• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är det med klockentuiaster och dykare?

Hoppar på bumptåget ;)
Min uppfattning är att Dykare är/har blivit, klockvärldens motsvarighet till bilvärldens SUV. Sports Utility Vehicle...
Om man är nybliven klockentusiast kan det vara en bra väg in (om man köper samma idé som för en SUV).
En klocka som i grunden är gjord för en specifik tuff uppgift men nu anses passa till fler tillfällen då den blivit ersatt av mer lämpliga specialverktyg. Precis som en SUV inte är lika bra i terrängen som en riktig terrängbil eller Jeep, eller lika bra på banan som en riktig sportbil, är den ändå en bra familjebil som klarar både lättare terräng och sportig stadskörning. Dykaren är inte den man väljer över en dykdator. Den får mer symbolisera en tålig allroundklocka. I många fall kan det ju även bli ekonomiskt försvarbart med en klocka man anser täcker flera områden om man inte har råd eller lust att ha fler klockor. Personligen är jag inte av uppfattningen att "allround" är tillämpbart i alla tillfällen, man gör då ofta en kompromiss. På samma vis som en SUV är en kompromiss är också en Dykare en kompromiss i min värld.
Bra jämförelse!

Ha ha, jag modifierar mitt påstående och tar det till en nivå av ännu högre grad av inskränkthet:
Så gott som alla armbandsur över 40 mm ser ut som: "här kommer en klocka med en bärare i släptåg". Men each to his own så klart 😊
Alternativt: ”min P**is är liten men det gör inget, för min klocka är stor”. (too far?🙈)

(obs, ej min åsikt. Kände mig bara lite rolig och mogen.)

(obs2, min är jättestor)

;)
boy-in-daddys-shoes.jpg

Beror jo på hur stor man är också....
Man lär ju ha lite armar för att bära upp en större klocka.
Men precis som en för stor kan se löjlig ut på en spinkig arm kan en för liten också göra det på en större.

Åååhh Dykare 🥰 ..Dykard har var med mej hela livet, min fösta riktiga klocka jag fick när jag va runt 6 år va en lite Seiko dykare som jag suktade på många ggr i skyltfönstret på Ur & Penn i Farsta. Och dykare har alltid legat varmast om hjärtat. Jag har nog testat alla varianter som finns vad det gäller ur i sin helhet. 😎 ..här med ett lite ovanligare märke i Norden i alla fall.

30753915-1BA5-46FD-9077-BECEB9F9459D.jpeg

Tillbaka
Topp