller i och för sig. Tänker då mest på mer dressiga klockor med välvda glas, men det verkar överlag inte lika populärt som just dykare.

Visst är det något speciellt med en analog klocka. När jag för drygt ett halvår sedan fastnade i klockintresset så skaffade jag bara analoga klockor. Smartwatch tilltalade mig inte alls för jag tycker jag haft tillräckligt med digitala instrument och datorer att göra.
Nyligen upptäckte jag dock Casio G-shock och skaffade inom kort tid 4st.
Dessa är häftiga och har sina fördelar, men ibland vill jag ha en analog klocka, helst automatic. Jag har en dykare och det är en Citizen eco drive, men kommer att skaffa en automatdykare också.
Angående välvda glas så tycker jag det är överlägset fint och väljer det när det finns som möjlighet.

Dykaruret är liksom den ultimata beatern.
Två av de tre mest kända klockmodellerna ( enligt mitt tycke Submariner, Seamaster, speedmaster) är dykare och typen har en gedigen historia. Som tidigare nämnts är det en typ av klocka som både är mångsidig och tilltalar det manliga kynnet då vi män gärna vill släpa runt på utrustning vi egentligen inte behöver bara utifall att.. (knivar, verktyg, dykarur).

Jag har ju hållit på med denna hobby några år nu och jag upplever inte längre att dykare är så dominerande som jag kände i början. Det finns gott om klockor som är lika, eller mer, mångsidiga utan att de har vridning, 300M WR och skruvad krona.
Jag hör dig. Tolkar jag det rätt då som att du direkt fattat tycker för den typen av klockor? Det var alltså inte något du undvek i början och som växte fram?

Det är något bara djävulskt ballt med en klocka som kan hantera extrema djup. Diverse kopplingar med hemliga agenter och andra häftiga figurer gör ju inte det sämre.
Exakt! Vetskapen att varenda molekyl i din kropp dör långt innan klockan är ju lite skön ändå 😅

Ingen agentkoppling på denna (ännu), men däremot första 1000m-klockan; och kul att den är gjord av svenskt stål!

825FE9B5-1A1D-46D9-B104-535FCBB1646C.jpeg

Jag hör dig. Tolkar jag det rätt då som att du direkt fattat tycker för den typen av klockor? Det var alltså inte något du undvek i början och som växte fram?
Absolut. Klockan som startade intresset var en submariner ”inspirerad” Seiko 5. SNZF17 eller ”Sea Urchin”. Sen har det säkert gått 10 dykare på dussinet för mig.
Men samtidigt har jag bara haft en klassisk dykare med vridring och allt de senaste åren så det är tydligt att annat tagit över på senare tid.
Söker fortfarande efter rätt dykare dock, men har blivit mer kräsen.
klockan som startade denna fördärvliga resa:
E329B6A1-E9B2-4194-9065-AC89B51052E2.jpeg

Har lite blandat i godislådan men dykaren är nog dem bästa all round klockan utanför kontoret och smokingen.

Ser dykaren som en bra SUV som tål det mesta.
Fungerar vansinnigt bra en dag på stranden med barnen, div stök hemma eller andra aktiviteter där den behöver vara lite stöt och vatten tålig. Sedan bli de ju oftast snyggare med lite patina och dings.

Har bl a en Speedmaster som också den varit med om en del, men är lite paranoid när det kommer till vatten (kylan i yttre rymden tål den jäveln men inte vatten :oops:).

Edit: C24 hade denna som var rätt rolig

Senast ändrad:
Alla fastnar inte för dykare, varken förr eller senare...

Jag hör till minoriteten (antar jag?) som öht inte förstår varför man ska ha en "dykare", och kan inte se att jag någonsin kommer att "fastna" för det. Men jag har en i grunden praktisk syn på klockor. Även om jag uppskattar utseendet på klockor så går funktion först, och jag kan inte se någon praktisk nytta med en dykarbezel. Det finns många andra klockor som är minst lika stryktåliga och klarar de 20 bar tryck man rimligtvis kan behöva för bad. (Och som är snyggare, ;) )

Det är ingen aversion mot dykare specifikt. Jag uppskattar t.ex. tekniken i en kronograf, men kommer inte att skaffa det heller.

(Och ifall någon undrar varför jag ens har mekaniska ur med den inställningen: Det jag har är en aversion mot är batteriberoende, men trots det är min "beater" faktiskt ett kvartsur.)

Senast ändrad:
Man vill ha en tålig klocka, en som man kan lita på i alla lägen inkl uteliv som segling osv. Och då ska man ha en med skruvad krona och boettlock. Och en vridring är fantastiskt praktiskt att ha för att hålla reda på olika tidsförlopp, när man kokar ägg, parkerar bilen (utan app om någon nu kommer ihåg sådant?) eller när man vill hålla koll på hur länge man seglar i en viss riktning under kryss. När man sedan söker en sådan klocka så är det i princip bara dykare som kommer ifråga eller möjligen någon lite tåligare "flygarmodell" från t.ex. Sinn. Så det går att motivera dykarur ur ett rent praktiskt perspektiv.

Men som alla vet är det egentliga skälet till att man bär dem att man helt enkelt känner sig mycket coolare 😆

Instämmer med ovan skrivna. Sen är det väl en smaksak, vad arbetar du med ? Hur ofta bär man en dresser? Idag är det kanske inte bara för att kolla tiden utan mer av en accessoar där i mitt tycke matchar nog en dykare dom flesta stilarna av kläder ( om man nu inte klär upp sig) varje dag.

Som flera andra redan nämnt är även jag ett fan av tooligheten/stryktåligheten hos en dykare. Visst, jag kan ha min G-Shock om jag förväntas göra något där jag "tar stryk" eller någon av mina Garmins när jag tränar. Men om jag känner för att ha på mig en analog klocka som jag kan ha i lekparken, ner till stranden, paddla kajak eller något annat i den stilen så blir dykarklockan det givna valet för mig.

Har i några månader ägt en Scurfa Diver One. Visserligen en kvarts (det skaver lite), men den är byggd som en pansarvagn. En klockan som känns att den kan ta hur mycket stryk som helst och fortfarande fungera som den ska.

Behöver jag 500 WR? Nej! Kommer jag någonsin ha nytta av heliumventilen? Nej! Men, och det är också något som nämnts av flera, jag gillar den känslan som funktionerna ger mig. Nördigt? Kanske! 🤷

770C61C8-C58C-4F4E-BD98-0C22B2DAEFA8.jpeg

Tycker att Omegas Seamaster Diver 300m är bland de porrigaste klockorna just nu till ett överkomligt pris. Tyvärr har jag lite svårt för dykare vilket jag gärna skulle komma över. Så jag hör gärna varför ni som gillar dykare, men ogärna blöter ner dem, ändå dras till dem.

Jag är nämligen lite rädd att de skulle ge mig lite en känsla av imposter-syndrom. Som att ha monterat en spoiler på en bil som aldrig kommer att se hastigheter över 100km/h. Jag skulle möjligtvis kunna intala mig själv att 300m vattenresistans även ger nån sorts indikation på hur tålig klockan är överlag, och bezeln skulle jag kanske kunna lura mig själv att jag behöver för att steka fiskpinnar eller nåt... men heliumventilen har jag svårt att komma över.

Jag har möjligtvis blivit lite förstörd av att ha kollat för mycket youtube med överviktiga klocknördar som pratar om att de önskar att klockan hade 200m wr istället för 100, trots att de förmodligen väldigt sällan ens ser en dusch och ännu mindre en badstrand... dvs jag förutom det med yt kanalen då.

omega.JPG

spoiler.jpg

Missat denna tråden men måste säga att jag helt förstår frågan. De flesta förklaringar här går ut på att dykare är bra beaters men det finns ju massor av stålsport klockor som har bra WR och därmed är exakt lika tåliga. Eller bättre egentligen då det inte finns någon vridring som kan lossna eller kärva. Dykare blir ju dessutom kraftigt mycket sämre som allroundklocka på jobbet eller vid finare tillfällen. (Jag vet att många tycker att det passar fint med dykare till kavaj men isf passar ju också vilket dressur som helst fint som strandbeater. 3atm ju räcker långt om man bara skall flexa sin Breguet på badlakanet). Så för att störa hyllningen till dykare så säger jag helt frankt att det är en typ av klocka som främst används under vatten 😁

Hoppar på bumptåget ;)
Min uppfattning är att Dykare är/har blivit, klockvärldens motsvarighet till bilvärldens SUV. Sports Utility Vehicle...
Om man är nybliven klockentusiast kan det vara en bra väg in (om man köper samma idé som för en SUV).
En klocka som i grunden är gjord för en specifik tuff uppgift men nu anses passa till fler tillfällen då den blivit ersatt av mer lämpliga specialverktyg. Precis som en SUV inte är lika bra i terrängen som en riktig terrängbil eller Jeep, eller lika bra på banan som en riktig sportbil, är den ändå en bra familjebil som klarar både lättare terräng och sportig stadskörning. Dykaren är inte den man väljer över en dykdator. Den får mer symbolisera en tålig allroundklocka. I många fall kan det ju även bli ekonomiskt försvarbart med en klocka man anser täcker flera områden om man inte har råd eller lust att ha fler klockor. Personligen är jag inte av uppfattningen att "allround" är tillämpbart i alla tillfällen, man gör då ofta en kompromiss. På samma vis som en SUV är en kompromiss är också en Dykare en kompromiss i min värld.

Kronografen var för mej ett "måste" i början av klockintresset, många visare och plotter var så jädra ballt.
Har några stycken idag men gillar trehandare mer och mer, less is more liksom...

Tillbaka
Topp